Fotoregistret igen... hjääälp...

C

cissiny

Sitter och pular med fotoregistret nu, tänkte ju smidigt göra om det till pdf... Trodde jag...

Bara sorteringen efter namn blir ett par meg som pdf!

Bara B är på 200 kb...

Jisses, vad ska jag göra? Tror inte att folk orkar öppna jättefiler på ett par meg...

Grunden är alltså en excelfil, som bara är på 255 kb... sedan gör jag om det till word för att få det snyggt och uppdelat bokstavsvis...

Namnsortering på bokstaven B är på drygt 75 kb... som pdf blir den alltså på över 200 kb...

Hjääääälp.....

Vill alltså ha ett fungerande fotoregister, sorterat på:
1. namn
2. fotouppdrag (kan ev uteslutas?)
3. hästens fader
4. hästens morfar (kanske kan uteslutas?)
5. ras

Det kan ju inte vara omöjligt? Eller?

*suckar*

Jag kan för lite om datorer etc...

Och för den som undrar... Har tidigare gjort det i FrontPage som tabell. Funkar inte längre, alldeles för många rader...

Pdf hade vart kanon... Men inte på mååånga mb...

Är superjättetacksam för tips!

Mvh Cissi
 
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Nu har jag kommit liiite längre iaf...

Men bara namndelen är på 1,28 meg...

Då har jag "grundsorteringen" som Excel, kopierar över till Word, hyfsar till det så det ser någorlunda snyggt ut och gör om från Word till pdf...

Men... är det över huvud taget lönt?

Öppnar folk en pdf-fil på 1,28 meg? Om jag nu har separata filer för de olika sorteringarna... Jag vill ju helst ha alltihop i en och samma fil men det blir ju... 5x1,28 meg och säkert en del till...

Kan man ha en sån jättefil på hemsidan? *suckar*

Eller har någon något tips?

Jag blir knäpp snart....

TACK på förhand för tips, åsikter etc....

Mvh Cissi

PS. Kanske är jag knäpp som vill ha register på hemsidan? Tyckte att det kunde hjälpa att se vilka hästar som fotograferats, vilka avkommor till en viss hingst som fotograferats etc... DS.
 
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Hej och tack för ditt inlägg! :)

Är ju jättetacksam för synpunkter! :)

Jo, det är en Excelfil just nu, men med mycket strul... Det skrev jag om i den här tråden...

Slutsatsen blev väl närmast att jag skulle göra en pdf istället, för att slippa allt trubbel... :rofl: :crazy:

Pdf:en med namnsorteringen blev förresten riktigt snygg tycker jag... men ack så stor... :crazy: *Mycket* snyggare än Excel-filerna... :crazy:

Mvh Cissi
 
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Jag har bara skummat den där tråden lite snabbt nu. Men är det enda problemet att filen blir lösenordsskyddad när du lägger den på hemsidan..?

/Erica
 
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Det största problemet är väl att den är lösenordsskyddad, men det blir så fult också... Jag är ju absolut inte nån hejare på Excel...

Wordfilen som ligger till grund för pdf-en är mycket snyggare, "namndelen" är på 623 kb... Jag skulle tro att lösenordsproblemet finns även på word... Är 623 kb för stort, om man delar upp det på separata dokument på varje sortering?

Det kompletta Excel-dokumentet med ett blad för varje sortering är på 255 kb... Fast då är det _inte_ snyggt...

Hur stor fil kan man ha på en hemsida egentligen? Utan att det blir "jobbigt" att använda? Vi har ju plats på hemsidan för det...

Mycket tacksam för tips och synpunkter! :)

Vad tycker du förresten om idén, att ha sortering på t ex fader- och morfadershingst? Och ras?

Mvh Cissi

Tillägg: Excel-registret, lite justerat för att det ska bli snyggare :crazy: finns på hemsidan. Med lösenordsproblem... Sedan dess har ett par nya fotograferade hästar tillkommit...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Hur skapar du PDF-filerna? Det brukar gå att göra lite olika inställningar för hur de ska skapas. Beroende på vad man väljer kan storleken på filerna variera väldigt mycket. Prova lite olika varianter!

Men jag skulle föreslå att du försöker hitta någon annan lösning. Excel är inte bra eftersom många inte har det instllerat på sina datorer. PDF är bättre, men det passar bäst för sådant som ska skrivas ut. Det är betydligt bökigare att navigera på en sajt som använder mycket PDF, jämfört med en som bara använder html. Dessutom gör ju PDF att det går långsamt också, framförallt om filerna är så stora som dina.

Det bästa skulle vara om du kunde använda en databas som skapar html-sidor automatiskt. Men det kanske är krångligt och mycket jobb med att få det att fungera. Jag är inte så insatt i vad det finns för program som skulle kunna göra det.

Men förresten, du har väl sett att Excel har en funktion för att skapa webbsidor (Arkiv -> Spara som webbsida)? Har du provat den? Mina erfarenheter av den funktionen är inte så bra, men det kan ju vara värt ett försök. :)
 
Sv: Fotoregistret igen... hjääälp...

Hej Gern och stort tack för synpunkter! :)

Kan börja med att säga att jag löst det, efter många timmars slit... Filerna är nu på ca 160 kb styck (per sortering) men ser lika bra ut :).

Jag lusläste (nåja...) Acrobats hjälp om att få ner storleken... Testade massor av grejer utan att det hjälpte ett skvatt... Sen sa sambons bror att jag skulle gå in under "skriv ut" i Word och välja Distiller där samt testa olika varianter... Det gjorde susen! Jag har ju använt Acrobatmenyn i Word och då blir det jättestort...

Sidan är helt gjord i Frontpage med lite Java. Det är enbart registersidan som blir en pdf, den öppnas i nytt fönster är det tänkt.

Jag testade lite med databas, det verkade som om det skulle funka i Access... Men då upptäckte jag att b-one (där vi har våra sidor) inte stödjer Access... För övrigt har jag inte använt Access tidigare så det hade blivit mycket jobb att lära sig...

Jag har testat funktionen att skapa websida både i Excel och Word. Tyvärr tycker jag inte att det är speciellt bra och det funkade inget vidare heller...

Men nu är ju problemet löst i alla fall! :)

Ska se om jag kan ladda upp lite nya album idag, och kanske en pdf med fotoregistret också! :)

Tack!!! för dina synpunkter, du skickade mig i helt rätt riktning i alla fall! :)

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp