fotboll vs ridsport

Sv: fotboll vs ridsport

Fast det går inte att jämföra på det viset. När det är match möts två rivaliserande lag.

Vid ett genomsnittligt hästevenemang är det en bunt olika ryttare som tävlar mot varandra och åskådarna är inte uppdelade på två. De flesta kommer för att se alla och sen heja extra på sina favoriter som oftast är fler än en.

Vid en fotbollsmatch är det två grupper mot varandra och supportrarna grupperar sig synligt med färger osv. Skapar en helt annan dynamik.

Även huliganerna är ju beroende av grupperingarna.

Fast rivaliserande lag finns i många andra sporter som inte har dessa problem.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Det är ganska vanligt med supporterbråk när det gäller rivaliserande lag, de flesta lagsporter, i synnehet större. Fotboll är extra utsatt för att det är en stor sport, hade det varit basket som varit störst så hade det varit där bråken synts mest...
 
Senast ändrad:
Sv: fotboll vs ridsport

Det är ganska vanligt med supporterbråk när det gäller rivaliserande lag, de flesta lagsporter, i synnehet större. Fotboll är extra utsatt för att det är en stor sport, hade det varit basket som varit störst så hade det varit där bråken synts mest...

Nu bli jag nyfiken- jag har aldrig märkt supporterbråk när jag sett basket, innebandy, volleyboll, etc...?
 
Sv: fotboll vs ridsport

Bråk blir det typiskt när det är stora matcher i stora sporter mellan rivaliserande klubbar. Det är storleken på sporten som är avgörande för hur mycket bråk det blir. De allra flesta supportar uppför sig väl. Skulle basket vara lika stort som fotboll hade det troligen varit mer drabbat. I fotbollen finns även kulturen att i stora grupper följa med och heja på sitt lag, ofta så sker bråken före och efter matcherna när supportergrupper träffar på varandra.

I individuella grenar som ridsport finns inte grunden till att det blir bråk på samma vis och små idrotter har sällan supporter/publikunderlaget men det har inte mycket att göra med hur stora bidrag sporterna får.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Bråk blir det typiskt när det är stora matcher i stora sporter mellan rivaliserande klubbar. Det är storleken på sporten som är avgörande för hur mycket bråk det blir. De allra flesta supportar uppför sig väl. Skulle basket vara lika stort som fotboll hade det troligen varit mer drabbat. I fotbollen finns även kulturen att i stora grupper följa med och heja på sitt lag, ofta så sker bråken före och efter matcherna när supportergrupper träffar på varandra.

I individuella grenar som ridsport finns inte grunden till att det blir bråk på samma vis och små idrotter har sällan supporter/publikunderlaget men det har inte mycket att göra med hur stora bidrag sporterna får.

Vilka andra sporter är det som har bråk? Hockeyn tycker jag inte har så mkt bråk nuförtiden så jag känner inte till vilka andra som har det.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Ingen annan sport har bråk i samma omfattning, men jag har hört om bråk mellan supportar när det gäller de flesta större lagidrotter och utomlands är det vanligt vid exempelvis basket. Ishockey har som sagt haft en del bråk men det var värre förr. Jag har däremot aldrig hört talas om något bråk mellan supportergrupper när det gäller individuella sporter.

Min poäng är att man jämför äpplen och päron om man jämför en lagidrott med en individuell sport.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Delvis KL

Men varför är det inga bråk när det är nationshoppning i Falsterbo då? Då är det "rivaliserande" lag och det handlar om den näst största sporten i Sverige. Tycker ändå det säger en del.

Det närmsta jag kommit "hästsporthuliganer" är på Elitloppet när några hade vuvuzuelor och hejaramsor. Men det var ju väldigt städat jämfört med fotbollsmatcher. Och det var väl i så fall en "rivaliserande" situation där de blågula färgerna skulle försvaras.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag tror det är en förenklad bild att säga att det handlar om storleken på sport. Jag tror det handlar om kultur inom den sporten och att när man väl har fått problemet är det svårt att bli av med det eftersom andra som vill slåss hänger på.
En annnan instressant sak när det handlar om att sporter har olika kulturer är tex hur det går till på läktaren. Om man går på fotboll när de större lagen spelar så skriks det rejält grova saker på läktaren. Tex alla dessa hata-ramsor, Det ska skrivas grova saker till domare och andra lagets spelare. Saker som jag inte hört tex på innebandy, volleyboll, handboll etc. Det var ett program för ngt år sedan, tror det var Uppdrag Granskning kanske? Som handlade om denna kulturen. Intressant program.
 
Senast ändrad:
Sv: fotboll vs ridsport

Kan man börja prata om olika socio-kulturer? Fotboll är arbetarklassens sport. Lättillgänglig, billig och sponsrad av samhället för att hålla "folket" i ordning.

"Bröd och skådespel"
 
Sv: fotboll vs ridsport

Givetvis är det förenklat, jag har aldrig haft ambitionen att beskriva hela det sociala spelet, men storlek är en viktig variabel liksom att det är en lagsport.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag tror att det handlar om maskulinitet.

Fotboll handlar i högre grad än många andra sporter om att skapa och uttrycka en viss sorts maskulinitet. Om att göra män till riktiga män.

Det gäller i VÄLDIGT mycket lägre grad för ridsport (med trav som möjligt undantag), och det gäller också i lägre grad för lagsporter som handboll och innebandy.

Och jag tror egentligen inte att särskilt många vill ha bort det där maskulinitetshyllande draget från herrfotbollen, för då faller så mycket av "hela grejen".

Eller så blir hela grejen helt annorlunda, men det vill inte heller så många, tror jag. I alla fall inte på förhand.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag tror att det handlar om maskulinitet.

Fotboll handlar i högre grad än många andra sporter om att skapa och uttrycka en viss sorts maskulinitet. Om att göra män till riktiga män.

Det gäller i VÄLDIGT mycket lägre grad för ridsport (med trav som möjligt undantag), och det gäller också i lägre grad för lagsporter som handboll och innebandy.

Och jag tror egentligen inte att särskilt många vill ha bort det där maskulinitetshyllande draget från herrfotbollen, för då faller så mycket av "hela grejen".

Eller så blir hela grejen helt annorlunda, men det vill inte heller så många, tror jag. I alla fall inte på förhand.

Ja där tror jag du är inne på ngt... jag tror att det handlar mkt om sådana saker. Överhuvudtaget känner jag att sport handlar mkt om ideal och könsroller.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Kan man börja prata om olika socio-kulturer? Fotboll är arbetarklassens sport. Lättillgänglig, billig och sponsrad av samhället för att hålla "folket" i ordning.

"Bröd och skådespel"

Har ibland mött attityden att "fotboll är en riktig sport och en fin sport eftersom det är arbetargrabbar och att det inom fotbollen finns follk från olika kulturer"
Medan golf, ridsport, tennis inte anses vara arbetarklassens sport.

Samtidigt som jag inte tror att det är mer vanligt med våld för att det är arbetarklassens sport..?
 
Sv: fotboll vs ridsport

Våld är vanligt mellan olika grupperingar av unga män som inte kan hålla hormonerna i styr.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Ja, på något sätt tycker jag att acceptansen är större. Svårt att förklara vad jag menar men gör ett försök.

Zlatan har blivit en stor stjärna både i och utanför fotbollsplanen och tjänat jag vet inte hur många miljoner på sin sport. På något sätt är det ok för att han är uppväxt på Rosengård, har invandrarbakgrund och kommer från en ganska trasig familj.
Där är det också lite mer ok att det förekommer våld för "ja ja med den bakgrunden så kan man inte förvänta sig annat." Här kan man ta hur mycket skattepengar som helst för de kommer ju från dessa förhållande.

Men de som når samma framgång och har ekonomiska och sociala resurser bakom sig får spott och spe och kallas för både det ena och det andra. Deras insats är inte lika accepterad. Och ska Falsterbo behöva två poliser som går omkring så ska evenemanget själv betala det - för det är ju bara överklass och rika knösar som håller på med ridsport. Och som de festar och gå på där nere bla bla bla...ja just det fest, man slår inte hjäl varandra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp