fotboll vs ridsport

Billy

Trådstartare
Efter helgens fruktansvärda händelse i HBG där en person blev ihjälslagen vid en fotbollsmatch, kan jag inte låta bli att reflektera över Nina Lekanders kräkande över tv-programmet Ryttareliten. Debatten om ett program som visar en handfull personer som befinner sig i världseliten har tagit sig löjliga proportioner för att de visar de som lyckats i en svår sport.

Var är häcklandet nu? Varför blir inte dessa huliganer synade i sömmarna och uthängda? Hur många miljoner får det kosta? Här används skattemedel, d v s alla får vara med att betala detta spektakel. Men det är klart, fotboll är väl accepterat för det inte har stämpel som "överklass-sport".

Vi i Sverige måste ha störst överklass i hela världen eftersom ridsport är 2:a största sporten i antalet utövare.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Kanske för att man vill visa lite respekt till personen som precis har dött och hans familj? Huliganvåldet kommer nog diskuteras en hel del, och det har varit debatter om fotbollsvåldet, hur mycket det får kosta, om fotbollsklubbarna ska betala för polisövervakningen osv. Tycker liksom inte alls att det här har med varandra att göra?

Jag tror att om en person i ryttareliten hade dött under inspelningen så hade nog debatten sett väldigt annorlunda och mer respektfull ut också, precis som det sig bör.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Min uppfattning är att det ofta diskuteras. Tex i sportnyheter, bland folk inom sporten etc.
Nu är jag inte jätteinsatt inom frågan men antar att det är svårt att lösa.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Hulliganvåld får mycket utrymme i medier, förmodligen mer än ridsporten sammantaget även om det går i vågor. Jag tycker inte riktigt man kan jämföra ett tv-program som Ryttareliten och fotbollshulliganer.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag tycker nog att fotbollsvåldet får rätt mycket utrymme i media. Åtskilliga artiklar i Dagens Nyheter idag, till exempel.

Jämfört med det är ju Nina Lekanders debattartikel och diskussioner om ridsport på sociala forum nästan ingenting. Det är väl bara det att vi som rider är mer exponerade för diskussioner om ridsport än diskussioner om fotbollsvåld.

Klassaspekterna, som du är inne på, kan man nog säga rätt mycket om. Men problemet är inte att fotbollsvåldet inte uppmärksammas.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Nu blandar du ju äpplen och päron eller tom äpplen och morötter ;)

Det är två olika situationer som inte ens går att jämföra.
Tycker fö att hennes debattartikel har gått de flesta människor förbi och jag hade inte ens sett den om inte en av ca 15 ridande fb-vänner lagt upp en länk.

Diskussioner om fotbollshuliganer och våld i samband med detta har ju uppmärksammats och vänts och vridits på i evigheter.
Polisinsatserna granskas ständigt och kostnader diskuteras. (hur mycket det kostar och vem som ska stå för notan)

Händelsen i Helsingborg är ju fruktansvärd men jag har svårt att i nuläget se hur den skulle kunnat ha undvikits?!

Det uppskattades att ca 5000 djurgårdare skulle ta sig till fotbollsmatchen.
Många av dom kom redan på lördagen och i princip alla hotell var fullbokade både i och kring Helsingborg.
Polisen kan inte dela av så många supportrar (huliganer eller ej) eftersom dom inte är på samma ställe.
Det är mycket lättare när alla kommer på tåg eller i bussar.
Det var en ensam galning som ställde till det rejält (och två till beroende på vems uppgifter man ska gå på) men hur skulle det kunna undvikas?

Tur vi inte har ridsporthuliganer!
 
Sv: fotboll vs ridsport

Tur vi inte har ridsporthuliganer!

För att fortsätta blanda päron och kalopps..

MEN vi har idioter som skär hästar !

Och tycker appropå händelsen med den stackars supportern att det är SJUKT hur långt många går för att "försvara/hedra" sitt lag...
 
Sv: fotboll vs ridsport

Till alla.

Nä givetvis är det två helt skilda saker men jag hade precis suttit och läst NLs artikel där hon ondgör sig över några som har råd med dyra hästar. Vräker ut sig en hemsk attityd till hästskötaryrket, att "lebbor" ska ställa sig på ridskolan och tala om deras sexuella läggning etc.

Sedan hör man om den person som blir dödad, någon blir mördare, för en fotbollsmatch i lilla Sverige. 4 barn har mist sin pappa, familj och vänner har förlorat en man, en son och en vän. NL blir liksom så löjlig i sammanhanget.

Så det var väl kanske bara jag som satte ihop detta.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Visst är hon löjlig. Det håller nog större delen av ridsportsverige och våra anhöriga med om!
 
Sv: fotboll vs ridsport

Hon rider ju iofs själv och har en dressyrhäst, så hon är ju en del av ridsportsverige.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag tycker ofta det blir lite fånigt med kolumner i kvällstidnignarna. De tar ofta och förstorar upp någon lite grej. Så jag läste hennes kolumn och ryckte på axlarna.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Nu är det några dagar sen jag läste Nina Lekanders krönika men jag tyckte mest hon ondgjorde sig över hur SVT framställer "Ryttareliten", inte över de enskilda ryttarna.
Och var visar hon en hemsk attityd gentemot hästskötaryrket?
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag citerar "...nickande mockande hästtokiga småflickor...". jag tycker det är högst respektlöst att framställa en hårt arbetande yrkeskår på detta sättet. Jag anser att det är högst kompetenta och skickliga yrkesmänniskor. Jag uppfattar att hästskötarna i Ryttareliten "Stallet" är stolta över sitt arbete och absolut inte ser sig som någon "småflicka".
 
Sv: fotboll vs ridsport

Jag reflekterar mest över att man kan fylla Scandinavium och Globen med hästvänner utan att det behövs en enda polis... Fotbollsmatcher däremot måste hårdbevakas! Sorgligt! Och trots detta får fotboll både pengarna och utrymmet i media ... Är budskapet till alla hästtjejer att om vi bråkar, super och slåss så kommer ridsporten få samma resurser som fotbollen från stat och kommun?
 
Sv: fotboll vs ridsport

Fast det går inte att jämföra på det viset. När det är match möts två rivaliserande lag.

Vid ett genomsnittligt hästevenemang är det en bunt olika ryttare som tävlar mot varandra och åskådarna är inte uppdelade på två. De flesta kommer för att se alla och sen heja extra på sina favoriter som oftast är fler än en.

Vid en fotbollsmatch är det två grupper mot varandra och supportrarna grupperar sig synligt med färger osv. Skapar en helt annan dynamik.

Även huliganerna är ju beroende av grupperingarna.
 
Sv: fotboll vs ridsport

Ja, det är verkligen tänkvärt. Vilka signaler skickar det ut?
 
Sv: fotboll vs ridsport

Att bara använda ordet "rivaliserande" talar sitt tydliga språk. Det ordet skulle aldrig användas inom ridsport, inte inom de flesta andra sporter heller för den delen. Inte med samma innebörd i alla fall. För hur man än vänder och vrider på det så är tävling på något sätt att man är rivaler.

Om jag inte minns fel så frågar de i Ryttareliten hur det är att man och hustru, bror och bror, deltar i samma tävling. Inte skulle någon säga; hur känns det när du och din man är rivaliserande?
 
Sv: fotboll vs ridsport

För mig är det ytterligare ett exempel på hur snälla och lugna flickor får stå tillbaka för högljudda bråkiga pojkar - samma mönster finns i skolan, i sjukvården och ända in i styrelserummen. Ju mer testoteron desto mer uppmärksamhet och pengar från både media och samhälle. Jag vill inte ha ridsporthuliganer givetvis men jag hade gärna sett stalltjejerna demonstrera högljutt och med skottkärror med gödsel utanför kommunhuset med krav på samma resurser som fotbollskillarna! Det hade dessutom varit mkt mer intressant om svt gjort en serie om engagerade ungdomar och ledare från en vanlig ridskola!
 
Senast ändrad:
Sv: fotboll vs ridsport

Jag reflekterar mest över att man kan fylla Scandinavium och Globen med hästvänner utan att det behövs en enda polis... Fotbollsmatcher däremot måste hårdbevakas! Sorgligt! Och trots detta får fotboll både pengarna och utrymmet i media ... Är budskapet till alla hästtjejer att om vi bråkar, super och slåss så kommer ridsporten få samma resurser som fotbollen från stat och kommun?

Gör du nu inte en extremt konstig tolknnig av budskapet? Och vad skulle hästtjejerna föreställa sig att de skulle vinna. "Om vi också super och slåss så kommer vi ocksåbli hårdbevakade av pressen och få de våldshandlingar som begås i tidningarna". Det är förmodligen få som tänker,"Om vi super, slåss och slår ihjäl folk så får vi mer pengar att utveckla sporten och mer positiv bevakning av våra tävlingar och event." Det känns som du blandat äpplena med varmkorven och Djungelvrålet nu.

Det är knappast så att det är positiv publicitet och positiva debatter om fotboll just nu. Det är nog ingen sport som strävar efter att kopiera dråp och nadra otrevligheter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp