Fosterskador?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aana

Någon som vet ngt om riskerna att vänta barn när man närmar sej de 40, och varför är riskerna större att barnet har ngn skada då? Om ni inte vet så kanske ni vet vart jag kan läsa om detta? Och näpp, jag e inte gravid ;) .
 
Sv: Fosterskador?

Nu är ameo ute på djupt vatten... :p
OM jag fattat saken rätt så har man sett att det är vanligare med kromosomavvikelser på foster hos äldre kvinnor än hos yngre. Jag TROR inte att man vet varför.
Andra fosterskador kan man ju orsaka själv t.ex genom att röka el dricka alkohol under graviditeten, oavsett ålder...
 
Sv: Fosterskador?

Med ökad ålder blir äggcellerna mindre fertila. Det är individuellt förstås hur snabbt och när men statistiskt innebär det att det finns en risk som ökar med kvinnans ålder att få ett foster med en kromosomrubbning.

Kromosomrubbningen beror i dessa åldersrelaterade fall på att cellerna med stigande ålder blir sämre på att dela sig så kromosomerna fördelas helt lika.

De flesta kromosomrubbningar leder till infertila ägg eller missfall - ofta så tidigt att man inte vet att man varit gravid.

Några kromosomrubbningar kan dock leda till fullgången graviditet, den vanligaste är Downs syndrom där barnet fått tre kromosomer av nr 21 istället för två.

Fortfarande föds dock 2/3 av barn med Downs syndrom av unga mammor !

Den största risken med att vänta med barn till 40-årsåldern är alltså att det inte blir några barn, sedan en ökad missfallsrisk och till sist en ökad risk för att få ett barn med en kromosomrubbning (och därmed ofta tillhörande missbildningar)

Men fortfarande är 98-99% av barn till 40-åriga kvinnor utan kromosomrubbningar så risken ska inte överdrivas!

Och är man orolig fångas de "avvikande" fostren vad gäller just detta ofta i ultraljudskontroll och nästan alltid i fostervattensprovet.

De flesta medfödda missbildningar och sjukdomar och utvecklingsstörningar som drabbar barn har INTE med moderns ålder att göra.

2-3% av alla födda barn har ngn allvarlig skada oavsett moderns ålder.

Är mamman 40 kan man då lägga på en procentenhets risk till som är åldersrelaterad.

Den största risken är som sagt att det inte blir nån bebis. Och att det kan vara tuffare att vara gravid när man äldre, men även det är förstås individuellt och har mer med fysik än kronologisk ålder att göra.

Här är en bra länk med vetenskapliga fakta: http://www.medscinet.se/gensvar/chapter_body.asp?cid=27

/Tim - mamma vid 38 och 41.
 
Sv: Fosterskador?

Jag fick siffran 1 av 600 för 20-åriga mammor och 1 av 100 på 40 åriga mammor, när det gäller just Downs.
 
Sv: Fosterskador?

Mycket bra och utförligt svar. Tack så jättemycket.:bow:
 
Sv: Fosterskador?

Silverkedjan skrev:
)

Men fortfarande är 98-99% av barn till 40-åriga kvinnor utan kromosomrubbningar så risken ska inte överdrivas!

Och är man orolig fångas de "avvikande" fostren vad gäller just detta ofta i ultraljudskontroll och nästan alltid i fostervattensprovet.

De flesta medfödda missbildningar och sjukdomar och utvecklingsstörningar som drabbar barn har INTE med moderns ålder att göra.
.

Tack för bra svar! Jag tycker att risken att få ett "avvikande" barn /missfall mm efter 35 år nästan överdrivs i media nuförtiden. Man skulle ju tro att det drabbar typ varannan graviditet som det "larmas" hit och dit om olika risker. Sist och slutligen är ju sannolikheten matematiskt sett ganska liten att nåt skall hända eller att man får ett barn med kromosomrubbning.

Britta - blivande tvåbarnsmamma vid 38.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 157
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp