Sv: Fosterförsäkring
Sitter å kollar här och får syn på denna länk.
Jag har stor erfarnehet av fosterföräkring, vänta föl försäkring via folksam och jag har inte alls den erfarenhet som ovanstående har.
Jag tecknar efter 45 dygn med inskickning av ett intyg av seminveterinären att stoet är dräktigt. (Kan det vara det ni inte gjort som måste skicka in kvitton?).
2012 - stoet föräkrat med avelsförsäkring och hög veteriärvård. (Har papperen hos revisorn...). Fostret var försäkrat och vi hade skickat in intyg som gått in till dem via fax. Fick dock faxa 2 ggr pga att de inte gått in första gången. Då stod det på försäkringsbrevet och jag ringde in och faxade och fick nytt försäkringsbrev. I fjol bröt helvetet lös... Tvillingar... En levde vid ankomst och den andra var död när vi fick ut den. Vi jobbade med den som levde i drygt 1 dygn innan vi gav upp, den var inte färdig. Stoet hade visat tecken på att något var fel men vad kan man göra innan... mer än vänta å se... Eftersom jag hade avelsförsäkring på stoet så täckte hennes veterinärvård även fölet. Jag fick då ut allt utom resor och avlivning + fosterförsäkrningen + en % sats av stoets försäkring pga att vi mist fölet.
2013 - nytt sto försäkrat med avelsföräkring och hög veternärvård. Forsterföräkrat med intyg. Kastade 14 januari, vi skickar in intyg av veterinären + kostnaderna runt kontroll och hjälp ut med fostret. Resorna fick jag inte för men allt övrigt + fosterföräkring och % på stoets avelsförsäkring.
Att jag vågar betäcka nu i år igen är mig en gåta. Men jag har landat i det hela rätt bra nu. Och vet att jag har skydd, men tyvärr får jag ju inte tillbaka åren med fölen som var väntade. 2011 fick jag fint föl iallafall som frodas och mår gott i hagen.
Jag har haft mina hästar i Yourkshire förut som gått till Union (tror jag det hette ett tag) och blev till sist Folksam. Jag har bara haft god kontakt med dem. Jätte bra ombud som nu gått i pension och fått en total katastrof till ny så jag ringer kontoret dirket eller till ett annat läns ombud om det är sent på dagen eller helg. Hade Agria på mitt fullblodssto och det var ingen hit alls... Men jag kom kanske på fel ombud då.
Jag har dock för mig att jag i år tittade på en hingst med Agria som skulle ge billig försäkring, det slutade med att Folksam var 250:- billigare. Men jag kollade dock inte upp vad den innehöll. Men som när tvillingarna kom så är det ju stoets föräkring som gäller. Samt om man har fosterförsäkring så täcker det den tiden innan man kan föräkra och så har man rabatt 1 året på fullföräkring i Folksam.
De är mina erfarenheter.