Fosforöverskott

Cilva

Trådstartare
Har räknat lite på foderstater med hjälp av hippocampus verktyg. Jag har för mycket fosfori foderstaterna och verktyget tycker att jag ska ta bort spannmålsfoder för att minska mängden fosfor. Problemet är att de inte får spannmål utan hö och lucern (Kraffts om det gör skillnad).

Kvoten är dock okej, kanske är det huvudsaken? Är det väldigt farligt med för mycket fosfor eller ska jag näja mig med att kvoten är bra och hästarna lever och har hälsan?

Sv: Fosforöverskott

Hur mycket över ligger du på fosforen?

Hippocampus foderstatsprogram grundar sig på NRC som är miniminormer, det gör absolut inget om du ligger 20-25% över, bara du gör det på kalcium också så att det blir rätt kvot!

Vad jag har förstått så har inte Hippocampus anammat de nya NRCnormerna vad det gäller mineraler till unghästar, vilket ligger högre än de gamla normerna! Men du kanske inte har unghästar?

Nu när jag läser mitt inlägg igen så borde jag ju rimligtvis ligga högt med kalcium också, annars skulle väl inte kvoten vara ok? Kanske jag reagerade på texten som stod vid fosfor. Har bytt dator och hus så har inte värdena här så att jag kan kolla hur mycket högt det var. Ska kolla igen imorgon.

Har inte unghästar. Om jag fortfarande ligger högt med fosfor vad ska jag göra då? Jag ligger visserligen högt på allt men det finns ingen variabel som heter lösdrift och jag har lärt mig med tiden att de ska ligga över tabellvärdena för att vara "lagom".

Har räknat lite på foderstater med hjälp av hippocampus verktyg. Jag har för mycket fosfori foderstaterna och verktyget tycker att jag ska ta bort spannmålsfoder för att minska mängden fosfor. Problemet är att de inte får spannmål utan hö och lucern (Kraffts om det gör skillnad).

Kvoten är dock okej, kanske är det huvudsaken? Är det väldigt farligt med för mycket fosfor eller ska jag näja mig med att kvoten är bra och hästarna lever och har hälsan?

Jag har också för mycket fosfor i mina hästars foderstat. Men kvoten Ca/P är bra så då tror jag inte det är någon fara?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett hö som jag verkligen inte får ut en vettig foderstat ur. Nu har jag testat alltihop båda fram och tillbaka, men det går bara...
Svar
10
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka