Fosforöverskott...

B

Balkasch

Hur farligt är det med för mkt fosfor? Vad händer? Har rel mkt fosfor i vårt hösilage 3,8g/kg ts & med krafftfoder så blir det ett överskott.
Vad göra?
 
Sv: Fosforöverskott...

Om kvoten mellan Ca och P stämmer så är de nog inte så farligt. Om den blir för låg och du far för mycket Ca i förhållande till P får du Ca-brist. Även om du har tillräckligt med Ca. Har nånting att göra med att P är hårdare bundet tror jag......
 
Sv: Fosforöverskott...

Ett absolut fosforöverskott -mer fosfor än kalk är klart olämpligt-leder till skeletturkalkning. Lägg till kalk i så fall- Är relationen 1:1 är det inte direkt farligt men 2-3 kalk : 1 fosfor mer idealt. Överskott av kalk har en hög marginal
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: Plantan
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp