Fosforns nytta?

V

veronican

Vad vet ni om fosfor? Vill ha lite mer fakta här om någon kan dela med sig? På vilket sätt inverkar fosforn och vad är den bra för? Vilka risker finns med överutfodring av fosfor?

Tänkte skaffa lite mer kött på benen bara...

Tack på förhand! :bow:

Jag trodde jag hadde nått vettigt att säga... :confused:

Jo, Fosfor finns bland annat inlagrat i skelettet som kalciumfosfat... Sen finns det också som saltförening i celler(intracellulärt) och mellan cellerna (extracellulärt) Om jag inte kommer ihåg fel så finns det även fosfor i DNA... :idea: Så... Hoppas du blir lite klokare för det blev inte jag! :rofl:
Tjohooo

Jo just det, det är viktigt att kvoten Kalcium/Fosfor ligger mellan 1.3 och 1.6 har jag för mig... beror lite på hästens ålder, vad den utför för arbete och så vidare...

Lite fosfor-fakta:

- Brist på fosfor kan ge störd tillväxt, felaktig benstomme, hemolytisk anemi, sekundär hyperparatyrodi (NSH), kramper.

- För mycket fosfor hämmar upptaget av järn, och brist på järn kan ge tillväxthämning, anemi, försämrad syre- och elektrontransport.

Finns säkert mer . . . men det var vad jag kunde gräva fram just nu.

Enl min bok: är fosforn viktig för skelettets uppbyggnad och för enerigomsättningen i cellerna. Behov ökas något vid arbetsintensitet. Skelettillväxt hos fostret sker under de sista dräktighetsmånaderna. Både Ca- och P-tillförsel måste då ökas till det dräktiga stoet för optimal skelettutveckling.

Alltså viktigt för skelettet.
Vad som kan hända har jag ingen aning om för det står inte i boken. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
999
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama