Fosforns nytta?

V

veronican

Vad vet ni om fosfor? Vill ha lite mer fakta här om någon kan dela med sig? På vilket sätt inverkar fosforn och vad är den bra för? Vilka risker finns med överutfodring av fosfor?

Tänkte skaffa lite mer kött på benen bara...

Tack på förhand! :bow:
 
Jag trodde jag hadde nått vettigt att säga... :confused:

Jo, Fosfor finns bland annat inlagrat i skelettet som kalciumfosfat... Sen finns det också som saltförening i celler(intracellulärt) och mellan cellerna (extracellulärt) Om jag inte kommer ihåg fel så finns det även fosfor i DNA... :idea: Så... Hoppas du blir lite klokare för det blev inte jag! :rofl:
Tjohooo

Jo just det, det är viktigt att kvoten Kalcium/Fosfor ligger mellan 1.3 och 1.6 har jag för mig... beror lite på hästens ålder, vad den utför för arbete och så vidare...
 
Lite fosfor-fakta:

- Brist på fosfor kan ge störd tillväxt, felaktig benstomme, hemolytisk anemi, sekundär hyperparatyrodi (NSH), kramper.

- För mycket fosfor hämmar upptaget av järn, och brist på järn kan ge tillväxthämning, anemi, försämrad syre- och elektrontransport.

Finns säkert mer . . . men det var vad jag kunde gräva fram just nu.
 
Enl min bok: är fosforn viktig för skelettets uppbyggnad och för enerigomsättningen i cellerna. Behov ökas något vid arbetsintensitet. Skelettillväxt hos fostret sker under de sista dräktighetsmånaderna. Både Ca- och P-tillförsel måste då ökas till det dräktiga stoet för optimal skelettutveckling.

Alltså viktigt för skelettet.
Vad som kan hända har jag ingen aning om för det står inte i boken. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
615
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 265
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp