Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

F

Filosofen

Om jag har ett fosforvärde på hans dagliga intag på 28,44 när jag enligt tabellen skall ha 29,44 (Ca/P kvoten hamnar på 2,32) ska jag bry mig om att ge fosfortillskott?

Vad jag funderar över är om skillnaden är tillräckligt stor för att det verkligen skall rättas av tillskott.

Jag menar värdena på ensilaget är ju ändå bara ett medelvärde på en stor skörd... Eftersom alla balar är olika blöta blir ju mängden groovfoder ungefärlig, jag brukar gå på kg men emellanåt när det är väldigt blött får man ju gå på volym snarare. En uträknad foderstat kan ju aldrig vara exakt ändå.....

En annan sak jag funderade över är vetekli, jag fick nämligen en lång utläggning häromdagen om vetekliets "värdelöshet" och när jag sa att jag har det för att få upp fosforvärdet fick jag en föreläsning om hältor som kan uppstå vid fosforöverskott. Jag antog att man med detta menade om man har underskott av Ca men jag blev inte riktigt kolk på vad hon menade. Sen la en annan person sig i och menade att vetekli enl fodertillverkarna är helt onödigt och dessutom skadligt för magen???

SYNPUNKTER TACK!!

Mvh Filosofen
 
Ingen som vill svara??? Hjälp...!

Puttar...

ingen som vill svara?
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Jag tror att mycket utav det du har hört är skrönor. Jag har själv använt vetekli för att få upp fosforn i flera foderstater och aldrig märkt några problem.

Hur ser din foderstat ut och hur ser hästen ut på den?

Står din häst på halm som den äter av?

Skriv också gärna analysen på silaget.

mvh Jessica
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Skadligt får jag då verkligen hoppas att det inte är då alla mina fölston får kli för magens skull. Likaså vet jag att de kolikhästar jag varit i kontakt med ätit kli i förebyggande syfte.
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Han står på

15 kg Hösilage
600 g vetekli
360 g soja
1 kg cool mix
180 g Miner blå

Hösilaget har en ts på 62
Mj 6,3, Smrp 27, Ca 3,1, P 1,2, Mg 0,9

det ger en kvot på 6,2. Men med ett litet underskott av fosfor. Han är bra i hull och håller på att bygga muskler. (Han har varit i underhull, har bara haft honom 2 månader, då såg han ut som en mager 2åring.)


Jag har gett kli även på andra hästar och trodde nog att det var OK. men det är alltid bra att höra andra röster också. Jag är nöjd med hur han utvecklar sig hittills, men jag vill ändå kolla om det är något man missat. Jag vill ju att han ska ha det bra :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Vad innehåller Cool Mixen?

Har svårt att tro att du behöver så mycket som 180 gr Mineraler.

Vad väger hästen?

Jag skulle nog byta till 50 gr Miner Vit och ge 1 dosmått Dikalciumfosfat istället.

mvh Jessica
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Jag hoppas verkligen att det där inte va sant... jag använder en hel del vetekli för att få upp fosforn i foderstaten, särskilt eftersom lusernen innehåller mkt kalcium...
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Lånar knapp..

Kli innehåller ganska mycket kadmium, som är en tungmetall. Dock ska man upp i ganska stora mängder kli för det ska göra skada, men eftersom jag aldrig lyckats få något vettigt svar på vad 'stora mängder' är osv så har jag frångått att använda kli som fosforkälla, och använder fosforbalans.

Däremot tycker jag väldigt bra om kli som fodermedel (och hästarna med) och kan ge det av andra anledningar, men jag har soms agt slutat ge det med huvudanledning att få upp fosforn
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Cool innehåller
Mj 11,6, Smrp 90, Ca 9, P 4,2, Mg 3
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Vad är Dikalciumfosfat? Fosfor & Ca eller? innehåller den något mer?

För att återgå till min första fråga är det verkligen idé att balansera upp fosforen när det gäller så lite?
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Byt bara Miner Blå mot 75 gr Miner Vit så har du en balanserad foderstat.

mvh Jessica
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Hmm det får inte jag då får jag underskott på fosfor...och ökar jag till 100 får jag fel kvot på Ca/Mg

mvh Filosofen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Filosofen skrev:
Hmm det får inte jag då får jag underskott på fosfor...och ökar jag till 100 får jag fel kvot på Ca/Mg

mvh Filosofen

Du kan omöjligtvis få fosforunderskott genom att byta Miner Blå mot samma mängd Miner vit? Du har MER fosfor i miner vit än i blå ju, så du får mer fosfor, och det ska gott och väl täcka ditt gram som du saknar?
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Alexandra_W skrev:
Du kan omöjligtvis få fosforunderskott genom att byta Miner Blå mot samma mängd Miner vit? Du har MER fosfor i miner vit än i blå ju, så du får mer fosfor, och det ska gott och väl täcka ditt gram som du saknar?


men det är ju inte samma mängd...! Nu har han 180 g blå och Jessica förslog 75 g vit....
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Filosofen skrev:
men det är ju inte samma mängd...! Nu har han 180 g blå och Jessica förslog 75 g vit....

DÅ är jag med, jag läste aldrig vad du hade för giva utan tolkade det som om Jessica menade du skulle byta miner mot vit. My mistake.

Men då är det fullt rimligt ja.

Men lägg till fosforbalans då? Jag skulle inte under några omständigheter vilja ha 180 gram av nåhon av mineralerna, det ger väldans mycket selen.

Ang om det är värt att korrigera ett gram P. Om behovet är 29.44 så motsvarar 1 gram drygt 3% av totala behovet. Och som d säger så är ju analysen på höet ett riktvärde. Jag är dock så kinkig så jag skulle nog försöka fylla det om det var görligt.

Dock, alldeles oavsett vilket så skulle jag soms agt var ABSOLUT INTE ge 180 gr mineral.

Dikalciumfosfat innehåller förresten just fosfor och kalk. Per DOSMÅTT 7,5 gr Ca och 5,4 gr P.

Fosforbalans innehåller fosfor och natrium, per DOSMÅTT 2,5 gr P.
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Nej, det behövs ingen fosforbalans, behovet täcks ändå.

180 gr Miner Blå ger jätteöverskott på Ca, Mg och Selen men det fattades bara 1 gr fosfor. Bytet till Miner Vit löser det underskottet.

mvh Jessica
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Jessica skrev:
Nej, det behövs ingen fosforbalans, behovet täcks ändå.

180 gr Miner Blå ger jätteöverskott på Ca, Mg och Selen men det fattades bara 1 gr fosfor. Bytet till Miner Vit löser det underskottet.

mvh Jessica

Det där får ni reda upp sinsemellan, jag har inte räknat. Men hon anser ju att hon får fosforunderkott? Så räknar ni med samma behovsvärden?
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Alexandra_W skrev:
Det där får ni reda upp sinsemellan, jag har inte räknat. Men hon anser ju att hon får fosforunderkott? Så räknar ni med samma behovsvärden?

Ja, vem vet....

Jag tolkade det som så att hon fick ett grams underskott när hon gav 180 gr Miner Blå, men jag anser att behoven är täckta av 75 gr Miner Vit.

Vi får väl se om hon återkommer.

mvh Jessica
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Här återkommer hon....

Jag får underskott på ca 1 gr även med miner vit. Men eftersom jag bestämt mig för att man inte kan komma så mkt närmre sanningen så tänker jag ge honom miner vit fortsättningsvis.

Detär ju som jag skrev OMÖJLIGT att få en exakt sanning i sin foderstat eftersom analysen görs på ett urval.

Tack alla för era synpunkter!

MVH
 
Sv: Fosfor, vetekliets nytta och foderstatsvärden....

Okej, då har vi löst det lilla dilemmat! :D

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp