Fosfor - hur farligt?

SaraMara

Trådstartare
Har vansinniga problem att få till min foderstat vad gäller Ca och P.
Hamnar långt över rekommenderade nivåer och har som det ligger nu hamnat på Ca: 42 och P: 26.

Kvoten blir ju 1,6, men nivåerna alldeles för höga vad jag förstått.

Hur farligt är det?

Är tyvärr mitt hö som ligger högt i fosfor, och därmed svårt att åtgärda. Just nu får han dessutom bara 10 kg hösilage, när han är uppe i full giva på 12 kg blir det än värre.

Höt ligger på Ca: 2,7 och P: 2 per kg foder.

Hur hade ni gjort?

/Orolig SaraMara som kan alldeles för lite

Sv: Fosfor - hur farligt?

Ett överskott är inte farligt, om kvoten bibehålls och är ok.

Vad är hästens behov av P och C jämfört med vad du ger? Hur mycket P kommer från fodret (hösilage+kraftfoder) resp. från mineralerna? Kan du ge andra mineraler eller kanske bara kalk om fodret redan ger tillräckligt mycket P? Innehållet i olika mineralblandningar skiljer sig en del (fast det vet du säkert redan). Eller kan du skippa pelletsmineraler helt och ge t ex Chevinal Plus istället som är Ca och P-fritt (har jag för mig)?

Har för mig att jag fick behovet av Ca till 27 och fosfor till 20 när jag satt och räknade.

Denna uträkning är enbart på hö + kraft - har inte ens vågat räkna på mineralerna ännu då jag tyckte att siffrorna stack i taket så våldsamt. :o

Boj: Vad skönt! tack!

Okeeey. Ja, i så fall ska du låta bli pelletsmineral och ge Chevinal Plus (flytande) om du vill ge övriga mineralämnen och vitaminer. Å andra sidan behövar den vanliga "hobbyhästen" ofta inte tillskott av det, egentligen, om man har ett bra grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama