Förvirrande hälta-behöver råd och tips!*långt*

A

annapanna91

Hej alla Buke människor!
Nu är de såhär.. Min medryttare upptäckte att min häst haltade på vänster fram i traven i mitten på juni så hon fick stå,efter bara en dag kom en "bulle" upp på höger fram,precis på kotan.. Hon fick stå ännu mer.. Tillslut åkte vi in på klinik och de visade sig att "bullen" på höger fram var en galla och att hon hade kotledsinflammation på vänster fram. Så hon fick kortison,vi åkte hem,hon fick gå promenader.. Vi åkte på återbesök och Vet sa att de såg mycke mycke bra ut men inte helt bra så hon fick behandling igen.
Kunde ej åka på återbesök denna gång pga massa skäl så ja tog ut en Vet istället för att kolla om allt var okej. Vet sa: Kotledsinflammationen på väster fram är helt borta och det fanns ingen reaktion på böj prov. Men nu var hon istället 2 grader halt på höger fram alltså "bullbenet".. Så nu har hon fått stå igen..Min kompis har en Vet utbildning,vet ej hur mycke utbildad hon är men hon kan en del,Hon gjorde böj prov idag och hon såg ingen 2 graders hälta utan de va max en halv grad bara sa hon..
Så nu är jag väldigt förrvirrad,Jag linementar hennes ben varje dag och sköter om dom.

Så nu undrar jag.. Vad hade ni gjort nu?
tack på förhand!

Sv: Förvirrande hälta-behöver råd och tips!*långt*

Åkt till klinik och gjort en nogrann hältutredning inkl röntgen.

säger som ovanstående!

låt EN veterinär (utbildad, ansvarsförsäkrad som tar vit betalning...) behandla din häst på klinik, inkl röntgen eller vad som veterinären säger behövs. följ upp med återbesök och/eller fler behandlingar på veterinärens inrådan.

ring djursjukhuset.

Hon har redan vart på röntgen,fått bedövning,böjprov,longering och kortison hos klinik. Dom såg ingenting fel på de benet som hon är " 2 grader" halt på nu.. Det är därför jag är så förvirrad. :confused::confused:

Ja, och ni hittade då en ledinflammation, som behandlades. Nu har hon en ny. NÅGONSTANS kommer de ifrån. Därför en hältutredning. Att röntgen redan är gjord är jättebra, röntga bak denna gång då.

Dvs försök hitta grundanledningen till hältorna. Gärna klinik med klinikanknuten kiropraktor.

Ett inte alls omöjligt scenario är förresten: ont i hf - belastar vf mer = ledinfl på VF. VF gör nu mest ont, dvs belastar hf mer. Vf blir friskt av behandling och avlastning, men hf tar mer belastning = ledinflammation på hf.

Många låga frambenshältor kommer bakifrån. De kommer att komma tillbaka om man inte hittar grundfelet.

Så, det bästa är som föregående talare sa. En och samma veterinär, så de får en chans att nysta upp problemet. Det är inte ovanligt man får behandla sekundära symptom undan för undan medan man söker grundorsaken/innan man finner grundorsaken.

Jo.. Ni har rätt i de ni säger.
Alltså för hennes infalamtion på Vf var pga belastning eller vad han sa,jag bad han skriva ner allt men de gjorde han ju såklart inte så jag kommer inte ihåg.
Men hon har blivit röntgad både fram och bak.. 9 röntgen plåtar blev de och nu kom ja på att ja har glömt att skriva att hon ha Benspatt i vänster bak,men inget hon lider av.

Hur har man konstaterat att hon inte lider av det?

Ingen kritik, men hf är avlastningsben för vb. Typiskt med diagonal frambenshälta vid bakbensavlastning.

Jo så sa jag med till Vet,liksom hur vet man de.. Men han sa att de ser väldigt gammalt ut på röntgen och hon visar ingen som helst reaktion på de benet varken på böjprov,longering eller ridning. Så han sa att har ja kunnat rida på henne tills nu då ska de absolut inte va några problem att fortsätta ridingen. Som tur är så är hon en skogsmulle/hobby häst. Och jag själv är ingen hopp ryttare heller så ah de blir ingen extra ansträngning för benen på de sättet i alla fall.
Och på andra återbesöket så sa han att de bara va vf som han inte tyckte va helt bra,inge annat sa han om nåt av de andra benen.

Då låter spatten som vilande för stunden ja. Dock, nu låter jag pessimistisk, men haft en häst med spatt. Vi visste inte han hade spatt ska tilläggas. Hursom, han reagerade på böjprov på ena bak, från knäet. Ingenting i hasen, bedövning i bakknäet släckte helt. Båda bakknäna röntgades, såg 'exemplariska' ut för att citera veterinären. Vänster bakknä behandlades. På återbesöket var han helt ren på vä bak, men reagerade på höger bakknä istället. Inget på vb, inget från haserna. Bedövning i höger bakknä släckte helt. Höger bakknä behandlades.

På återbesöket - ja du kan ju gissa. Höger bakknä helt bra, men nu reagerade han i vänster bakknä. Vi behandlade BÅDA bakknäna.

På återbesöket reagerar han från vänster has. Röntgen visar gammal spatt, 'utläkt' som dock akutiserats. Det var spattsmärtan som gjorde att bakknäna tog stryk när han försökte avlasta, och hältan 'hoppade' från sida till sida beroende på vilket som gjorde minst ont. Men problemet var aldrig knäna, det var vänster hasled hela tiden.

Han behandlades i båda haslederna, och svarade tacknämligt nog på behandling. Det var lugnt ett bra tag (år), men sen aktiverades spatten igen och jag valde att låta honom slippa mer.

Spatten utvecklades från början någon gång mellan 2003 och 2006. Den kom, var aktiv, ledavdelningen växte ihop och spatten blev vilande - UTAN minsta lilla symptom utifrån. Han hälsokontrollerades mkt noga var 6:e månad med böjprov och hela kittet hela perioden. Märktes inget. Sen fick han en smäll på hasen och det var det som akutiserade spatten igen och fick den att blossa upp där då när vi upptäckte den. När det blossade upp igen var det den allmänna jävligheten hos spatt, dvs inte någon 'anledning'.

Så, säger absolut inte att det är spatt, den verkar av allt det du beskriver vara vilande. Men att det KAN vara så att grundproblemet ändå sitter någonstans där hästen igår, idag och imorgon inte visar symptom, men tillslut så. Och just därför man måste behandla symptom, men också vara öppen för att/medveten om att det är symptom man behandlar i jakten på det riktiga felet.

Hur är ryggen? Hovarna? Något hästen haft besvär med (typ fatta ena galoppen, snubblig, vad som helst som kan ge ledtråd)? Musklar sig hästen normalt, är den jämnt musklad? Gallig någon mer stans än kotleden?

okej. förstår vad du menar.
Men hon får vila ett tag till med linement varje dag så får ja åka in med henne igen. Vill verkligen inte ha några mer problem men har verkligen inte tid att få in henne just nu.
Nej hon har inte haft några problem alls vad ja vet med nånting förut. Hennes rygg är jätte fin,fina hovar och allt sånt.
Gamla ägaren sa därimot att hon ha lindrig atros i frambenen men på kiniken trodde dom att hon måste ha hittat på de eller bara sagt nåt för dom har inte sett nåt på varken röntgen eller böjprov eller liknande om atros.
Annars har jag ingen aning..inga snubblingar eller liknande heller.

En ledinflammation ska hävas så fort det bara går, om hästen får gå med inflammationen kan det bli pålagringar, och då är det kört i varierande omfattning. Vissa hästar är väldigt känsliga för pålagringar och blir helt oanvändbara och får tas bort, andra kan fungera som promenadhästar en tid innan pålagringen blir för kännbara.

Vänta INTE med att åka in.

Liniment är skönt för musklerna men hjälper ingenting för lederna

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 172
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar