Förvaring/Förbrukning av hösilage

nexxa

Trådstartare
Vet inte om denna tråd hamnar rätt.
Är lite nyfiken på hur länge ni anser att man max kan ha en hösilagebal (på ca 350-400 kg) innan den bör tas slut på?

Hur förvarar ni era balar? Står det ute och så plockar ni därifrån och täcker över med presseningen sen? Eller kör ni in bal för bal (eller rent av alla) och låter de stå öppet och luftigt?

:bow:

Sv: Förvaring/Förbrukning av hösilage

Hur länge man kan ha balen tycker jag beror på hur kallt det är och vad det är för hösilage.

Mitt hösilage är oftast ganska tort så om det är kallt brukar jag ha balen i ca. 1½ vecka och det verkar funka bra... (ingen som har blivit sjuk än):crazy:

Jag förvarar mina balar ute.. Köper alltid 2 åt gången och ställer dom på lagom avstånd från stallet... Täcker inte över eller nått...

MEN så fort det blir + grader en längre tid går jag över till hö och slänger hösilaget som ev. blivit kvar.

Alltså du har inget alls på dem när de står ute? Blir de inte förstörda i reng och rusk?

Så har vi också.

Silaget är ju inplastat, om du öppnar balen ordentligt (dvs i ena kortänden) och gör ett lock av öppningen så är det bara att stänga till när du tagit klart.Vi tar in två fulla kärror varje insläpp och det räcker till nästa insläpp + att silaget hinner tina lite nu när det är kallt. När det är varmare står kärrona under tak utomhus.

Vi är ganska många i vårt stall så en bal tar slut på max 1 vecka.

För tillfället har vi hästarna på fri tillgång, dvs det står två baler i hagen och de käkar de upp på ca 10 dagar, och så länge är absolut inga problem.
När det är kallt o bra väder kan de klara sig två veckor, ibland något längre, men vi försöker ta slut på dem, och självklart hålla stenhåll på dem. Vid mildare väder betydligt kortare tid.
Har hyfsat torrt ensilgae/hösilage/silage/vad du vill..

har läst att en öppen bal bör förbrukas på 3 dygn....

tabac skrev:
har läst att en öppen bal bör förbrukas på 3 dygn....

Jo, det är ju bra om man kan det men det är lite svårt att göra av med flera hundra kg på ett par dagar när man har för lite hästar.
Såna rekommendationer är ju helt beroende på omständigheterna. Det är ju stor skillnad på om det är -10 grader eller +25. Det spelar också en viss roll hur torrt eller vått det är. Det vi har är i princip som lätt fuktigt hö.
Det viktigaste är att man fodrar med omdöme och inte fodrar med sånt som ser eller luktar konstigt.
Alla våra hästar mår i alla fall jättebra.

Tre dagar är SLU:s rekommendationer för utfodring av häst med hösilage. De har kommit till efter de här utbrotten förra vinter på ett par ridskolor där hästarna blev sjuka. Med för "gammalt" hösilage som trolig orsak.

Har för lite hästar för att klara det så har troligen köpt för stora balar. Finns ju olika storlekar att välja mellan. Det kostar ofta mer med mindre balar men det kostar ännu mer om hästarna blir dåliga.

Att sånt kan hända på ridskolor ffa är väl för det många gånger är olika människor som fodrar som inte har riktig koll.
Kastar alltid ensilage som blir dåligt, men så länge det är bra så fodrar vi med det, har gjort i många år och har aldrig haft en häst som blivit dålig.

Vi tar slut på en bal på bara 3-4 dagar. vet inte hur länge dom bör stå öppnade. vi har hösilaget ute under pressening. funkar bra tycker jag.

Jag har hösilage med ts på ca 60-65% och jag fodrar slut på en bal på ca 5-6 dagar. Dom står ute på en berghäll och jag gör så att jag först skär upp dom längst ner, runt hela ca 10 cm från botten, sen skär man två skåror uppifrån och ner. Sen när man har tagit hösilaget så är det bara att lägga på locket igen och knyta med ett snöre. Det ser ut som en gammaldags syltburk med tyg på locket. Funkar väldigt bra, och det blir inte blött eller snöigt! Balarna väger ca 250-300 kg styck.

Tycker att SLUs rekommendation om 3 dagar är bra. Tycker inte balarna håller sig frächa särskilt mycket längre. Fast på vintern när det är riktigt kallt brukar de hålla lite längre, en 5, 6 dar kanske.

Vi har balarna står ute (små fyrkanstsbalar). Vi skär upp som ett lock på kortsida och plockar kaka för kaka. Vi stänger igen med en kniv. Det har både sina för och nackdelar med att göra så. Man minskar ju syretillförseln som är det som gör att balarna blir dåliga, men samtidigt så blir det ju då också kondens, så att risken är att kakan längst in börjar mögla, fast vi gör av med hösilaget på 2,3 dar så oftast hinner det inte bli det. Den största anledningen till att vi stänger igen är att det inte ska blåsa in snö, annars kunde man lika gärna ha öppnat upp och låtit det lufta.

Vi har lösdrift med sju hästar vilket innebär att en bal går åt på ca 2-3 dagar. De står utomhus och vi lägger endast plasten, som de är förpackade i, över "hålen". De står också lite vindskyddat (mellan stall och ridhus) så det blir sällan blött.

Beror det inte på torrsubstansen hur länge man kan spara en öppen bal? Jag har iaf hört att det är en vecka som gäller (i torrt förvar) i allmänhet. Själv föredrar jag att de tar slut lite fortare.

Vi har ett bra ensilage på 58% ts och dom väger ca 200 kg. En sån här kall vinter är det inga problem att ha dom öppna en vecka men annars så är det bra om dom konsumeras på ca 5 dgr.
När det blir varmare ute måste man vara noga och hela tiden kolla ensilaget så det inte börjar bli dåligt för då är det bara till att slänga. Det är ju som sagt var dyrt med sjuka hästar.
Vi förvarar balarna ute och öppnade balar täcks med en presenning och en tung skiva för att den inte skall blåsa iväg. Men det tog några år och många svordomar innan vi kom på hur vi skulle slippa eländet med kakorna som ramlade ner. Ni vet, balen är öppnad i sidan och man har tagit några kakor ensilage. Nästa gång man skall hämta mera så har ju kakorna förstås ramlat ner och ligger dubbelvikta. Så det är ju bara att börja slita och dra :mad:
Utav en händelse så råkade en bal stå åt "fel" håll och jag orkade inte välta den rätt, så det var bara att öppna den uppifrån då. Och det var ju betydligt lättare både för min rygg och humör :idea:
Tycker oxå att det är väldigt smidigt när man kan se vad man gör.

MVH Rosie

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
3 038
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Kan ni titta på mitt kontrakt och se om ni har någor att tillägga?! Tack på förhand...
2
Svar
28
· Visningar
3 906
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.