Förvara rundbal med hö utan lada?

Sv: Förvara rundbal med hö utan lada?

Hö drar fukt ur luften. Det är så illa. Det är i Skåne svårt att förvara hö bra även om man har tillgång till vettig skulle. Skulltork är nästan en förutsättning.

Att förvara utomhus tycker jag är en riktigt dålig idé, oavsett om det är skjul, pressenning, filtar eller annat. Luftfuktigheten kommer att gå åt höet och när så väl sker blir det dammigt och otjänligt.

Skulle ett skjul vara ett sämre alternativ än en lada, vilket jag utgår ifrån att de flesta rundbalar förvaras i? På vilket sätt?

Fuktiga luft komma att lägga sig på höet oavsätt vart den ligga, i skul, lada, sjul eller under ett tält om du har inte täckt över den med hälm eller filt.

Beror på luftfuktighet och byggnad, inte vad du kallar byggnaden.

Själv skulle jag aldrig förvara hö på det sättet, men många gör det.

Ett alternativ är att köpa en tillräckligt stor presenning och helt enkelt rulla in balen i den. Den får gärna vara så stor att den når två varv runt, då är den också tillräckligt bred på sidorna för att täcka ordentligt.

Kan du inte köpa ett antal balar och förvara det hos bonden och hämta några åt gången? Så har jag gjort i år! Inga problem... Jag har en bra bonde nära arlanda om du vill ha kontaktuppgifter så kan du PMa mig!

Ja jag kommer att fortsätta köpa balar, ev. leta efter förvaringsplats i närheten. Rundbal låter riskabelt, så många olika bud om vilket som är bästa sätt att förvara att jag bara blir mer förvirrad. Tack för erbjudandet! Nu har jag så jag klarar mig till sommaren och jag kommer försöka förboka hö hos samma bonden inför höst/vinter och se om de har möjlighet att förvara åt mig. Funkar inte det så lägger jag ditt erbjudande på minnet och hör kanske av mig. :)

Är det ett seriöst förlag på lämplig permanent förvaring av rundbal, ett tält? Blir osäker på om du skojar pga din smiley. Isf bygger jag hellre ett vindskydd.

Just när jag skrev inlägget tyckte jag att det skulle vara en bra ide.
Men vid närmare eftertanke så inser jag att tältet givetvis inte står emot fukten i någon längre utsträckning.

Köp småbal med silage och ha en frysbox att förvara den i när den öppnats?

Silage har redan diskuterats i tråden, jag har inte utrymme att torka det och inte heller något utrymme för en extra frysbox, men tack för tipset.

Jag har förbokat hö hos bonden och får förvara den kostnadsfritt hos dem så nu har jag hö så jag klarar mig till nästa sommar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat