Förvara rundbal med hö utan lada?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag funderar på att köpa in en rundbal med hö men jag saknar lada att förvara den i. Hur kan man lösa det så att höet inte blir dåligt? Bygga vindskydd?

Jag har inte häst utan 20 marsvin så den behöver ju kunna stå ett tag. Börjar ledsna på att ragga hö några balar åt gången, när man väl hittar en trevlig bonde med bra hö så är höet slut när man ringer igen och behöver mer. Rundbal verkar enklare att få tag i.

Sv: Förvara rundbal med hö utan lada?

Jag rekommenderar inte rundbal med hö överhuvudtaget. Näst intill omöjligt att få tag i av bra hygienisk kvalitet. Det kan vara fint i de yttersta lagren men inuti brukar det vara sämre.

Hur mycket behöver du per månad?

Aha, ja det vore ju trist att krångla till det praktiska och sen vara tvungen att kasta...

Jag gör av med ca 40kg/mån. Så det är ju inga jättekvantiteter men inte heller så man vill åka till djuraffärn och köpa på påse.

En bal ungefär i veckan, alltså. Du får gärna köpa av mig om du är i närheten. Eller har du inte nån annan kompis du kan samköpa med?

Är det noga för de små med foderbyten, näringsinnehåll osv. som det är för hästar?

Jag rekommenderar inte rundbal med hö överhuvudtaget. Näst intill omöjligt att få tag i av bra hygienisk kvalitet. Det kan vara fint i de yttersta lagren men inuti brukar det vara sämre.

Då måste du har haft otur, själv haft rund bal i flera år, föra året var första gången jag fick lite fukt damn på uttsiden av ett par baler som var inte täckt över, gick bort 20-30kg. som jag brann av.

Och jag måste säga tvärtom. Småbal är oftast enbart skit. Dammigt som f**n och man får kassera hela tiden. Har inte ännu hittat något småbalshö som inte dammar och har sig.
Rundbal däremot är mycket bättre.

Aj då.

Själv köper jag numera enbart skulltorkat hö. Tar hem 40 balar åt gången, bara så jag ska vara säker på att det inte möglar.

Problemet med torrhö, oavsett om det är i stor eller liten bal är luftfuktigheten. De allra flesta av oss har inte möjlighet att lagra höet så att det inte påverkas av den. Vissa år är svårare än andra också av samma orsak.
Just stora rundbalar är väldigt svåra att få i bra kvalité då det inte alltid är 100% torra när de pressas, det gör att de ofta kan mögla inifrån. Måste man sedan lagra dom så att de kan påverkas av luftfuktigheten så gör ju inte det saken bättre. Så man avråder faktiskt ifrån att pressa torrhö i rundbal.

Det är däremot lite annorlunda med stora fyrkantsbalar så kan man lättare få fram bra kvalitet även på hö. Det pressas ju inte på samma sätt som rundbalar utan som småbalar i "kakor". Men även här gäller att man kan lagar dom rätt.

Har ingen betydelset om det är 10kg. löss press eller 200kg rund/hård press. Är höet inte tillräklig torr kan det mögla. Har haft plenty of 15kg hård press bal som fick slänges.
En bra hö bonde vet när han ska pressa.

En bal ungefär i veckan, alltså. Du får gärna köpa av mig om du är i närheten. Eller har du inte nån annan kompis du kan samköpa med?

Är det noga för de små med foderbyten, näringsinnehåll osv. som det är för hästar?

Tack det var snällt! :) Jag bor norr om Sthlm och nu har "min" bonde fått återbud på de sista gänget balar så jag hämtar 20st 12kgs balar på onsdag. 14 till mig och 7 till en annan marsvinsuppfödare i området. Jag hade lite tur så det löste sig, den här gången.

Nej de är inte fullt lika känsliga eller kräsna. Ju mer gräs och fina strån, gärna timotej, desto bättre. Så länge det inte är mögligt eller dammigt så funkar det, men det äts förstås mer av det populära. I nödfall kan man torka upp hösilage också men jag saknar utrymme för det.

Rund bal gå fint, ställ den på en pal och släng över en presening eller ylla filt.

Det var lite så jag först tänkte mig att man kunde göra, men läste runt att det fanns risk för fukt (kondens) under presenningen i så fall. Nu måste ju en rundbal förvaras under ganska lång tid dessutom hos mig då åtgången är tämligen liten. En stor fyrkantsbal kanske är ett bättre alternativ då (tänker på Masses inlägg), det går ju också att få tag i här. Och en del bra bönder finns det också, kostar lite mer förstås men till och med en amatör som jag märker jätteskillnad på höet från en del jämfört med från andra...

Kan marsvin äta hösilage?

Jag brukar ge mina kaniner hösilage. Iofs brukar jag oftast låta det torka torrt men det har hänt att de fått lite fuktigt silage också, har fungerat bra.
Mina hästar får hösilage så det är enkelt om kaninerna också får hösilage :)

Om hösilage skulle fungera så kan du ju köpa en pall med småbalar, bara plasten inte blir skadad så kan ju balarna stå kvar på pallen och hålla bra länge. Då behöver du inte leta nytt hö varje månad :)
Iofs får du nog sprida ut hösilaget så det torkar och inte börjar mögla, men det finns ju riktigt små bal på ca 10 kg.

Har ingen betydelset om det är 10kg. löss press eller 200kg rund/hård press. Är höet inte tillräklig torr kan det mögla. Har haft plenty of 15kg hård press bal som fick slänges.
En bra hö bonde vet när han ska pressa.
det har inte bara med skörden att göra
MÅNGA är vi som sett välbärgat, skulltorkat hö bli förstört efter flera veckor av hög luftfujtighet på hösten... :crazy: När höet är torrt har det också lättare för att dra åt sig fukt från luften och då bli förstört.

Å andra sidan har jag i år köpt några rundbalar med hö som var helt fantastisk kvalite på, inget dålig ytskikt (som det lätt blir om de lagras luftigt - av nämnda luftfuktighet) och ingen dålig kvalite i mitten (som det kan bli om det inte var tillräckligt torrt när det pressades). :d

Hösilage funkar om jag kan torka det, vilket jag tyvärr saknar utrymme för. Men det är en nödlösning jag har som plan B om jag inte får tag på hö.

Luzern är plan C. Funkar för en del men rekommenderas inte till dräktiga/digivande honor vilket jag allt som oftast har.

det har inte bara med skörden att göra
MÅNGA är vi som sett välbärgat, skulltorkat hö bli förstört efter flera veckor av hög luftfujtighet på hösten... :crazy: När höet är torrt har det också lättare för att dra åt sig fukt från luften och då bli förstört.

Å andra sidan har jag i år köpt några rundbalar med hö som var helt fantastisk kvalite på, inget dålig ytskikt (som det lätt blir om de lagras luftigt - av nämnda luftfuktighet) och ingen dålig kvalite i mitten (som det kan bli om det inte var tillräckligt torrt när det pressades). :d

Quit Right Boj, föra året som du minns (2011-2012 allså) var ingen hitt.

Hösilage funkar om jag kan torka det, vilket jag tyvärr saknar utrymme för. Men det är en nödlösning jag har som plan B om jag inte får tag på hö.

Luzern är plan C. Funkar för en del men rekommenderas inte till dräktiga/digivande honor vilket jag allt som oftast har.

Men hösilage från småbal kan väl inte bli så stora volymer att torka? :)

Fylla ett par stora hönät och hänga på tork. Eller är jag överoptimist nu? :p

Jag har snarare upplevt att det yttre lagret kan vara något dammigt - pga fukten men att det sedan är jättefint inuti.
Det yttre lagret brukar jag ruska om ordentligt (utomhus) och sedan fodra med i hagen.
Kan även låta det ligga i blöt över natten.

TS - köp ett tält på biltema och tryck in balen i tältet. :p
Förvaras lämpligen på en pall också..

Jag har snarare upplevt att det yttre lagret kan vara något dammigt - pga fukten men att det sedan är jättefint inuti.
Det yttre lagret brukar jag ruska om ordentligt (utomhus) och sedan fodra med i hagen.
Kan även låta det ligga i blöt över natten.

Bra tips :up:
Kan lösa utomhus förvarings problem där man kan inte få in hö under taket.

Är det ett seriöst förlag på lämplig permanent förvaring av rundbal, ett tält? Blir osäker på om du skojar pga din smiley. Isf bygger jag hellre ett vindskydd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama