Förvara passet ihop med hästen

TheRedLightning

Trådstartare
Vad säger ni om att man måste förvara passet ihop med hästen, en kopia räcker tydligen inte längre och har inte längre 3 timmar på sig att plocka fram passet.
Några argumenterar med att hästen lättare kan säljas falskt med passet och att det egentligen borde räcka med chipmärkningen och att passet ska med vid slakt, veterinärbesök och tävling.

Vad säger ni allvetande bukefalister?
 
Jag ska börja med att nämna att jag inte har sett lagen i sin helhet men som jag har fattat det ska passet i princip finnas där hästen är, oavsett om det är på bete, på ridtur eller om den står i stallet.
Jag kan ju tycka att det är lite i överkant att det alltid ska finnas nära till hands (det fanns väl någon typ av undantag; vid akuta transporter eller liknande) och föredrog helt klart 3-timmarsregeln. Men om myndigheten nu verkligen har tid att stanna folk och fråga om pass återstår ju att se.
 
Funderade också på hur de tänkte där. Passet är en värdehandling, men hur skall det, praktiskt, kunna förvaras 'med' hästen konstant?

Silvertejpa fast det i pannan?

Ärligt talat förstår jag tanken bakom det hela... men... jag tycker det är viktigare att förvara passet säkert, än att jag kan visa upp det när jag är på tur i skogen.

Sen skall det självklart vara med på tävligt osv. men.. alltid? njaaaaa. Blev ju av med Tants pass för att det skulle förvaras där hon gick på lösdrift som unghäst. :(
 
Jag ska börja med att nämna att jag inte har sett lagen i sin helhet men som jag har fattat det ska passet i princip finnas där hästen är, oavsett om det är på bete, på ridtur eller om den står i stallet.
Jag kan ju tycka att det är lite i överkant att det alltid ska finnas nära till hands (det fanns väl någon typ av undantag; vid akuta transporter eller liknande) och föredrog helt klart 3-timmarsregeln. Men om myndigheten nu verkligen har tid att stanna folk och fråga om pass återstår ju att se.
Ja, det är det där med tiden. Finns rätt många stall i vårt avlånga land.
Funderar mest på hur man löser det rent praktiskt.
 
Funderade också på hur de tänkte där. Passet är en värdehandling, men hur skall det, praktiskt, kunna förvaras 'med' hästen konstant?

Silvertejpa fast det i pannan?

Ärligt talat förstår jag tanken bakom det hela... men... jag tycker det är viktigare att förvara passet säkert, än att jag kan visa upp det när jag är på tur i skogen.

Sen skall det självklart vara med på tävligt osv. men.. alltid? njaaaaa. Blev ju av med Tants pass för att det skulle förvaras där hon gick på lösdrift som unghäst. :(
Tänker lite samma där, sedan är passet ganska klumpigt att ha med sig om man t ex rider ut, men jag tror och hoppas att de bara menar att passet ska vara i stallet, bilen (om man är iväg med hästen) eller liknande. Om det är något hästen måste ha med sig så är det väl chipmärkningen i så fall.
 
Min tanke är att det går till överdrift men förordningen har gällt hela året och det blev en artikel först nu så det har nog inte vållat några större praktiska problem än. Dock så är det ju ett faktum att det är det som gäller så man vet ju inte vad som händer om någon drar det till sin spets. Dvs samma tankar som jag hade om tretimmarsregeln, om du är ute på en lång ridtur. Skillnaden nu är att det omfattar flera.

Jag förvarar passet på gården där jag har min häst. För mig enkelt eftersom min mamma bor där.
 
Mina hästars pass har jag hemma i huset, hästarna bor på gården.

Jag tänker inte ta med mig passet när jag rider, åker på träning eller annat. Never ever, då kommer jag bara tappa bort det!
 
Min tanke är att det går till överdrift men förordningen har gällt hela året och det blev en artikel först nu så det har nog inte vållat några större praktiska problem än. Dock så är det ju ett faktum att det är det som gäller så man vet ju inte vad som händer om någon drar det till sin spets. Dvs samma tankar som jag hade om tretimmarsregeln, om du är ute på en lång ridtur. Skillnaden nu är att det omfattar flera.

Jag förvarar passet på gården där jag har min häst. För mig enkelt eftersom min mamma bor där.
Jo, det är sant. Skulle nästan önska att det fanns någon form av kassaskåp att förvara passen i när man är installad i t ex ett inackoderingsstall. Det känns sådär lagom säkert att förvara det i sitt skåp i t ex sadelkammaren även om dörren in dit är låst.
 
Min enas pass är i a5 format men den andra har en hel pärm som pass :o rätt osmidigt att behöva ta med om man är ute och rider...
 
Jag kommer aldrig att förvara passen i stallet. Det är en värdehandling och såna har jag inlåsta hemma. Kommer inte heller att ta med pass på uteritter eller andra kortare utflykter eftersom det är totalt vansinne och vore lagom kul att få passet förstört för att det börjar regna lite. Nu bor jag ca 50-meter från stallet så skulle någon komma och vilja se passen är det bara att gå in i huset men skulle aldrig ha passen i stallet om jag hyrde in mig någon stans, även om det fanns någon sorts kassaskåp. Lagom kul att någon annan än jag teoretiskt kan få tag i passet och få för sig att sälja min häst. Det är helt orimliga krav och vill dom hota med böter så ja, då får dom göra det. Hästarna har pass, och är jag hemma så kan jag visa upp dom. Annars får dom helt enkelt vänta tills jag kommer hem.
 
Vad säger ni om att man måste förvara passet ihop med hästen, en kopia räcker tydligen inte längre och har inte längre 3 timmar på sig att plocka fram passet.
Några argumenterar med att hästen lättare kan säljas falskt med passet och att det egentligen borde räcka med chipmärkningen och att passet ska med vid slakt, veterinärbesök och tävling.

Vad säger ni allvetande bukefalister?

enda problemet är egentligen om man "måste" ha med passet på uteritt.
 
enda problemet är egentligen om man "måste" ha med passet på uteritt.
Det hoppas jag inte är fallet, i så fall får de nog allt försöka fixa så passen kanske är i digitalform på ett chip i ett t ex körtkortsstor kort. Då skulle det kunna funka att alltid ha med sig det, men annars nej..
 
Enligt Jordbruksverkets egen hemsida så står det att tre timmarsregeln fortfarande gäller om man ute och rider eller kör med hästen.
Men det har hela tiden varit krav på att passet ska vara med när hästen transporteras, så det inte något nytt. Inte heller att passet ska finnas där hästen finns är nytt utan har funnits i flera år.
Att sedan olika hästägare valt att tolka det på sitt eget sätt, kalla det för värdehandling och anse att den som har passet och så "har" hästen d v s kan sälja den utan vidare. Det är en helt annan sak än vad som gäller och egna tolkningar.

Vi ska istället vara glada för att man valt att göra detta undantag för hästar att dom kan få ha pass. Häst är ju ett lantbruksdjur som även används för livsmedelsproduktion. Andra liknade djur som nöt, får och gris har ett väldigt komplicerat system med journalföring om allt från födslar och dödsfall till vilken transport de åkt med och var de är på bete.
 
Jag kommer aldrig någonsin förvara passet i stallet såvida jag inte har eget stall hemma där bara jag är. Aldrig någonsin. Jag litar inte på människor tillräckligt mycket för det, och jag har hela tiden blivit besviken när människor som verkat vettiga förr eller senare beter sig som rövhål, så aldrig. Och hur hade de tänkt att det ska vara möjligt när hästarna är på bete, kanske hos någon som bara upplåter en hage och där det inte finns någonstans att förvara det? Jag har alla mina ridgrejer i bilen under sommarbetet, det finns ingenstans att förvara saker. Ska den som äger betet, och inte ens vet vad som är fram och bak på en häst eller vad vi heter, ha våra pass hemma hos sig?
 
Enligt Jordbruksverkets egen hemsida så står det att tre timmarsregeln fortfarande gäller om man ute och rider eller kör med hästen.
Men det har hela tiden varit krav på att passet ska vara med när hästen transporteras, så det inte något nytt. Inte heller att passet ska finnas där hästen finns är nytt utan har funnits i flera år.
Att sedan olika hästägare valt att tolka det på sitt eget sätt, kalla det för värdehandling och anse att den som har passet och så "har" hästen d v s kan sälja den utan vidare. Det är en helt annan sak än vad som gäller och egna tolkningar.

Vi ska istället vara glada för att man valt att göra detta undantag för hästar att dom kan få ha pass. Häst är ju ett lantbruksdjur som även används för livsmedelsproduktion. Andra liknade djur som nöt, får och gris har ett väldigt komplicerat system med journalföring om allt från födslar och dödsfall till vilken transport de åkt med och var de är på bete.

Passet till hästar räknas väl inte som en värdehandling egentligen? Utan det är ju ägarbeviset som är en värdehandling? Rätta mig om jag har fel!
 
Passet till hästar räknas väl inte som en värdehandling egentligen? Utan det är ju ägarbeviset som är en värdehandling? Rätta mig om jag har fel!
Det är helt rätt. Men eftersom det är en handling som har olika värde om det är orginal eller dubblett när det gäller slakt så har det inte varit godkänt med kopior av passet enligt reglerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 633
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp