Förvara kraftfoder?

KNUTEN

Trådstartare
Hejsan!

Jag har tidigare haft sådan lyx att min stallägare :bow: ansvarat för inköp och förvaring av min hästs kraftfoder, men nu vankas eventuell flytt till annat stall där jag måste köpa och förvara foder själv. Så kära bukare, hur förvarar ni erat kraftfoder? Tunnor, hinkar eller har ni någon helt annan lösning?

Många smarta lösningar önskas!

Sv: Förvara kraftfoder?

Smartaste är att ha kraftfodret i fodertunnor i plast med lock, så att fodret inte blir utsatt för möss, damm och andra föroreningar!

Plasttunnor (modell soptunna) har vi kommit fram till är det bästa. Inga säckar i (drar åt sig fukt), öppnar och häller ner i tunnan.

Plasttunnor, vart hittar man sådana för ett vettigt pris?

Var på Gr*nngården idag och kollade på plasttunnor men de hade verkligen hutlösa priser! Kan möjligtvis det stora möbelvaruhuset ha något som rymmer fodersäckar på sissådär 20-25 kg?

Plasttunnor, vart hittar man sådana för ett vettigt pris?
Frågan är väl vad du tycker är ett vettigt pris?

Här finns det tunnor som inte är så dyra enligt mina mått mätt:
http://www.lantbutiken.se/butik/127-fodertunna-for-utfodring-av-hastar

Det finns andra affärer som också säljer tunnor billigt. Bland annat Gekås ifall du har turen förbi där någon gång.

Det finns en kille på Blocket som säljer tomma blå tunnor. De är ju inte speciellt snygga, men de gör sitt jobb och har bra storlek.
http://www.blocket.se/stockholm/Plastfat_fodertunnor_23623816.htm?ca=15&w=3

Stora möbelvaruhuset har en smart variant som är stapelbara, tror att de heter sortera, den stora rymmer lätt 25 kg pellets

Stora möbelvaruhuset har en smart variant som är stapelbara, tror att de heter sortera, den stora rymmer lätt 25 kg pellets

Sådana har jag, funkar bra. Kan stapla 2 på varandra, sen blir det för tungt. Rymmer som sagt 25 kg (och även 30) pellets och åtminstone 20 kg müsli. Har en mindre variant till mineralerna. Betfor förvarar jag i stor blå tunna med lock.

Vi kunde inte stapla dem på varandra, jag har fortfarande kvar underdelarna medan locken gav vika.

TS: vi har 100 literstunnor (som man faktiskt når botten på om man är normallång, alternativt kan man lyfta dem och hälla ut det sista, de är så lätta) och de kostar 332 kr exkl. moms.

Vanlig tunnor med lock har jag. Köpte nyligen nya men är inte helt nöjd; om man tycker fast locket ordentligt får man kämpa för att få upp det igen. De är från granngården och jag tyckte det var till bra pris.

Jag föredrar om locket går att skruva loss eller sitter fast med något slags lås, så man slipper slita med att få upp det. :)

En gammal frysbox är perfekt för att stänga ut möss och fukt.

Tack för smarta tips!

Har nu hittat tunnor som jag tror kan bli riktigt bra faktiskt! Nu gäller det bara att tömma bilen så jag kan transportera hem dem! :P

de rektangulära svarta man kan köpa på granngården har jag. Smidiga då de inte tar nån plats när man ställer dem på rad. De rymmer upp till 30 kg pelleterat foder.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama