Förvandla ogräsplätt till gräsmatta

BuenoBull

Trådstartare
Vi har precis blivit med en till kolonilott, en större (300 kvm) där det är tänkt att vi ska ha en liten stuga med uteplats, hammock, grill o.s.v., en plats att umgås på. Och odla såklart.
Vi kikade på plätten idag och den är helt överväxt med maskrosor, kvickrot och annat ogräs. Hur gör vi på bästa sätt för att få en bra och mjuk gräsmatta för lilla dottern (9 mån) att krypa omkring på? Har försökt läsa till mig lite men vet inte om jag blir så mycket klokare.

Ska vi klippa ner allt ogräs och gödsla för att gynna gräset? (finns det ens nåt att gynna därunder?)
Ska vi gräva upp allt och så gräsfrön? Då måste man väl köpa jord? Känns inte helt aktuellt för 300 kvm...
Eller funkar det med en "ogräsmatta" så länge det inte finns tistlar och annat stickigt?

Japp, jag är ganska obevandrad inom växtligheter men hopp och vilja finns om att det nog kommer bli bra till sist.

Skänk mig gärna era bästa tips! :)

Jag är ingen gräsmattehitler, så jag hade helt enkelt klippt rubbet och sedan fyllt jord i gropar och täckt över knölar med dito.

På landet många gräsmattor från början helt enkelt plättar man börjat klippa med maskin istället för att slå med lie.

@BuenoBull Det ni kan göra är att lägga på ett rätt tunt lager jord/sand och så gräsfrö i det för att skynda på en fin gräsmatta, men då kan ni inte vara på den i sommar, alternativet är att göra så i höst och till nästa vår har ni en bättre gräsmatta.

@BuenoBull Det ni kan göra är att lägga på ett rätt tunt lager jord/sand och så gräsfrö i det för att skynda på en fin gräsmatta, men då kan ni inte vara på den i sommar, alternativet är att göra så i höst och till nästa vår har ni en bättre gräsmatta.

Det låter som ett överkomligt alternativ! Vi vill ju vara där i sommar så fram till hösten får vi kanske stå ut med ogräset och fixa mattan till hösten! Tack för tipsen :)

Här har projekt "reclaim the gräsmatta" gått in på sitt 6e år. Det som funkat bäst är att klippa ofta, håll ogräset kort helt enkelt. Vi slängde ut en påse gräsfrön på vinst och förlust ett år, ingen extra jord eller pyssel. Det är klart grönare på den sidan, gräs är rätt tacksamt faktiskt :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Många frågor från en som är totalt obevandrad inom trädgårdar med tillbehör. Jag har en tomt, som är kanske 3000 kvm, eller något i den...
2
Svar
28
· Visningar
5 250
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar