Förvänd öppna och förvänd sluta...

Sv: Förvänd öppna och förvänd sluta...

Ordet förvänd har här samma betydelse som i begreppet "förvänd galopp"! Dvs en rörelse som du normalt utför i ett visst varv, gör du istället på samma sätt i andra varvet.

Ta en sluta t ex. Om du rider i höger varv efter långsidan och gör en sluta (rättvänd) så har du ju hästen urskålad kring din inre (högra) skänkel. Bakdelen är innanför spåret och framdelen på spåret. Frambenen går "rakt fram" dvs utan tvärning och bakbenen tvärar ngt, beroende på grad av böjning.

Om du nu rider vidare i denna sluta samtidigt som du byter varv, kommer ut i vänster varv men rider slutan likadant, dvs fortfarande med böjningen kring höger skänkel. Då rider du förvänd sluta.

Framdelen kommer här vara placerad innanför spåret och bakdelen på, det är fortfarande framdelen som är riktad rakt fram och bakdelen som får arbeta med böjning i höften.

Hoppas du förstår denna förklaring!

Aha, så man kan kortfattat säga "sluta i fel varv" t ex?
Tack för svaret iaf, ska vidarebefordra det!

det finns, det som inte finns är förvänd öppna/sluta på diagonalen eftersom att man inte har en sida som säger vilket varv man går i så förvänd är rättvänd och tvärtom..

Om man tänker sig att amn vill rida förvänd öppna på spåret så är det en lite knölig rörelse. Från hörnet får man i princip vända in en bit före spåret för att böja hästen (i alla fall om man rider enligt principen att "rida bakdelen rakt och korreigra framdelen dit man vill ha den"). På en ridbana får hästen en vägg eller ett staket rakt framför ögonen, och har man minsta problem med framåtbjudningen är det ingen höjdare. Om hästen tappar bjudning eller form har man ingen möjlighet att rida rakt fram ur rörelsen, utan måste flytta tillbaka framdelen först.

Men på samma sätt som man kan rida förvänd galopp genom att lägga en liten (eller stor!) båge in från ridbanans långsida kan man rida en förvänd öppna genom att följa samma spår...

Men finns det vare sig förvänd sluta eller öppna i något dressyrprogram?

Senast ändrad:

Tack för förklaringen, man lär sig alltid något nytt ;) Förvänd öppna är inget jag kommer prova på en bra stund, lät urkrångligt!

Men finns det vare sig förvänd sluta eller öppna i något dressyrprogram?

Nej det finns det inte. Jag tycker det är ett bra användningssätt att växla mellan tex öppna på långsidan till förvänd sluta och fortsätta rakt fram. Det enda man gör då är att byta håll hästen böjer sig åt. Gör dom lösgjorda och fina!

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter 16 år slutar Bo Jenå som förbundskapten för svensk dressyr. "Det har varit fantastiskt kul att ha detta jobb," säger han.
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 699
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar