Förvånad över Baucher bettet

ifuh

Trådstartare
Har hört så mycket bra om det omtalade baucher bettet, att det är så snällt och ligger stilla och är stabilt i hästens mun. Att alla hästar tycker om det- alla utom min!!?
Vanligtvis rider jag min häst på vanligt tre-delat med rörliga ringar men så tänkte jag att det kan vara värt ett försök att testa ett ännu snällare bett ändå. Köpte ett tre-delat baucher bett i veckan och provade det under en kort skrittur igår.
Min stackars pålle var inte alls nöjd :( Jag anpassade det och "spände sidostyckena lika hårt" som jag brukar med det vanliga men han lyfte liksom upp bettet och bet i det. Det var liksom inte "tugga på bettet" som gällde utan han bet i det med tänderna och släppte och om igen.... Fick ingen kontakt och jämnt stöd utan tygeln och sidostyckena på tränset bara glappade när han bet i det...
Har ni varit med om liknande? Varför gör han så?

Red på vanliga tre-delade idag och då var han nöjd och lugn i munnen, ska såklart inte använda baucher bettet mer men jag undrar ju ändå varför han reagerade så! -tänderna kollades på klinik ua för två veckor sedan så det är jag inte orolig för :)

Min gillar inte heller baucherbett, han biter sig fast och går varken svänga eller stanna.
Han går bäst på rakt med lösa ringar.

Min gillade inte heller det, hängde i handen och höll på att lyfta, bita och klödda med det.

Han vill ha sitt Sprenger 2-Type KK ULTRA bett. :)

Provade också det och fick dålig känsla så det blev inget för mina hästar, tror långt från alla hästar gillar samma typer av bett.

Sen ska man ju inte glömma att även om det är samma bettyp så kan mundelen skilja väldigt mycket. Så även om min häst gillar ett baucherbett kanske hon inte gillar ett annat.
Stod till exempel på Hööks häromdagen och tyckte att de flesta av deras bett var väldigt tjocka. Inget min häst gillar, men det tänker man kanske inte alltid på.

Jag upplever att det är svårt att förutsäga vilka bett en häst kommer gilla. Min har fått testa måååånga bett eftersom jag tycker det är kul:
Tvådelat tjocka/smala i olika material: För skarpt.
Tredelat fasta/lösa i olika materal: Funkar fint.
Raka bett i olika material: Funkar bra.
Novabett: Vill spotta ut.
Baucher: Varken bu eller bä.
Kulbett: Japp, gillar.
Kimblewick med/utan port: Vill spotta ut.
Pelham: Inga problem.
Två/tredelat med parerstänger: Verkar inte helt nöjd.
Bettlöst, olika alternativ: Gillar.

Jag upplever att det är svårt att förutsäga vilka bett en häst kommer gilla. Min har fått testa måååånga bett eftersom jag tycker det är kul:
Tvådelat tjocka/smala i olika material: För skarpt.
Tredelat fasta/lösa i olika materal: Funkar fint.
Raka bett i olika material: Funkar bra.
Novabett: Vill spotta ut.
Baucher: Varken bu eller bä.
Kulbett: Japp, gillar.
Kimblewick med/utan port: Vill spotta ut.
Pelham: Inga problem.
Två/tredelat med parerstänger: Verkar inte helt nöjd.
Bettlöst, olika alternativ: Gillar.

Min häst accepterar BARA en portugisisk pelhamstång med delat spärrat munstycke med tungfrihet som egentligen är lite skarpare än vad han behöver. Rider på två tyglar med slack jämt på stångtygeln. Han frustar och fnyser över bettlösa alternativ, han går på 95% av sin kapacitet på tränsbett men visar symptom på ryggont efter en vecka för att han inte trivs utan spänner sig. Jag har 300 bett i min bettsamling och bara det förstnämnda bettet duger och inte ensd det är perfekt. Jag vill gifta mig med en smed...

Min häst accepterar BARA en portugisisk pelhamstång med delat spärrat munstycke med tungfrihet som egentligen är lite skarpare än vad han behöver. Rider på två tyglar med slack jämt på stångtygeln. Han frustar och fnyser över bettlösa alternativ, han går på 95% av sin kapacitet på tränsbett men visar symptom på ryggont efter en vecka för att han inte trivs utan spänner sig. Jag har 300 bett i min bettsamling och bara det förstnämnda bettet duger och inte ensd det är perfekt. Jag vill gifta mig med en smed...
Jag är tacksam över att ha en häst som är okomplicerad med vad hon vill ha i munnen, hade aldrig testat ens hälften om jag inte tyckt det var kul... Funderar dock på att köpa nån sorts stångbett men vet inte riktigt vad än.

Gimlan, en portugisk stång (balão) med medium tungfrihet kan vara en trevlig stång att börja med.

Gimlan, en portugisk stång (balão) med medium tungfrihet kan vara en trevlig stång att börja med.
Tungfrihet, eller annat som tar mycket plats, har jag tolkat det som att min dam inte gillar, hon är islandshäst och de har ofta ont om plats i munnen och jag tror att det gäller även henne. Sen vet man ju som sagt inte förrän man testat :)

Jag känner två hästar som är halvbröder men utseendemässigt nästan identiska och båda gapade konstant på alla bett utom de med tungfrihet (även ståendes i stallet). En del hästar har en sån form på munnen att bara vissa bett passar medan andra hästar går bra "på allt".

Alla hästar gillar väl inte samma saker? Jag köpte ett tredelat sötmalmsbett till min häst, för jag hörde att det skulle vara ett väldigt trevligt bett som "alla" hästar gillar. Har provat det lite då och då genom åren, men min häst tycker verkligen ILLA om det. Såpass att hon inte vill öppna munnen när man kommer med tränset. Däremot gillar hon ett helt ordinärt tvådelat bett.

Som många sagt innan så finns det inget bett som alla hästar gillar.

Det kan ju vara flera faktorer som spelade in att din häst inte gillade det, kanske upplevde den det som för "fast" eftersom den är van vid lösa ringar, mundelen passade inte, mittenlänken var för lång eller roterad åt "fel" håll (min godkänner bara sprengers bett där mittenlänken är något vriden), eller så gillade hästen bara inte modellen. :)

Svårt att veta men klart att man funderar det gjorde jag med över att min häst älskade baucher bett (lånade en väns från sprenger) vid första användningen och andra användningen (ett från Globus) gick som en tränsad lyktstolpe och bet sig fast i bettet. Skulle kunnat tro att det var taggtråd i munnen på henne. Uteslutningsmetoden har lett mig till just mittenlänken, den var längre och inte vinklad som sprenger.

Oavsett vilket så är det ju skönt att du har ett bett som din häst fungerar på. :)

Har just testat baucher på min också ett tredelat från globus och hon avskydde det, det var nog det äckligaste hon haft i sin mun. Antingen försökte hon spotta ut det eller så drog hon upp det och bet i det så det smällde eller la tungan över.
Min teori är att det var för stora ringar i mittdelarna, det var sjukt stora ringar. Samt att det är för lätt och sladdrigt.
Skulle vilja testa ett från Sprenger.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 230
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 019
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka