fortsättning på fölungen är sjuk!

lillaneptun

Trådstartare
vill här med bara klargöra för er som utnämnt er till själv expert att fölungen som varit sjuk sedan juli nu fått diagnos rodokocker! med det skrivet och efter prat med ansvarig chef på ATG klinik kan ett föl ha denna lungsjukdom en längre tid UTAN att dö!! så innan ni skriver nästa gång, ta och tänk efter före, bara för att det är på ett sätt för er så betyder inte det att det MÅSTE vara så!

Sv: fortsättning på fölungen är sjuk!

Bra skrivet. Tycker som du.

Kanske därför som jag skriver svar när jag tror (eller är säker) att jag kan tillföra något vettigt råd eller synpunkt, utan att spekulera. ;)

Hur mår fölis idag?

Senast ändrad:

Rodococcerna kan också bryta ut för att fölet är nedsatt av "vanlig" förkylning.

Hönan och ägget, typ.

Nu kan jag iof hålla med dig delvis ,men om jag inte minns fel så har de som uttalat sig mycket stor erfarenhet inom aveln ...
Sen kan jag även tycka om man anser att det är helt fel som någon skrivit så kan man även använda PM till den de personerna och informera var man kommit fram till för alla kan vi HELA tiden lära oss mera om djuren ingen är fulllärd !

Och inte skriva på det sättet du har gjort nu ute på forumet som jag känner ett negativt sätt till dessa som försökt spåna i din föls sjukdom .....

Kunskapen som finns hos flera användare är GULD värd:love: !! För jag tror din fölis är ganska unik i att klara sig så länge med 'Roddococcer *

Sånt här får snarare en effekt att de kunniga inte går in och svarar och det vill jag absolut inte att det ska bli :crazy: Som det kan bli efter detta inlägg .

Har du fått någon information hur vanligt det är att fölis kan gå utan behandling av* roddoccer * ?
Jag kan inget om dessa basilusker och vill gärna lära mig :)

Sen kan man ju fundera på varför inte vetrinärerna har ställt denna diagnosen tidigare om det är så vanligt .
Känns snarare som du skulle gå på där varför man inte fått fram detta resultat tidigare i din föls sjukdom och därmed utsatt honom för stor fara och även smitta andra hästar med
*roddoccer * Det skulle få mig förbaskad i stället för att hoppa på några forum medlemmar :o

Jag är glad att du fått reda på varför din fölis varit dålig och hoppas att han nu blir bra efter att ha gått med detta så länge ?

Jag hoppas du orkar berätta hur han nu mår och varför vetrinärerna inte kommit fram till detta tidigare utan att det har tagit nästan 3-4 månader .

Sen ska man inte lyssna på allt på ett forum men många gånger kan man faktiskt få hjälp och i annat fall så ska man sortera informationen själv .

Håller tummarna för diin lilla fina fölis att han nu mår bra ;)

Mia

jag är inte ute efter att få folk som faktiskt har kunskap att sluta svara, men att gå på och skriva att det ÄR inte r-kocker fölet har för då skulle den vara död osv. att spåna i fölet sjukdom var jag inte intresserad utav, jag ville veta vad bakterien hette som satte sig på lungorna, ren fakta alltså. har man inte tillräcklig kunskap då ska man inte uttala sig så tvärsäkert!

enligt VETERINÄREN kan dessa bakterier kapsla in sig och ligga "latent" i fölets lungor innan det bryter ut! + att han enligt vet haft det länge men eftersom han blivit behandlat så har det som skrivit i tidigare tråd blivit döljt av antibiotikan.

att fölet varit sjuk länge beror på fölets ägare, (inte mitt föl, men min mamma häst!) jag sa efter första behandlingen att dom skall ta han på klinik men dom var inte intresserad av det. efter andra behandling av distrikts vet. så remitterade han fölet till kliniken, (det har nu gått 2 månader sedan 1:a behandling). att utsätta andra hästar för det, är lite omöjligt då detta inte smittar mellan häst-häst. endast föl 2 veckor-4 månader får detta. om det är vanlig sjukdom kan jag inte uttala mig om, för det vet jag inte.

fölet fick diagnosen i fredags (igår) när provsvaren kom. idag är han inte alls pigg, fontän ur baken, ligger mest, äter inte. medicinering ej påbörjad pga att ägaren inte tar detta på allvar. tidigast måndag börjar medicinering.

mycket tråkig historia, som jag tro hade kunnat undvikas eller lindras med god vård i tidigt skede.

var iaf första och sista gången jag "lånade" ut magen på mitt sto.

Ojojoj, Rodococcer är INTE kul. Att personer här yttrat sig om att det inte kunde vara R eftersom den gått så länge med det beror nog på att de flesta blir väldigt sjuka snabbt och symtomen går liksom inte att ta miste på.

Vad tråkigt att de som har din märr inte tar det på allvar. Behandlingen bör ju sättas in så snart som möjligt om fölet gått med det länge. Om jag inte minns fel så kan det bildas ärrvävnad efter bölderna på lungorna och då är det väl kört?

Behandlingen består av att ge väldigt stark antibiotika under en längre tid (en av våra föl gick på det i 10 v) och medicinen är livsfarlig för märren om hon får i sig den. Om det fortfarande är samma behandling så ska den ges oralt till fölet. Vi fick instruktioner att inte medicinera i boxen eftersom spillrisk finns och då kan märren få i sig. Fölets mun skulle oxå torkas ordentligt innan den fick återförenas med mamma. Värt att tänka på om de som har ditt sto nu är lite Hawaii med saker och ting....

Lycka till!

idag är han inte alls pigg, fontän ur baken, ligger mest, äter inte. medicinering ej påbörjad pga att ägaren inte tar detta på allvar. tidigast måndag börjar medicinering.

Vet de om vad behandlingen kommer att kosta?
Inte bra om fölet redan nu är dålig i magen.
Vi har precis färdigbehandlat ett föl här, och jag tror ägaren har lagt över 10.000 kr bara på medicinen.
Och jag har lagd en jäkla massa jobb på att blöta tabletter och ge medicin 3 ggr per dag i över 2 månader, torkat munnen på fölet, och fått rimactanrester typ överallt.
Ägaren har varit på klinik 4 ggr och röntgat osv.
Men nu mår fölet kalasfint, och inga forskningar tyder på att lungbölderna ska hindra fölet från att bli en duglig travhäst.

Ja, bakterierna kapslar in sig, det är det som är grejen.
Så man får ge en medicin som löser upp cellväggarna, så den andra medicinen kommer åt bakterierna

Senast ändrad:

Det låter inget kul att han nu blivit sämre och att man inte vill börja medicinera förrän på måndag....

Jag kan själv inget om *rodokoccer * men hoppas att det löser sig för lilla häst .

Dock borde vetten sett till att utreda bebis innan och om rodokoccer vore misstänkt redan då så kan jag fortfarande tycka att felet med en missbedömning ligger redan där hos vetten .

Angående att du anser vissa forumedlemmar som inte vet 100% säkert uttalar sig så har jag bra mycket mer förtroende för dessa när det gäller föl än vad jag kan ha vetrinärmässigt när det gäller fölisar .

Vi pratar inte uppfödare som har 1,2,3 föl per år , Och mister vi den kunskapen på Buke så har vi mist mycket kunskap .
Dessa har oftast mer kunskap när det gäller föl än vad vettarna har .

Håller tummarna att allt nu går vägen med fölis ,men han behöver ju medecinen nu för det går fort neråt med de små ,fruktansvärt fort .

Jag skulle absolut inte vilja stå i ditt dilemma med att äga stoet och de som äger fölet inte riktigt kan ta åt sig informationen och riktigt ha viljan att få fölet frisk ....Så jag förstår dig att du inte vill låna ut magen någon mer gång .

Mia

jag vet inte om dom vet vad det kostar, men försäkringen skulle iaf täcka.

jag vet att medicinen är farlig för andra hästar. men som jag fattade skulle han få en kanyl i halsen för att spruta med. den vägen 2 gånger dagen i en månad.

fast det känns som inte mitt problem, hästen ska härifrån, för NU är jag trött på detta!

KL

I en annan tråd har jag en fråga som gäller medicinen.

Den medicin jag köpt ut till vårt sjuka föl har dragits in. Har betalat över 1300 kr, och ej använt den.

kanske är det indragningen som nu drabbar ditt föl.

Jag tycker att du fick bra svar i din förra tråd. Kunnigt folk spånade utifrån den information du gav. Man kan inte begära att folk på ett forum ska sitta inne med facit.

jag vet att medicinen är farlig för andra hästar. men som jag fattade skulle han få en kanyl i halsen för att spruta med. den vägen 2 gånger dagen i en månad.

fast det känns som inte mitt problem, hästen ska härifrån, för NU är jag trött på detta!

Aha, ja de kanske har ändrar hur medicinen kan ges, det var fem år sedan det begav sig för den fölungen jag har erfarenhet av. Men en jäkla meck var det vill jag minnas.
Jag förstår att du är less, himla trist när såna här "samarbeten" inte funkar och djuren kanske far illa. Jag hoppas i alla fall att det går bra för alla inblandade djur och personer.

Rodococcerna kan också bryta ut för att fölet är nedsatt av "vanlig" förkylning.

Hönan och ägget, typ.

Precis. En studie i just rodokocker har ju gjorts.

Där man igentligen inte kunde peka ut vilka ungar som skulle sjukna in och vilka som skulle klara sig.
Dom utsattes i princip för allt som kan för att kunna bli drabbade och så fanns det en referensgrupp.

Svaret blev väldigt luddigt på hur och varför en viss individ sjuknar in.

Att däremot en svagare unge, en sjuk unge eller stressad unge drabbas lättare är ett faktum.

Vi har också haft rodokocker på ett föl. Vi höll på i 12 veckor minst med medicinering av Abboticin och RImactan.

Under den tiden pluggade vi hårt för att sätta oss in i denna otäcka sjukdom. Och även förebygga.
(enbart medicinen landade på bortåt 20.000 sammanlagt)

Och att en unge har rodokocker i ett halvår utan att bölderna brister är för mig ett mysterium.
Då speciellt om man tänker på hur hög dödlighet det är på fölen om dom inte kommer under behandling i tid. Vilket kan handla om enstaka timmar då hela cirkusen drar igång.

AM

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 313
Senast: EmmaW
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 024
Senast: Starstedt
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: Fille
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka