Fortfarande halt

orion_x

Trådstartare
Utan synbar orsak. Veterinären vet inte vad det är... Någon som bara kan komma med nån lösryckt ide på vad det kan vara? Som kanske har liknande erfarenheter?? :confused:
Har sprutat henne tre gånger nu i lederna utan förbättring, de sekundära hältorna har blivit mycket bättre men hältan i vänster hovled fram blir inte bättre.
Släcker man ut vänster hovled travar hon nästan klockrent när hon longeras. *suck*

Vi röntgade och hittade en liten hovbroskförbening i bägge fram, men det var så lite att det skulle inte påverka. Man kunde inte känna dem om man tryckte utanpå hoven.

Nu är hon som sagt sprutad tre gånger i den hovleden med både kortison och tuppkam, men ingen förbättring har det blivit :cry: . Så det ser ju inte så ljust ut att hon helt plötsligt skulle bli bra efter ytterligare tre veckors vila nu då nästa återbesök ska vara.. Som veterinären sa är sista gången han sprutar henne i leden, eftersom det inte verkar ha någon effekt.

Någon som har någon ide vad det kan vara?

Sv: Fortfarande halt

Det kan sitta högre upp.Antigen muskelärt eller i en annan led/senor.

Har du provat att byta skor ,,vinkel.Vinkeln ska man ioch för sig inte ändra så där hux flux ,men ta en titt på hur vinklarna ser ut.

Skulle råda dig att ta ut en kiropraktor som känner igenom hästen, problemet sitter kanske inte i det benet utan någon annanstans.
Min häst har haft några sådana mystiska hältor, inte varm, svullen eller något. Alla de gångerna har hältan suttit högre upp. En gång i halsmuskeln, en annan i lårmuskeln. Lycka till :)

Senast ändrad:

Hästen går just nu barfota och har fina hovar. När jag köpte henne i maj förra året var hon uppställd med jättehöga trakter och korta tår. Hältan släcks som sagt ut när man bedövar bort hovleden. Hade den inte visats på ett annat ställe om det hade suttit någon annan stans?

Apollo: En kiropraktor jobbar väl mest med skelettet. Var din häst halt länge utan förbättring? Vad rättade han till?

Sadeln är utprovad för att passa henne och innan i livet har hon inte gått med passande sadlar, så man tycker att hon skulle ha blivit dålig då och inte nu.

En kiropraktor jobbar inte bara med skelettet utan muskler och leder också. En bra kiropraktor känner en kotledsinflammation t.ex och de kan även åtgärda den med laser, blir dyrare men är värt att pröva. Tyvärr går ju inte såna saker på försäkringen.
Båda de gångerna Apollo hade såna mystifika hältor så hittade massören området som orsakade hältan, men han gick ju inte så länge kanske en vecka sen hittade vi ju orsaken och kunde åtgärda det. Det jag tänker på är att problemet kanske sitter någon annanstans men det har satt sig i hovleden för att den belastas fel.

Senast ändrad:

Jo nog kan terapeuter hitta orsaker till ledhältan, men ofta brukar väl veterinären med sin nål kunna släcka symptomen i leden som överansträngts.

Om den smärtan släcks med bedövning sitter nog inte det onda i bogen!!
Fast jag kan ju såklart inte säga vad det skulle kunna vara som hindrar leden att läka. Kanske att kortisonet bromsar den inflammatoriska process som har som syfte att laga skadad och nött vävnad så att en riktig läkning inte kommer till stånd. Hästen kanske likssom inte kan läka under den korta tid som utsatts.
Den kanske behöver en låång vila med allehanda stärkande behandlingar för att komma tillrätta med sin onda led...
Kroppen kan eg läka ihop det mesta bara den naturliga processen får ha sin gång och kroppen får allt den behöver.
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 966
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka