Försvunnen ponny dyker upp i rätten

(Ridsport)
Det kom ett mejl med en efterlysning på Haflingerponnyn Pamela som var försvunnen. Såld till en så kallad uppfödare, men ej betalad och inte heller kvar i sitt nya stall.
Nu är hon återfunnen. Såld som tävlingshäst och fyra gånger så dyr.
Ursprungsägaren driver nu fallet vidare via kronofogde och till tingsrätten.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Sv: Försvunnen ponny dyker upp i rätten

Det är tame f:devil: n inte klokt vad händer med världen igentligen.
Ska man inte kunna sälja en häst till nån längre utan att misstänka massa grejer.
De är för:devil: att pengar styr.
Stackars oskyldiga djur och andra människor som handlar i godtro.
Skulle gärna veta vem detta är så att man inte själv råkar ut för det.:eek:

Dom har satt upp efterlysning på min ridskola. :eek:
Hästen är verkligen superfin! :(
F*N att dom inte bara kan låta alla hästar vara ifred.

Jag har råkat ut för samma sak när jag skulle sälja en unghäst,

Det är helt otroligt.

Att stjäla en häst och sen sälja den. Den stackaren som köpt har ju köpt i "god tro". Men man skall ju vara oerhört försiktig med att köpa en häst utan papper. Så frågan om god tro blir ju rätt intressant. Skulle man verkligen köpa en tävlingsponny helt utan papper ? tror inte det...

Ponnyn som detta gäller ÄR jättefin!

Under den tid som hon har stått hos "nuvarande ägare" så har hon mått JÄTTEBRA. Blivit mycket väl omhändertagen och ompysslad. Någon TÄVLINGSHÄST är hon INTE köpt som utan en familjehäst till mor och dotter..

Anna-Carin

I sådana här fall skulle det vara super om Bukefalos eller någon annan hästrelaterad hästsida kunde ha efterlysningar där man kan diskutera och lägga ut bilder på efterlysta hästar. Det skulle rädda många skadade hästar som säljs vidare som tävlingshästar av sk hästhandlare som har dem i några veckor och sen vidarförmedlar dessa. Men tyvärr verkar det vara angelägnare att skydda dessa människor än hästarna.

I sådana här fall skulle det vara super om Bukefalos eller någon annan hästrelaterad hästsida kunde ha efterlysningar där man kan diskutera och lägga ut bilder på efterlysta hästar. Det skulle rädda många skadade hästar som säljs vidare som tävlingshästar av sk hästhandlare som har dem i några veckor och sen vidarförmedlar dessa. Men tyvärr verkar det vara angelägnare att skydda dessa människor än hästarna.

Kanske något för någon som är duktig på hemsidor och har lite tid över... ingen dum idé...

oj ! . hur kan man göra så ? tur att hon hittades :)

Vet precis hur dant det känns att bli bestulen på sin ponny:( En häst handlare kommer aldrig i närheten av mina hästar igen

JAG läste hästannonser och fick se en efterlysning.. Nyfiken som jag är läste jag denna..

TYVÄRR kan jag väl få lov att säga i detta fallet så kände jag igen hästen i fråga och kunde jämföra foton.. Mailade till den ägare som jag känner.. och ringde henne men fick inget svar.. Dagen efter sökte jag reda på mobilnummret och sen har allt rullat på och "ägarna" har nu kontakt med varandra..

Dessutom hade ett mail gått ut via distriktet till ridklubbar så.. DET finns redan vägar som fungerar för detta. Men självklart kan allting bli bättre..

Jag vet dock INTE om jag lika regelbundet skulle gå in på en efterlyses sida som jag gör på "vanliga" häst siter och letar hästar..

Anna-Carin

Jag anar att det är samma lilla pålle som jag en gång ridit/utbildat. En supertrevlig liten häst som hade lite egen vilja, men är verkligen jättetrevlig i grund och botten. Tyvärr höll hon ju inte ihop och såldes därför från ridskolan. Jag har sett bilder på damen hos ägaren som köpte henne från oss och hon har gjort ett kanonjobb med henne :bow:

Jag hoppas hon har det bra nu och får njuta av livet flera år till!

Det känns jättebra att pamsen har det bra nu:love: Men blir fortfarande arg på att det finns såna människor, fy... hoppas att dom får det dom förtjänar.

fy tusan! kan inte såna otäcka människor hålla tassarna borta från alla underbara hästar!

Jaja, så är det här i världen.
Jag har själv bort en häst, har varit försvunnen nu i snart 3år.
Har anmält upprepade gånger men får bara till svar att "vi tar tag i saken så fort det går".
Myndigheter etc. skulle ju kunna börja ta sådana här saker på större allvar så tror jag att det skulle minska med försvunna/stulna hästar runt om.
Men eftersom de inte gör det så vet ju människor att man kan göra så här.

dom har satt upp en efterlysning i österfärnebo stackars häst

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På torsdagen avslutades rättegången mot den 32-åriga ridinstruktören i Stockholms tingsrätt...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Plönninge brukar bjuda på fina förutsättningar för goda prestationer. Så även den 30 augusti när det åter var...
Svar
0
· Visningar
767
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Så här långt har 24 fälttävlanshästar testats. Alla provsvaren har varit negativa...
Svar
0
· Visningar
760
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vad tror ryttarna om den nationshoppning som börjar i dag söndag? Här är några synpunkter och tankar...
Svar
0
· Visningar
739
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama