Förstörda staket - vad kan man kräva?

Mli

Trådstartare
Vår väg är en del av en vägförening som betalar en bonde lite längre bort för snöröjning. I år är det tredje året i rad vi har mycket snö (bor i skåne) och nu är jag jäkligt less på att lägga ut tid och pengar på saker som "plogaren" har förstört.
Vi har staket längs båda sidorna av grusvägen. Längs halva vägen är marken lägre på ena sidan vägen och där puttas ju all snö ner över staketet. Jag kan inte använda den hagen eftersom snön täcker hela staketet - det är bara för hästarna att gå ut. Nu när snön smälter är ca 15 trästolpar knäckta, varav två gjutna hörnstolpar. Alla isolatorer har ryckts ur från ca 20 stolpar och tråden är av. Sen är vårt trädgårdsstaket helt sabbat, snön är upp-puttad på staketet så flertalet brädor av av och gunnebonätet med dess fästen är helt tilltrasslat. Sen så har de lagt upp så mycket snö på - och dessutom kört på - vår fikabänk (en sån med järnstomme och kraftiga bräder) så den är helt knäckt och böjd.
Jag funderar nu på hur jag ska söka ersättning för det här, jag anser inte att jag ska behöva betala för något de har sabbat genom dålig snöhantering. Jag har rätt avstånd mellan staketen, dvs vägbredd, så det är godkänt av föreningen. Har föreningen egna regler kring detta, eller finns det något reglerat kommunalt eller statligt eftersom de är de som till stor del finansierar genom bidrag?
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Jag tycker att du ska ringa till vägverket och fråga vad som gäller(de vet ju de generella reglerna). Vi har krav på minst 6 meter och staketen minst 1,5 meter från vägen så att väghyveln med lätthet ska kunna komma fram. Det innebär också att det blir 1,5 meter på varje sida där vallar kan läggas upp utan att förstöra staketet.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Eftersom det handlar om en vägförening så får du nog ta upp det i föreningen och se vad det finns för regler där. Bör ju vara fler än du som drabbas av snön längs vägen.
Hos oss så får markägaren stå lagning av egna staket som blir förstörda under vintern. Men det handlar i vårt fall bara om två stycken som då dessutom delar på snöröjningen. Övriga boende längs vägen berörs inte alls av det.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Det är bara jag som drabbas i vår vägförening. Jag kan tycka att det är OK att ersätta saker som gått sönder av snön, men inte om den är upplagd av en lastare över vårt staket, eller om någon har kört över möblemang med traktorn.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Det är bara jag som drabbas i vår vägförening. Jag kan tycka att det är OK att ersätta saker som gått sönder av snön, men inte om den är upplagd av en lastare över vårt staket, eller om någon har kört över möblemang med traktorn.

Vägföreningen har kontraktet med den som röjer, därför ska du kontakta dem först och främst och fråga hur och till vem ev anspråk kan/ska ställas.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

jag såg till att aldrig lägga staketen precis vid vägen. nu hade jag tur också för hagen var sån att det inte alltid gick att lägga vid vägen:) hade nog inte krävt att få ersättning för sådant, de måste ju ploga och kan ju inte rå för att det inte finns plats
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Jag tycker att det är skillnad mellan vanlig snöröjning, dvs plogning, och när de tar lastare och lägger snön på mina staket. Det finns gott om andra ställen att lägga snön på. Han som har hand om vägföreningen är samma person som snöröjer, så det är lite svårt att få rätt info från honom. Och jag har frågat honom när jag satte staketen så att det skulle bli rätt mått, och han har godkänt det. Då tycker jag inte att jag ska behöva lägga ut tusenlappar varje år för att han inte kan lägga snön någon annan stans.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Han som har hand om vägföreningen är samma person som snöröjer, så det är lite svårt att få rätt info från honom.
I en förening måste det finnas en styrelse. Det innebär inte bara en och samma person, utan det måste vara fler.

Skriv ett brev till styrelsen för vägföreningen där du kräver ersättning för de kostnader du haft för att reparera det som är förstört. Gör inte misstaget att fråga ifall du kan få ersättning och sen låt styrelsen bestämma en summa, det funkar inte bra. Var exakt i vad som är trasigt, dokumentera med bilder, exakt pris vad det kommer att kosta att återställa.

Var specifik och tydlig.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Jag tycker att det är skillnad mellan vanlig snöröjning, dvs plogning, och när de tar lastare och lägger snön på mina staket. Det finns gott om andra ställen att lägga snön på. Han som har hand om vägföreningen är samma person som snöröjer, så det är lite svårt att få rätt info från honom. Och jag har frågat honom när jag satte staketen så att det skulle bli rätt mått, och han har godkänt det. Då tycker jag inte att jag ska behöva lägga ut tusenlappar varje år för att han inte kan lägga snön någon annan stans.

Våran grannbonde försökte göra det samma en vinter här. Han tippade in snö precis INNANFÖR mitt staket varpå jag ringde honom och frågade varför han inte lade snön på andra sidan vägen där det inte är några staket alls. (Också gemensam vägförening och han är ordförande i föreningen).

Jo gud bevars det var för att HAN Hade sått på fältet på andra sidan och inte ville ha sin sådd förstörd av tunga snövallar.

Han "trodde" att vi inte använde den hagen på vintern eftersom där inte gick någon häst just när han snöröjde. Självklart eftersom kl 6 på morgonen så är oftast hästarna inne i stallet fortfarande...:D

Jag talade om för honom PRECIS vad jag tyckte fast på ett lugnt och sansat sätt. Alltså jag har 6700 kvadratmeter tomt- alltså använder jag SJÄLVKLART "alla" mina hagar om vintern. Var skulle jag annars ha hästarna? Släppa ut dom på hans åker kanske?

Dessutom har han flera hundra tunnland så bara av den orsaken är var det ju inte så etiskt att belamra MIN lilla mark med snön som hör till ALLA gårdarnas vägförening.

Dessutom han odlar mark på andra sidan vägen där han för varje år plöjer sig närmare och närmare grusvägen. Dvs han odlar mark som ca 2-3 meter ut från var själva grusvägen är- TILLHÖR vägföreningen. Och det betalar han inget arrende för, dvs han odlar den marken gratis, och kollar man hur pass lång vägen är så blir det rätt många kvadratmeter.

Så jag sa att han kunde lägga snövallen på andra sidan vägen vilket var VÄGFÖRENINGENS mark och om nu hans sådd på denna mark inte blir så bra så får han ju ta det då han faktiskt odlar gratis på den.

Jag har dessutom byggt kraftiga staket så att mina hästar ska vara innanför hagen- mycket med tanke på att lantbrukarna omkring ska slippa ha hästar som rymmer ut och trampar ner. Så om han förstör mina staket så ligger det ju i hans eget intresse att han själv får bekosta att dom lagas.

Efter att jag talade om det här har han snällt lagt snön på andra sidan.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

hade nog inte krävt att få ersättning för sådant, de måste ju ploga och kan ju inte rå för att det inte finns plats

Fast riktigt så funkar det inte. Bara för att man plogar betyder det verkligen inte att man får förstöra andras egendom.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Självklart så finns det en styrelse. Men alla hushåll längs vägen (typ 5) är inte intresserade så allt sköts av en och samma man, dvs ordföranden sköter vägen. Och jag är lite rädd för att stöta mig med med honom eftersom vi är beroende av hans tjänster. Vill han inte ploga för att han inte tycker att det är lönt pga någon anledning så finns det ingen annan som gör det. Och då sitter vi insöade..

Tror att jag ska köpa mig en traktor. Alternativt sko min ardenner så han kan broddas och arbeta på isig och snöig väg med plog utan att halka.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Du behöver inte stöta dig med honom alls. Men du måste ju prata med honom, annars kommer du aldrig att få någon ersättning. Ej heller kommer han att fatta att ni har problem eftersom du inte sagt någonting till honom.

Ring honom och fråga honom vad han tycker att ni ska göra. På det viset får du en klar åsikt om vad han tycker. Det kan vara skönt att veta när man sedan går vidare med det hela.

Sen tycker jag att ni boende är enormt själviska som lämnar allt arbete med vägföreningen till en granne. Se till att bli aktiva i vägföreningen själva så slipper ni problem när ni har en öppen dialog.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Du behöver inte stöta dig med honom alls. Men du måste ju prata med honom, annars kommer du aldrig att få någon ersättning. Ej heller kommer han att fatta att ni har problem eftersom du inte sagt någonting till honom.

Ring honom och fråga honom vad han tycker att ni ska göra. På det viset får du en klar åsikt om vad han tycker. Det kan vara skönt att veta när man sedan går vidare med det hela.

Sen tycker jag att ni boende är enormt själviska som lämnar allt arbete med vägföreningen till en granne. Se till att bli aktiva i vägföreningen själva så slipper ni problem när ni har en öppen dialog.

Självklart så ska jag prata med honom. Men jag vill gärna kolla igenom stadgarna först. Är vi fortfarande enormt själviska om vi har en deal med grannen som tar ansvaret? Döm oss inte innan du vet vår situation.
 
Sv: Förstörda staket - vad kan man kräva?

Jag har bekymmer varje år med ett företag som skyfflar ut sin snö i min beteshage och då förstör staketen. I år är det samma sak och i år kommer jag faktiskt skicka en räkning! Jag har försökt prata med dem flera vintrar, "hotat" med att kräva ersättning och ingen bättring sker. Förra året erbjöd de sig att laga - inte en bundna kor hade hållt sig innanför deras lagning.

Så, jag hade tagit ett snack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp