Förstorad sköldkörtel?

Daff

Trådstartare
När jag kliade min hund idag upptäckte jag att hon har som ett band över luftstrupen. Jag är osäker på om hon har haft det tidigare men jag har i så fall aldrig lagt märke till det.

Jag har så klart googlat en del och förstår att sköldkörtel sitter ungefär där men att man i normala fall inte ska känna av den så nu är jag lite orolig att hon har en förstorad sköldkörtel.

"Bandet" sitter mitt på halsen och går runt strupen, jag känner det alltså både på framsidan och på sidorna. Det är ca 1 cm tjockt och 2-3 cm brett. Jag upplever att det är tjockast på framsidan av strupen. Jag tycker inte att hon har några andra symptom men hon har nyss löpt och hon är alltid lite seg efter det, jag har också tänkt på att hon när på pinnar mer sällan än vanligt. Annars fin i pälsen, äter och dricker normalt. Storpudel på 5 år.

Jag blir osäker på om det här är något som är normalt, som alla hundar har men att jag inte har tänkt på det förr eller om jag behöver åka till veterinären? Har era hundar något liknande?

En bild som visar ungefär var på halsen "bandet" sitter.
2ql8gmq.jpg
 
När jag kliade min hund idag upptäckte jag att hon har som ett band över luftstrupen. Jag är osäker på om hon har haft det tidigare men jag har i så fall aldrig lagt märke till det.

Jag har så klart googlat en del och förstår att sköldkörtel sitter ungefär där men att man i normala fall inte ska känna av den så nu är jag lite orolig att hon har en förstorad sköldkörtel.

"Bandet" sitter mitt på halsen och går runt strupen, jag känner det alltså både på framsidan och på sidorna. Det är ca 1 cm tjockt och 2-3 cm brett. Jag upplever att det är tjockast på framsidan av strupen. Jag tycker inte att hon har några andra symptom men hon har nyss löpt och hon är alltid lite seg efter det, jag har också tänkt på att hon när på pinnar mer sällan än vanligt. Annars fin i pälsen, äter och dricker normalt. Storpudel på 5 år.

Jag blir osäker på om det här är något som är normalt, som alla hundar har men att jag inte har tänkt på det förr eller om jag behöver åka till veterinären? Har era hundar något liknande?

En bild som visar ungefär var på halsen "bandet" sitter.
2ql8gmq.jpg

Jag måste rätta mig själv, det är inte 2-3 cm brett, snarare 1-1,5 cm.
 
Följer det med upp/ner när hunden sväljer? Sköldkörteln följer med.
Oavsett så lär man väl låta en veterinär kolla.

Jag vet faktiskt inte om det följer med men jag skulle tro det.
Ja, jag tänkte att jag nog måste kontakta veterinär men jag ville först kolla så att det inte är något som alla hundar har och därmed helt normalt :p
Jag har ingen annan hund att jämföra med så jag tänkte att jag slänger ut en fråga här...
 
Jag vet faktiskt inte om det följer med men jag skulle tro det.
Ja, jag tänkte att jag nog måste kontakta veterinär men jag ville först kolla så att det inte är något som alla hundar har och därmed helt normalt :p
Jag har ingen annan hund att jämföra med så jag tänkte att jag slänger ut en fråga här...
Jag kan klämma på mina, men det är ju alltid svårt att veta på en beskrivning om vi känner samma sak..
 
Jag kan klämma på mina, men det är ju alltid svårt att veta på en beskrivning om vi känner samma sak..

Jo det är ju väldigt svårt... Jag tänker att om jag ringer veterinären och frågar kommer dom säker att tycka att vi ska komma in eftersom dom inte kan avgöra om det är normalt över telefon.

Äh jag får nog ringa o boka en tid, hon har en knöl jag har tänkt kolla upp och så tänkte jag att dom ska få kika på hennes tänder om vi ändå ska in :)
 
Jag vet faktiskt inte om det följer med men jag skulle tro det.
Ja, jag tänkte att jag nog måste kontakta veterinär men jag ville först kolla så att det inte är något som alla hundar har och därmed helt normalt :p
Jag har ingen annan hund att jämföra med så jag tänkte att jag slänger ut en fråga här...


Jag har inget som jag skulle kalla för ett band om halsen på Monster, och kan inte minnas något liknande på någon tidigare hund heller. Men såklart är det ju svårt att veta exakt vad det är du beskriver, så helt säker är jag inte. Jag hade nog låtit en veterinär titta på det i alla fall, som du redan är inne på.
 
Alice har ett sånt "band" eller knöl på strupen. Sitter en liten bit nedanför struphuvudet (som jag också kan känna). Det är inget jättestort, utan mer som en ojämnhet. Tydligen kan man känna strupen mer eller mindre tydligt på olika hundar.

Men tycker absolut du kan kolla upp det för säkerhets skull :)
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 379
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp