Förstoppning hos liten bebis

Nu blev jag ledsen över att jag inte kan amma igen.. Överallt står det att det är det bästa, och uppenbarligen mot min bebis inte optimalt på ersättning..

Nu blev jag ledsen över att jag inte kan amma igen.. Överallt står det att det är det bästa, och uppenbarligen mot min bebis inte optimalt på ersättning..

Det finns ingen poäng att gräma sig över det som inte är ett alternativ! ❤️

Prata med BVC och be om hjälp. Pusha för att han behöver hjälp med magen! Nåt som kan verka lösande och föreslå de saker som folk här tråden nämner att de använt till sina bebisar.

Låter logiskt. Ersättning är ju ändå inte lika anpassat för små bebisars magar som bröstmjölk är. Det är ett bra alternativ om man av olika anledningar inte kan amma. Men det låter fullt logiskt att en del bebisars magar inte klarar av det helt och hållet och då kan behöva lite hjälp på traven.

Mitt barn föddes nån vecka för tidigt så vi var på neo ett litet tag. De gav henne ersättning först (eftersom min mjölk inte kommit igång än) men hennes mage kunde inte bryta ner det. Så de fick ge henne donerade bröstmjölk istället de första dagarna tills min mjölk kommit igång. Det funkade utan problem!
Ja även om man försöker anpassa ersättningen kan det aldrig bli lika och en del barn har i början svårare med ersättning än modermjölk innan tarmen utvecklas ordentligt.
Jag förstår det. Mitt barn blev ersättningsbarn när han var ca 1 vecka. Vi bökade massa med ersättningar, magont och kräks (förstoppning kom först senare). Jag trodde att ha ett flaskbarn skulle vara lätt, bara värma en flaska och ge. Herregud vad mkt klokare jag blev. Tyckte alt var skitjobbigt och frustrerande. Jag kände mig som världens dåligaste mamma. Men tiden är den bästa vän. ❤️ Både för deras magar och ens egen acceptans att det inte gick som man tänkt.

Ja även om man försöker anpassa ersättningen kan det aldrig bli lika och en del barn har i början svårare med ersättning än modermjölk innan tarmen utvecklas ordentligt.

Jag förstår det. Mitt barn blev ersättningsbarn när han var ca 1 vecka. Vi bökade massa med ersättningar, magont och kräks (förstoppning kom först senare). Jag trodde att ha ett flaskbarn skulle vara lätt, bara värma en flaska och ge. Herregud vad mkt klokare jag blev. Tyckte alt var skitjobbigt och frustrerande. Jag kände mig som världens dåligaste mamma. Men tiden är den bästa vän. ❤️ Både för deras magar och ens egen acceptans att det inte gick som man tänkt.
Ja min har också ätit ersättning sen han var ca en vecka. Jag trodde jag hade accepterat det men nu rev det upp en massa igen..
Bebis älskar sin mat. Inget kräks, inget fuss. Han äter och äter, verkar nöjd och belåten. Sitter gärna hos pappa och äter dessutom. Så egenligen är det ju bra. Inatt fick jag sova nästan 8 h, underbart!
Men förstoppning och tillhörande magknip, inte roligt för någon..

Har köpt Microlax nu i varje fall. Något annat fanns inte på apoteket. Ska ge en dos ikväll (inget bajs sen i fredags).

Förstår känslan. Men det bästa är den lösning som funkar för både bebis och mamman och då finns det i min mening flera aspekter att ta in.
Fast nu funkar det ju inte för bebis. Men å andra sidan funkade inte amningen heller, jag kom aldrig igång med någon egen produktion..

Det finns ingen poäng att gräma sig över det som inte är ett alternativ! ❤️

Prata med BVC och be om hjälp. Pusha för att han behöver hjälp med magen! Nåt som kan verka lösande och föreslå de saker som folk här tråden nämner att de använt till sina bebisar.
Jag har tagit upp det, men ingen verkar ju tycka att det är ett problem.. Får väl göra det igen. Nu ska vi ju som sagt träffa läkare också på tisdag, kanske får hjälp å ett annat sätt då.

Fast den enda det funkar för är ju mig. Inte honom
Jomen du kan ju inte amma. Då är det inte ett alternativ. Det som funkar är ersättning men det behövs ytterligare hjälp för att tarmarna inte är tillräckligt utvecklade än. Och det kommer du att få på BVC.

Jomen du kan ju inte amma. Då är det inte ett alternativ. Det som funkar är ersättning men det behövs ytterligare hjälp för att tarmarna inte är tillräckligt utvecklade än. Och det kommer du att få på BVC
Jag hade kunnat följa rådet att pumpa 20 min per bröst varannan timme i två dygn. Det gjorde jag inte, för att det var jobbigt. Så kanske hade jag kunnat amma ändå om jag bara ansträngt mig lite.

Jag har ju tagit upp det på varenda BVC besök. Fått lite tips om tex magdroppar och massage. Inget som hjälpt.

1177 rekommenderar barnakuten.

Vad för knep? Jag har inte fått några råd..

Fått råd att inte ge vatten, utan erbjuda en skvätt ersättning. Känns ju lite kontraproduktivt om ersättningen ger mer förstoppning..
Du kan alltid prova ringa igen. Kanske har du mer tur och hamnar hos någon som är mer insatt i bebisar.

Om bebisen äter dåligt då brukar man säga att man inte ska erbjuda vatten (så det inte blir mätt på det). Har den förstoppning är det bra med mer vätska. Då kan man späda ut ersättningen med mer vatten än brukligt (obs att bebisen får mindre näring då så det kan ju vara lurigt på så sätt).

Du känner ingen som ammar? I så fall kan du fråga om du kan få lite bröstmjölk. Bebisar som ammas får sällan förstoppning.

Du kan alltid prova ringa igen. Kanske har du mer tur och hamnar hos någon som är mer insatt i bebisar.

Om bebisen äter dåligt då brukar man säga att man inte ska erbjuda vatten (så det inte blir mätt på det). Har den förstoppning är det bra med mer vätska. Då kan man späda ut ersättningen med mer vatten än brukligt (obs att bebisen får mindre näring då så det kan ju vara lurigt på så sätt).

Du känner ingen som ammar? I så fall kan du fråga om du kan få lite bröstmjölk. Bebisar som ammas får sällan förstoppning.
Nej, jag känner ingen med småbarn alls.

Han äter rejält. 780 ml per dygn. Fyra veckor gammal. Aptiten är det inga fel på.

Sitter i kö till 1177 igen. Gav Microlax för 30 minuter sen, inget händer..

Bebis älskar sin mat. Inget kräks, inget fuss. Han äter och äter, verkar nöjd och belåten. Sitter gärna hos pappa och äter dessutom.

Fast nu funkar det ju inte för bebis. Men å andra sidan funkade inte amningen heller, jag kom aldrig igång med någon egen produktion..
Det låter som att det funkar i min värld. Det är det jag försöker förmedla, magen är EN aspekt. Att bebis växer och utvecklas som han ska är det allra viktigaste, inte att magen funkar felfritt. För det senare finns det som sagt mediciner.

Senast ändrad:
Det låter som att det funkar i min värld. Det är det jag försöker förmedla, magen är EN aspekt. Att bebis växer och utvecklas som han ska är det allra viktigaste, inte att magen funkar felfritt. För det senare finns det som sagt mediciner.
Och jag tycker inte att det är att "funka" att behöva lavemang med jämna mellanrum.

Och jag tycker inte att det är att "funka" att behöva lavemang med jämna mellanrum.
Nähä ok, men tex macrogol som är verksamt ämne i forlax kan du nog faktiskt behöva acceptera.

Jag förstår verkligen dina känslor i det här. Jag har varit i exakt samma sits med två barn. Men vad tänker du att alternativet skulle vara? Mediciner är inte något dåligt, de finns av en anledning. Hade du hellre ammat och haft potentiellt missnöjd bebis med dålig viktuppgång, bara han bajsar regelbundet?

Min dotter fick också microlax i perioder som bebis. Ser man tillbaka var det ingen stor grej som påverkat henne negativt, ibland är ”lösningen” inte svårare än så. Den långsiktiga lösningen var ju att hon gick från pyttebebis till lite större och därför klarade mat på ett annat sätt. 🤷‍♀️

För hennes mage var katrinplommon guld när hon kunde börja äta det! Vi blandade det i både gröt och välling samt gav det rent när magen behövde lite extra hjälp. Det är mitt bästa tips om problemen håller i sig även när han växt till sig lite mer.

Håller med om de som svarat tidigare och lägger även till: det är jättevanligt med magproblem hos bebisar som helammas också, så amning är ingen garanti att slippa magproblem! (Även om det är vanligare på "flaskbarn").

Vår dotter åt bara ersättning och har också till och från haft hård mage. Speciellt när man började med mer fast föda sen också, hon har ätit Lactulose dagligen sen hon var typ 1 år. Och hjälpt till med Resulax ibland, man får göra det som krävs.

Jag har ingenting emot att använda medicin. Men att vara tvungen att ge massor med grejer till en fyra veckor gammal bebis känns inte bra. Det kan omöjligt vara bra för honom, någonting är uppenbart fel. Vilket förmodligen beror på att jag inte ammar honom. Visst, ingen garanti men som jag förstår det är den här typen av problem ovanligt på barn som helammas. Jag hade mycket hellre kunnat amma.

Forlax verkar inte vara lämpligt till barn under 6 månader. Katrinplommon likaså.

Känns verkligen inte bra att vara tvungen att ge Microlax på mer eller mindre daglig basis..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka