Förstagångsutställare

Sockerbit

Trådstartare
Nu när ny valp införskaffats så dyker frågan upp om hon skall ställas ut, och ja varför inte? Då det är mer än 9 år sedan vi sedan ställde ut senast så känner man sig helt vilsen och har massor av frågor! ;) Och vad passar bättre än att fråga buke?!

Hunden i fråga är en cockervalp, när "bör" man ställa första gången? Ska man delta i inofficiella valpklasser eller ska man helt enkelt vänta?

Vad jag förstår har man ändrat systemet, där det förut var 1:a, 2:a osv i kvalite? Hur funkar det numera?

Vi har en mkt engagerad uppfödare, men som tyvärr bor för långt bort för att rent praktiskt komma med utställningsråd och tips. Men hon ser gärna att hennes valpar ställs ut.

Hur och när började ni ställa era hundar? Visar ni själv? :D

Sv: Förstagångsutställare

Det finns egentligen inget "bör" utan ställ när ni tycker att både ni och valpen känner er redo :) Inofficiella utställningar brukar ha valpklass från 4 månader medans gränsen på officiella är 6 månader (på de utställningar där valpklass anordnas). Oavsett åldersindelningen på valpklass så räknas den klassen alltid som inofficiell så se det som en träning bara.

Kvalitetsindelningen är numera excellent, very good, good, sufficient, disqualified och cannot be judge. Får man excellent så går man alltid vidare till konkurrensen men är det däremot färre än 4 hundar med exc. som går vidare så får även de hundar som fick very good vara med i konkurrensen och tävla.

I övrigt så är det som vanligt i stort sett, CK för att gå vidare till bästa tikklass resp. bästa hanhundsklass. Förutom det vanliga certet så delas även ett reservcert ut också.

Min förra hund var 6 månader första gången han ställdes men min nuvarande var ganska exakt 4 månader fyllda när hon ställdes första gången :) Jag ställer alltid själv.

Hunden i fråga är en cockervalp, när "bör" man ställa första gången? Ska man delta i inofficiella valpklasser eller ska man helt enkelt vänta?
---

Hur och när började ni ställa era hundar? Visar ni själv? :D

Jag ställde min hund första gången när hon var 4 månader. Det roligaste med det var väl att jag fick två rosetter att hänga på väggen :p Andra gången var hon 6 månader och det var samma sak där.

Vill man ställa ut hunden för att "utvärdera aveln" så räcker det gott med att man ställer ut hunden någon gång när den växt klart, vilket brukar vara när hunden är ungefär 3 år. Vill man ställa för att det är kul så kan man ju börja när som helst efter att hunden blivit i tillräcklig utställningsålder. De behöver vara 4, 6 eller 9 månader för att ställas ut lite beroende på vilka klasser som anordnas på den utställning man vill till.

Själv har jag inte brytt mig om att ställa på inofficiella utställningar, utan kastade mig direkt på officiella för att ställa för domare som förhoppningsvis har koll på hur min ras ska se ut. Nu ska jag kanske ställa min 4åring på en inoff i höst, men det är bara för att träna på att visa henne själv. Jag brukar ha någon annan som visar henne nu för tiden. Efter att jag börjat träna mycket lydnad osv med henne så visar hon sig inte bra med mig, utan går bara och väntar, tvekar och funderar på när vi ska börja göra något. Visar jag henne själv så står det på kritiklappen att hon har dåligt steg. Visar någon annan så står det att hon har jättebra steg ;) Däremot visar jag ibland andras hundar. Det går ofta finfint.

Det jag tyckte var skönt med inofficiell utställning var att domaren tog sig tid att hjälpa mig och hunden, som var totala noviser båda två (detta var när hunden var valp). Nu gör väl inte alla domare det bara för att det är inoff, men jag som inte är nån tävlingsmänniska och rätt obekväm i såna här sammanhang, kände att kraven var lägre på att vi skulle göra allt rätt. Det var träning helt enkelt.

Jag tycker det är jättekul att ställa ut och tycker att valpklasserna är utmärkta att träna sig i, då är man förmodligen ganska redo när hunden väl har åldern inne för officiell klass.

Inoff är ju jättebra om man känner sig lite lost och vill lära sig hur det funkar, och när man har en hund som är för ung för de officiella tävlingarna. I övrigt undviker jag faktiskt inoff eftersom de brukar vara ganska tråkigt organiserade (med låååånga väntetider) och det är väldigt sällan som domaren faktiskt kan rasen.

Rasspecialer brukar ha valpklass från 4-mån och såna är ofta riktigt trevliga!

Camaro började vi ställa när hon var typ 7-8 månader, vi köpte henne när hon var 6 månader. Alice hade vi från 8-veckors ålder och hon var på utställning dagen efter sin 4-månaders dag första gången. Ila var 3 när vi köpte henne och var på sin första utställning några månader senare.

Jag ställer alltid själv. Tycker att jag numera klarar det ganska fint :)

Jag ska också ställa min corgi grabb men har iiiiiingen aning om hur man gör! Vad ska valpen kunna? Hur hittar man utställningar i sin ras? Hur gör man? :o

*sorry för lite trådkap*

Här är en till som ska ställa! Tack å lov för uppfödare som bor nära å vill hjälpa mig :D
Men hur sjutton ska man visa hundarna. Alltså vilket håll börjar man osv?
Var på en utst där de började motsols några varv sedan vände de håll några varv sen ställde de sig på led varav domaren testade tillgänglighet osv Sen visade de hundarna springandes tvärs över plan (bakifrån/framifrån rörelser tror jag, sen blev det en massa rosetter utdelade

Delvis knapp
Det är det som är så bra med inofficiella när man inte är van. Tala om för domaren att man aldrig ställt så brukar de vara hjälpsamma.
Du springer ALLTID motsols på utställning, vänster varv. Sen brukar domaren säga till även att antingen springa rakt fram och tillbaka, eller i en triangel, detta för att se hundens rörelser från alla håll.
Träna hunden framförallt på att stå stilla och så ska den kunna bli hanterad av främmande människor. Domaren känner igenom hela hunden vilket inkluderar tänder och även nötterna på hanhundar.
Hunden ska stå så att vinklarna visas på bästa möjliga vis.
Kolla youtube eller liknande, brukar finnas videor till de mesta. Gå gärna och titta på en utställning innan och se just hur de ställer DIN ras.

Kom ihåg att ha kul! :)

Yes ska kika tuben då :D Men att få en 10 veckors supersprallig valp att stå e inte det lättaste. Hur kan man uppmuntra det på bästa sätt?

jag tränade in det med leksak från 8 veckors ålder på min mellantjej. väldigt enkelt, jag kastade inte leksaken förrän hon stod still, och efterhand (några veckor) lade jag till att stå stilla en längre stund osv osv. nu stod hon "som man ska" av sig själv, så där fick jag mycket gratis. med nuvarande "valpen" var jag inte alls lika aktiv och det får jag skit för nu när hon är drygt ett år. där har jag använt liknande metod fast med godis istället för leksak (och det är delvis därför jag har sjabblat bort den tidiga träningen... jaja till hund nr kommer jag kanske att ha ett perfekt inlärande osv :D ). det viktigaste är ju att man har roligt, så gör det till en del av lek och vardag.

KL

Vad kul med många svar och även fler förstagångsutställare har hittat hit ;):D

Nu har jag en fråga till dem rutinerade utställarna, om det står följande, hur anmäler jag då? *lite korkad* :angel:

Använd SKKs plusgiroanmälan
(OBS! ej 3 sidig) eller kassaservice’ inbetalningskort /

Internetbetalning.
Ange hundens registreringsnummer, ras och namn
samt ägarens namn/adress och tel.nr.
Är ej hunden ägarregistrerad sätts den som betalar in
avgiften som ägare.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 908
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 392
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V