Första tiden med ny häst - Vad är viktigt?

eszereth

Trådstartare
Hej!

Har sökt och försökt hitta ngn bra tråd på denna fråga, men söker nog inte på rätt ord. Hursomhelst, jag har köpt häst nu i dagarna, just nu står han hos sin förra ägare som finns rätt nära här så jag är där varje dag, men på söndag flyttar vi till vårat framtida stall då, och ska klara oss själva... Så min fråga är helt enkelt, tips och råd om första tiden. Vad är viktigt att ta hänsyn till och tänka på? Detta är min första helt egna häst, så ja har aldrig varit med om den processen förut.. Så, kan inte ni som vet berätta lite om hur det var för er osv? finns det redan en tråd i detta ämne får ni jättegärna posta den också.

Tackar på förhand! :)

Sv: Första tiden med ny häst - Vad är viktigt?

Det mesta brukar komma av sig själv, så bara slappna av och umgås med hästen :)

I början är det bra att gå mycket promenader, och att sitta och studera hästen när han går i hagen tillsammans med hästkompis (om han har någon), då är det lätt att se hur hästen är som individ och hur h*n beter sig i olika lägen.

Jag tycker att det absolut bästa är att enbart arbeta med hästen från marken den första tiden, ut och gör lite ledövningar, tömkör/longera eller vad du känner passar, och promenader som jag nämnde tidigare. På så sätt lär man känna sin häst och börjar bygga upp ett ömsesidigt tillit. :)

Beröring är också viktigt, visitera hela hästen varje dag, ta på hästen överallt (även i öron, näsborrar och mun), på så sätt lär du dig vart hästen tycker om att bli berörd och vart den tycker mindre om att bli berörd, gör du detta ofta kommer hästen också att lära sig att det är okej att du tar på den överallt, även på de ställen som den tycker mindre om. :)

Detta är vad jag kan komma på just nu. :)

Jag har gjort så här med alla mina hästar och jag är ganska säker på att det hjälpt mig att bygga upp min relation med hästen snabbare än om jag bara hade hoppat upp och ridit direkt, dessutom får hästen tid att vänja sig vid sin nya miljö också.

Hoppas att det går bra för dig och din nya häst :D

Vi har alltid låtit hästen landa, både i sig själv å stallet, polerz och rutiner innan vi börjat exprimentera... Det viktigaste är ju att bygga en relation men det har ni ju redan börjat med i och med att du träffar honom varje dag..försök å lära dig hans signaler och ge honom en god förutsättning för att förstå dina signaler... :D

Du ska se att det kommer gå alldeles kanon...

Lycka till å GRATTIS till en chans för nya äventyr/erfarenheter och glädje som hästägare:D

Hej!

Har sökt och försökt hitta ngn bra tråd på denna fråga, men söker nog inte på rätt ord. Hursomhelst, jag har köpt häst nu i dagarna, just nu står han hos sin förra ägare som finns rätt nära här så jag är där varje dag, men på söndag flyttar vi till vårat framtida stall då, och ska klara oss själva... Så min fråga är helt enkelt, tips och råd om första tiden. Vad är viktigt att ta hänsyn till och tänka på? Detta är min första helt egna häst, så ja har aldrig varit med om den processen förut.. Så, kan inte ni som vet berätta lite om hur det var för er osv? finns det redan en tråd i detta ämne får ni jättegärna posta den också.

Tackar på förhand! :)

Stort grattis!

Jag brukar vara noga med att se vad hästens normaltemp ligger på, då brukar jag tempa varje dag morgon och kväll ca en vecka för att se hur kurvan ser ut. Jag brukar också ta god tid på mig att känna igenom hästens kropp så att jag vet hur det ska vara. Ta lite promenader och se hur hästen reagerar och hur denne svarar på dig osv.

Alltså, lär känna hästen ordentligt och njut av den här tiden, det är trots allt inte många gånger man blir hästägare för första gången :)

Varför jag lägger mycket tid på ovanstående beror på att de hästar jag har haft i några år behöver jag i stort sett bara titta på för att se om något är fel, en ny häst känner man inte på det viset och då är det viktigt att veta hur det ska vara när allt är som det ska :)

Grattis vad roligt för dig! :)
Ibörjan gäller det bara att lära känna hästen så jag brukar inte ställa några direkta krav den första tiden. Jag tycker att det är jätte bra att arbeta hästen ifrån marken i början OM man har kunskapen om hur man kan stimulera hästen ifrån marken. Promenader är bra men tar man skritt promenader ett bra tag så kommer hästen snabbt ha ganska mycket överskottsenergi och då blir kanske inte den första ridturen så rolig ;) Om du förstår hur jag menar. Isåfall tycker jag faktiskt att det är bättre att man pysslar om hästen och umgås med den och sen hoppar upp och rider lugna turer i början.

Sen att kolla hästens normaltemp, visitera nogrannt och se över hästens välmående ordentligt i början så man lär sig hur det ska vara är också guldvärt.

Hoppas du kommer få en underbar tid med din polle :D Bra förresten att den står kvar hos förre ägaren ett tag, då har du chansen att lära känna hästen lite i en miljö som den är van vid och du kan fråga förra ägaren om du är osäker på nått :)

Vi försöker introducera nytt foder försiktigt, problem med magen är inte roligt när man precis har flyttat.

Annars gör vi som vanligt, ska hästen ridas rider vi den dagen efter att den anlänt. Känner av lite snyggt och fint att allt funkar. Det värsta man kan göra är att låta hästen vila sig stallmodig på ett nytt ställe, det är som att be om problem. Man behöver ju inte rida skiten ur hästen första veckan, men jag tycker absolut att man ska lära hästen vilka rutiner som gäller redan från början.

Då brukar man också i längden få mindre problem att gå från stallet, rida ut själv etc. Väntar man med allt detta har hästen ofta vuxit sig stark och vill inte gå från stallet, kompisarna eller vad det nu kan vara.

Hästen ska självklart lyda det vi begär av den, i början begär vi inte mer än hästen klarar av (självklart).

Det viktigaste tycker jag är att inte ställa om för mycket för fort första tiden, varken ridsätt, belastning eller en massa ny utrustning. Hästen behöver vänjas in vid en ny ryttares ridsätt, nya underlag, samt ev ny utrustning successivt. Gör inte om allt samtidigt, många hästar går sönder i samband med ägarbyte just pga att det blir för stora omställningar på en och samma gång gällande detta.

Hästens ålder påverkar, är det en unghäst som aldrig tidigare upplevt ny plast, eller en rutinerad häst som varit med om en del.

Ta det lugnt som folk skriver, lägger också till att de flesta hästar brukar bekänna färg först efter ett par veckor under ny ägare.

Att flytta är ju en omställning för hästen.
Låt hästen vara i hagen med sina nya kompisar först, kanske 2 dagar och smälta lite.
Är hästen inriden? isåfall kanske du kan ta det lite lugnt första dagarna och försök lära känna er nya miljö.

Hej och grattis till första egna hästen :) !

Jag har nu min andra egna häst och det skiljer sig så mycket från individ till individ vilket som är rätt.
Min första häst var ett stort självsäkert halvblodssto som kändes väldigt trygg i sig själv från början. Vi släppte ut henne i hagen med en ny kompis och hon struntade i allt (inklusive kompisen ) och började beta. Ett tvättäkta ledarsto :). Tyvärr var hon en sån dominant typ så vi matchade inte varandra.

Mitt nuvarande sto var helt tvärtom när hon kom till mig. Deppig
,nervös ,mager och med fransiga eftersatta hovar. Hon hade förlorat ett föl och inte blivit riden på ett år. Denna underbara vän har jag tagit myrsteg med. Jag har bara försökt bygga förtroende. Vi har ridit på låg hobbynivå lite lätt träning ibland men mest uteritter. Annars har jag bara försökt få ordning på henne, både mentalt och fysiskt. Hon är mycket finare och rundare i kroppen nu men mentalt tar det längre tid. Hon är väldigt rädd om sina öron och är väldigt svår att tränsa.

Så det beror helt på vilken typ av häst du får hem :) ..Lägg mycket tid på att läsa av din nya vän och följ vad du känner är rätt! En del hästar mår bäst av att aktiveras från start och andra behöver bo in sig lite först.

Lycka till !!!! :laugh:

Tusen tack för alla fina svar :) Imorgon flyttar vi och jag tror det kommer gå bra. Ska ta det lugnt och känna av läget helt enkelt. Stort tack igen och hoppas att även andra kan få nytta av denna tråd :)

Grattis! Jag tror säkert det kommer gå bra.

Angående vad man gör den första tiden med en ny häst tycker jag beror helt på hästen men generellt sett så tycker jag den ska få landa på det nya stället ett par-tre dagar och man ser till att pyssla med den mycket, håll vakt så den inte tyr sig för mycket till hästkompisarna dock så den riskerar att bli stallmodig när ni ska ta er ut.
Om hästen inte tenderar att bli överladdad vid vila så tycker jag det är en bra idé att jobba från marken i början, ta promenader de första dagarna för att sedan rida lite kravlöst där hästen känner sig tryggast - om det nu är på volten eller ute - gärna med en hagkompis som den litar på.
Men eftersom du och hästen ändå känner varandra ganska bra redan så kanske det går att börja rida som vanligt redan efter någon dag, det blir ju då en trygghet för hästen att du finns där och beter dig som du gjorde på det förra stället.

Som andra har skrivit så var inte för snabb på att byta foder, kan vara bra att behålla samma hovslagare och utrustning så inte omställningen blir för stor. Lycka till med dina nya vän! :)

När jag hämtade hem min nya polle, så red jag inte dem 4 första dagarna (Lite för att han blivit vaccinerad), men däremot så gick jag ut med honom och visade lite av den nya omgivningen. Han hade gått på bete hela sommaren, så man fick vara försiktig i början med foder o hö osv. De blev ändå så att han fick "stress-kolik" efter 3 dagar, men detta släppte bara vi fick i honom lite tarmrensande och en lång promenad. Han är idag, efter 2 månader, väldigt förälskad i ena stoet i stallet, men trivs som bara den!

Jag tror du kommer lyckas bra och jag säger Grattis! :)

Ge hästen tid att landa på sitt nya hem. Ha inte för stora krav till en början, det kommer med tiden. Ha en första tid med mindre krav och umgås och lär känna varandra först och främst och ta en dag i taget

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
693
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar