Första starten!

W

Winx

Hej! Nu har jag och min ponny kommit så långt som första starten i fälttävlan! Jag undrar om det är någet speciellt jag ska tänka på, och om ni har några tips? :)

Sv: Första starten!

Gå terrängbanan och hoppbanan (om den är klar) kvällen innan. Det brukar vara visning av terrängbanan, var med på den och gå sedan banan minst en gång till själv.
Förbered dig på en lång dag, ta med tillräckligt av mat, vatten, kläder, ombyten...
Fixa broddhålen dagen innan så att det går lätt att skruva i broddarna på tävlingsdagen.
Skriv en lista så att du har koll på att allt är med.

Nr 1: Ta ett moment i taget
Slarva inte med hoppningen!
3 hinderfel (12 straff) är max för att få gå ut i terrängen så rid prydliga och tydliga vägar till hindren -även om det skulle kunna ge några tidsfel

Nr2: Ta det LUGNT!!!!
Som nybörjare får man bara mer erfarenhet om man kommer runt banan oskadad. -det kommer många fler chancer att gasa på.
Några tidsfel för (ÖVERSKRIDEN :devil: ) max tid är helt OK

Nr 3: Rid det som om det är träning -det gäller ju inte VM

Det går säkert hur bra som helst!

Oh javist: HA KUL!!!

Lycka till!

/Max

Sista gången du går terrängbanan (helst minst 3) gå den helt ensam så att det bara är du och banan. Hitta känslan och linjerna. Hitta var du ska öka och korta upp.

Det kan vara kö till vet.besiktningen, lägg in lite marginal i tidsplanen.

Planera hur bytet av utrustning mellan dressyr och banhoppning ska gå till.
Tiden mellan dressyr och hoppning räcker bra till om man gör allt i rätt ordning och alla grejer är på rätt plats. Stressa inte.

Om du har möjlighet att gå hoppbanan innan dressyren har du mer tid mellan dressyr och hoppning att leka med.

En erfaren fälttävlansryttare blir man av att lära sig av sina misstag.
Så gör du några misstag så har du tagit några steg på vägen...
Lycka till.

(delvis knapplån)

Tack så mycket för tipsen alla! Ska tänka på detta och förhoppningsvis ha en riktigt rolig dag!

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: glittra
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka