Sv: Första kontakt med en ny häst
Jag tittar på hästen på några meters avstånd och pratar med den, visar den sig nyfiken och kommer fram är det en häst för mej annars inte.
Jag har svårt för hästar som inte tar kontakt så därför hade det inte blivit just mer än att titta.
Tar hästen kontakt så fortsätter jag prata och låter hästen titta på mej, jag låter hästen avgöra om det är ok att klappa lite eller inte, om jag klappar så är det strax framför manken mot huvudet sett.
Om jag är där för att köpa så tittar jag när den som känner hästen gör iordning den, ber denne visa hästen även uppsutten så att jag kan fortsätta studera hur hästen reagerar.
Sedan har jag bett min dotter provrida för att se hur lyhörd hästen är.
När jag har kommit så långt har jag en ganska klar bild av hästen i mitt huvud och jag sitter upp själv och testar lite.
Har jag tagit hem hästen så är det viktigaste för mej att denne går ihop med de hästar som redan finns.
Jag tar in dem i stallet och låter dem bekanta sig med varandra, det finns mat och vatten i boxen.
Beroende på vad klockan är låter jag dem antingen stå inne under natten eller så släpper jag ut dem efter några timmar.
Jag lägger gärna på ett täcke som har stallets lukt på den nya hästen om det är årstid för det.
Ibland har jag delat av hagen och ibland har jag släppt dem ihop, det beror helt på hur de har reagerat inne.
De första dagarna låter jag hästen bara få vara och aklimatisera sig och lära känna den andra hästen, jag tar in, borstar och visiterar men gör inget annat än bara finns där. Givetvis korrigerar jag om hästen beter sig illa men försöker att inte vara ivägen för hästen utan bara låta den vänja sig vid att jag är där.
Efter några dagar går jag en sväng, mitt ständiga pratande finns med även där.
Verkar allt ok så rider vi en sväng med sällskap av den andra hästen som är trygg på hemmaplan.
För mej är det viktigt att hästen får landa och får känna sig trygg och lugn med mej och sin nya miljö, jag kräver inget av hästen de första veckorna utan smyger in det efterhand som hästen landar.
Jag har inte läst övriga svar innan om jag upprepar det som någon annan har skrivit eftersom jag ville skriva precis hur jag gör utan ska läsa de andra svaren nu