Första kontakt med en ny häst

X

xect

Skulle gärna höra hur just DU gör vid första kontakt med en främmande häst. Om du går rätt fram och hälsar, låter hästen komma till dig, iakttar den eller vad det nu en kan vara.

Hur går du vidare? Hoppar upp och rider direkt, markträning, enkla övningar, eller just ingenting de första dagarna..?

(med tanke på köp av ny häst alltså)

Sv: Första kontakt med en ny häst

Det beror väl på vilken situation man är i men om vi säger tex provridningen. Jag har inte tänkt så mkt på hur jag gjort faktiskt. Nu när jag letat häst har jag ju i första hand mött ägaren och sen hästen. Det har blivit den vanliga ljusa, milda rösten, närma sig och sen gå vidare utefter vad man får för respons. De jag har tittat på under hösten har bjudit in och jag har då kunnat gå fram och bli mer fysisk, klia halsen tex.

Hur man går tillväga efter att ha fått hem en häst varierar ju också. Man anpassar sig ju efter hästen i fråga. Min egen nu red jag först efter ca 1 vecka. Innan pysslade vi i stallet, promenerade i skogen och tittade på gårdens alla vinklar och vrår, samt observerade jag honom lös ett flertal ggr och provade också att ge signal för att ta reda på vart jag hade honom. Han var väldigt osäker, bumlig och lite stökig. Vi hade heller ingen sadel, han är endast 4,5 år, tog tid på sig att aklimatisera sig hos förra ägaren, väldigt pigg och framåt, hetsig, har alltid haft svårt att lämna gården utan sällskap...

Nu har jag haft honom i 3 veckor i morgon. Vi har ridit på banan kort 1 gång (ej speciellt utbildad), ordentligt ut ett par ggr och sen jobbat mestadels vid hand hemma på gården, lite promenader ut också. Han är outbildad, ung och ur kondition så vi jobbar främst vid hand för att lösgöra hans båda sidor i skritt och få fram lite bakbensaktivitet. Samt att han ska komma till ro mer och lära känna/lita på oss.

Första dagarna gick vi promenad i lina bara och pratade lite från marken i ridhuset/i stallet. Bekantade oss.

Hej
Jag låter hästen, vara i några dagar,så den får lära känna sin närmiljö i lugn och ro.
Där iaktar jag den och ser hur den beter sig, sen går jag utifrån det.

Jag möter hästen på halva vägen:
Tar fram min hand och låter hästen lukta på mig.
Smeker den sen över huvud och hals.

Efter några dagar gör jag små övningar med hästen, för kontakt och för att hästen skall se mig som sin trygga ledare.
Horsemanship basic..

Usch när jag läser så ser det ut som jag går efter ett skrivet schema :laugh:

Men ungefär så här gör jag med en ny häst.
Jag är noga med att gå väldigt lugnt tillväga..det ska ju bli en vän för livet:love:
Ridningen brukar jag ta efter en veckas tid, brukar bli en skogs promenad med en stallkompis.

Senast ändrad:

väldigt avgörande är ju hur mkt. hästen är hanterad, hur den är hanterad, hur gammal den är och hur rutinerad den är.

första kontakten kan ju vara hur som beroende på hur hästen är, oftast så visar ju ägaren själv hästen först.

en unghäst låter jag vara någon dag, men en äldre rut. häst rider jag direkt vid hemkomst, en äldre häst som är utbildad är ju som regel van att åka på träningar och tävlingar osv.

Vid själva första-mötet brukar jag ta fram handen och låta den nosa, sen klia lite. Kollar hur den beter sig mot ägaren.
När jag har tagit hem nya hästar har jag mest pysslat och borstat första dagarna, sen promenerat, iakttagit den i hagen.
Beroende på hur lugn den är brukar jag provrida med andra hästar en kortis efter ca 3-6 dagar.

Vid första mötet brukar jag börja med att kolla in hästen lite (vill helst se i hagen till att börja med), är den en ledarhäst, hackkyckling, mitten? Beroende på hur hästen är går jag in med lite olika inställning. Går in i hagen och söker kontakt men väntar tills hästen kommer fram till mig. Då brukar jag låta hästen lukta lite och sedan kanske jag klappar den. Efter det brukar jag flytta hästen och se om det fungerar. Funkar det bra tar jag in den.

När jag ska provrida börjar jag först från marken med att kolla om hästen är uppmärksam på mig samt att den lyssnar på mina signaler. Sitter inte upp förrns detta fungerar. Har varit på ett par stycken provridningar där jag inte ens har provridit eftersom det fattas så mkt jobb innan jag anser det "säkert" att sitta upp. Hos vissa hästar har det även kännts så bra att provridning inte behövts.

När jag hämtade min unghäst gjorde jag det första mötet sedan tog jag henne på en promenad för att se hur hon var utan mamsen (hade inte varit ifrån henne så väldigt mycket).

Första dagarna brukar jag ta det lugnt men ändå umgås med hästen. Är det en äldre häst kanske man går lite promenader och rider lite lätt. Unghästen räckte det med att borsta lite på.

Jag tittar på hästen på några meters avstånd och pratar med den, visar den sig nyfiken och kommer fram är det en häst för mej annars inte.
Jag har svårt för hästar som inte tar kontakt så därför hade det inte blivit just mer än att titta.

Tar hästen kontakt så fortsätter jag prata och låter hästen titta på mej, jag låter hästen avgöra om det är ok att klappa lite eller inte, om jag klappar så är det strax framför manken mot huvudet sett.

Om jag är där för att köpa så tittar jag när den som känner hästen gör iordning den, ber denne visa hästen även uppsutten så att jag kan fortsätta studera hur hästen reagerar.
Sedan har jag bett min dotter provrida för att se hur lyhörd hästen är.
När jag har kommit så långt har jag en ganska klar bild av hästen i mitt huvud och jag sitter upp själv och testar lite.

Har jag tagit hem hästen så är det viktigaste för mej att denne går ihop med de hästar som redan finns.
Jag tar in dem i stallet och låter dem bekanta sig med varandra, det finns mat och vatten i boxen.
Beroende på vad klockan är låter jag dem antingen stå inne under natten eller så släpper jag ut dem efter några timmar.
Jag lägger gärna på ett täcke som har stallets lukt på den nya hästen om det är årstid för det.

Ibland har jag delat av hagen och ibland har jag släppt dem ihop, det beror helt på hur de har reagerat inne.

De första dagarna låter jag hästen bara få vara och aklimatisera sig och lära känna den andra hästen, jag tar in, borstar och visiterar men gör inget annat än bara finns där. Givetvis korrigerar jag om hästen beter sig illa men försöker att inte vara ivägen för hästen utan bara låta den vänja sig vid att jag är där.

Efter några dagar går jag en sväng, mitt ständiga pratande finns med även där.
Verkar allt ok så rider vi en sväng med sällskap av den andra hästen som är trygg på hemmaplan.

För mej är det viktigt att hästen får landa och får känna sig trygg och lugn med mej och sin nya miljö, jag kräver inget av hästen de första veckorna utan smyger in det efterhand som hästen landar.

Jag har inte läst övriga svar innan om jag upprepar det som någon annan har skrivit eftersom jag ville skriva precis hur jag gör utan ska läsa de andra svaren nu;)

delvis kl*

Verkar som att de flesta gör på ett ungefär samma sätt.

Något jag har funderat över är hur man ska/bör reagera om hästen kommer emot en för att hälsa, och sedan hugger (eller något annat otrevligt betéende) mot en? Bör man visa att detta inte är acceptabelt, och isåfall hur?

om en häst skulle göra så mot mig så klappar jag till den - tveklöst och utan eftertanke...

Den försöker ju flytta på dig så då hade jag gått emot och om den fortsätter rytit ifrån och flyttat på hästen. Även hotat.

fast hugger hästen så gör den ju mer än att hota/flytta på människan..

Givetvis accepterar jag inte sådana beteenden, men det hade inte hänt för det syns så långt i förväg på en frisk häst att den tänker hugga och det hade jag sagt ifrån redan då.
Sedan hade jag inte varit intresserad av en häst som kom fram och högg i hagen, jag anser inte att en normal häst gör så och jag har haft min beskärda del av sådana hästar så därför hade den hästen inte varit aktuell för mej.

:confused: en häst som hotar för att få människan att backa är en sak, en häst som hugger mot människan gör betydligt mer än så. den vill ju skada, inte bara få människan att flytta sig, den ska ha en näsbränna så den aldrig gör om det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Squie
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
354
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve