Första gången!

M

Midi

I helgen red jag islandshäst för första gången i mitt liv. Red på turridning på en 5 timmars tur. Det var hur kul som helst. Så små och lurviga de är, riktigt roliga och trevliga. Och grymt starka. Jag som är van vid stora halvblod och fullblod :)
Fick en väldigt fin häst med en sån vacker färg, tror den hette ngt med silversvart. Och hon var superpigg och vi var snabbast i galoppen.
Tölta var jag orolig för, aldrig gjort det, men det var helt suveränt.

Jag tror inte jag skall börja rida islandshäst men jag kommer aldrig tacka nej till turridningar med de. Och vem vet, kanske någongång i framtiden köper jag mig en liten isis som extrahäst :love:

En fråga. Har hört att det finns en färg där hästen är mörk, ofta med bläs och vit man och svans. Vad heter den färgen?

Sv: Första gången!

Finns många fina i denna färgen, kallas även för Vindótt.

Inann man snor bilder från någon annan måste man fråga och sedan ange källan. :devil:

/Åsa

ursäkta men nu ska ja spåra ur lite bara....

måste man verkligen det? om personer har laggt ut sina bilder på internett utan att skydda dem mot nerladdning eller copywritat dem så kan man väl använda dem hur som helst.......de finns inget som säger(rent lagligt) att man MÅSTE fråga eller så, de e väl bara rent en moralisk fråga......(detta e bara en urspårning inget påstående o inget påhopp på ngn alls) de e väl oxå bara om man ska använda en bild i syfte att tjäna pengar eller att utbilda eller utnytja som de behövs regelrätt tillstånd?

:confused: :confused: :confused: jag :confused:

Här kan du läsa om "god sed för internet" http://www.blf.se/
och det är alltså Bildleverantörernas förening som också tillhandahåller upphovsrättslagen i sin helhet om du går genom startsidan. Enligt "god sed" så torde ovanstående inlägg ha brutit mot en rad punkter.

Det finns också ett exempel om en bildtjuv på internet som fick dagsböter, länken nås genom startsidan. Så nej, det är inte fritt att "låna" eller "stjäla" som du vill, bara för att tekniken i detta fall gör det möjligt, och inte ens för att man inte vet att man inte får. Man har en upplysningsskyldighet innan man gör något själv också.

beatrice2 skrev:
ursäkta men nu ska ja spåra ur lite bara....

måste man verkligen det? om personer har laggt ut sina bilder på internett utan att skydda dem mot nerladdning eller copywritat dem så kan man väl använda dem hur som helst.......de finns inget som säger(rent lagligt) att man MÅSTE fråga eller så, de e väl bara rent en moralisk fråga......(detta e bara en urspårning inget påstående o inget påhopp på ngn alls) de e väl oxå bara om man ska använda en bild i syfte att tjäna pengar eller att utbilda eller utnytja som de behövs regelrätt tillstånd?

:confused: :confused: :confused: jag :confused:

Nej man får inte ta andras bilder hur som helst. Det är förbjudet. Den som har tagit bilden har upphovsrätten. Man måste fråga först och sedan ange källan.

/Åsa

AHA!!!
va bra då vet ja, har lixom aldrig förr funderat på detta ens, men ja om ngn kommer ju i framtiden va extra försiktig, ja menar att riskera dagsböter för att man lånat en bild för man tyckte den va fin ja

beatrice2 skrev:
AHA!!!
va bra då vet ja, har lixom aldrig förr funderat på detta ens, men ja om ngn kommer ju i framtiden va extra försiktig, ja menar att riskera dagsböter för att man lånat en bild för man tyckte den va fin ja

Om man frågar snällt så brukar det inte vara några problem. Börja med det så går det säkert bra.

/Åsa

Förlåt så mycket, jag googlade bara lite och vad jag kunde se så var det inte copyright på bilderna men be moderator ta bort bilderna då.

Senast ändrad av en moderator:

:eek: Vinterväglag, hingst, spö och utan hjälm :eek:
Lite väl häftigt eller... :crazy: :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hej
Här kommer ett bidrag till med en silversvart häst. Det är ett sto och hennes pappa är på en av bilderna som Sweet la in. Det är han på bild 4 :love:
P10008182.jpg

Det enda med den bilden som var "konstigt" var väl just att hon inte hade hjälm. Sen att det var vinterväglag, att hon hade spö och red en hingst tycker jag är ganska orelevant. Hjälm ska man ha året runt och på alla hästar!

Måste fråga bara... vindott? Är det bara de silversvarta hästarna som kallas det eller räknas tex silverbruna också till vindott?

Man kan ju fråga sig hur tydlig man ska behöva vara på detta forum :cool: Men för säkerhets skull så....
Halt väglag= större risk att halka, även med brodd eller större om det är hårt underlag som asfalt.
Hingst= kanske fördom, men de har oftast piggare och snabbare rörelser, om inte det räcker så kan man ju använda spöet :crazy:
Med dessa förutsättningar anser undertecknad att sannolikheten att få användning för hjälmen är större, statistiskt sett, än om det var ett trött gammalt sto på en sandstrand utan spö :D

mvh
Rolle på Österlen

PS. tänker inte gå i polemik om detta utan det är bara mitt ställningstagande ;) DS

Jag förstod mycket väl vad du menade.
Men jag anser att det är skitsamma när var hur, hjälmen ska finnas där alltid!

Ella (som om det var tvunget mycket hellre (och säkrare) sätter sig upp på hingsten hjälmlöst än på stoet.. :p )

Rolle skrev:
:eek: Vinterväglag, hingst, spö och utan hjälm :eek:
Lite väl häftigt eller... :crazy: :eek:

Rolle på Österlen

Jag håller med och är det den jag tror så har jag ridit honom, (i vinterväglag, med spö men också med hjälm och säkerhetsväst) och det är i så fall en häst med klös i... Bra att du påpekar säkerheten. Fortfarande finns det en del islandshästryttare som struntar i hjälmen! :mad: Man undrar om de har något att skydda...

Mitt avatar är på mig och en liten silversvart hingst som tyvärr inte finns mer men gudskelov har jag hans silversvarta son, också med bläs, samt tre sonsöner, varav 2 silversvarta och en svart.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hej. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig med en sak.. Jag har en bekant som har frågat mig om jag vill komma igång med inridning med...
Svar
8
· Visningar
2 854
Senast: Aston
·
Islandshäst Kort historik: "Ridskoleunge" på ponny/halvblod upp till 16-17 års ålder, blev då medryttare på en islandshäst 1 år. Därefter medryttare...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: sjoberga
·
Islandshäst Hej på er! Jag är inte så aktiv på det här forumet då jag varit hästlös i många år, men jag brukar tjuvkika lite på alla era fina...
Svar
18
· Visningar
2 348
Senast: Gullan86
·
Islandshäst Har ganska precis sålt min halvblods-hopphäst då vi inte passade så bra för varandra. Har alltid varit lite förälskad i islandshästen...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 819
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve