Första gången som groom

Lovve

Trådstartare
Sedan några veckor tillbaka befinner jag mig i sydvästra Frankrike för att hjälpa till på en gård med distanshästar. Jag har länge varit nyfiken på och velat lära mig mer om distans men har aldrig varit insatt i det. Nu har jag verkligen fått en bra chans att lära mig mer!
Idag åker vi iväg på tävling med två av unghästarna som ska gå 40 km och 90 km imorgon och det är då dags för mig att vara groom för första gången. Det är jättespännande, men herregud så mycket det är att tänka på. :eek: Hur lyckas ni hålla allt i huvudet? :p All packning för två- och fyrbenta och sedan allt som ska göras på tävlingsplatsen innan, under och efter ritterna och som har betydelse för resultatet.
Hur var det för er i början? Och hur kom det sig att ni började med distans?
Berätta gärna och dela med er, det är kul att läsa om!

Det ska i alla fall bli roligt men håll tummarna för att jag fixar det och såklart för att det går bra för ryttare och hästar också :D

Sv: Första gången som groom

Kul! Du måste skriva och berätta om din upplevelse! I Texas kallar vi grooms för crew. C-ranky R-iders E-ndless W-aiting :-). För en ryttare finns inget mer uppskattat än bra grooms kan jag ju säga. Listor, erfarenhet samt humor är nog de bästa ingredienserna för bra grooming samt att man inte inte tar något personligt som ryttaren säger under loppets gång. Att man själv är lugn är också viktigt. När jag red VM hade jag ett helt otroligt team som visste precis vad de gjorde och det mesta gjordes under tystnad. Jag kunde lita på dem till 100% och kunde helt slappna av i allt som hade med Comett att göra, med när jag skulle ut, när jag behövde göra mig iordning, till och med maten serverades som jag ville ha den. Det var som att vara på spa och det bästa grooming jag någonsin upplevt och helt klart guldstandard för hur jag ser grooming. Justin Nelzen som travade ut Comett och organiserade avsadling och kylning hade varit i UAE och lärt sig från team Juma http://www.jumasteam.com/ som bla servar världsmästarinnan Maria Ponton Alvarez och Sheik Mohammed. Kolla in deras filmer är ett förslag.

Sv: Första gången som groom

Tack för ditt svar :)
Jag ska kolla länken och även leta reda på mer information, det är väldigt intressant att läsa om!
Jag har verkligen förstått hur viktigt det är med lugn men effektiv och snabb assistans. Som sagt var jag lite nervös innan och det var mycket som snurrade runt i huvudet men efter första "boucle" (svensk översättning? slingan/varvet?) så hade jag fått se och göra det mesta och fått ordning på det och så blev det mycket lättare. Det var riktigt kul och intressant.
Det bästa av allt var ju såklart att båda hästarna kvalade till det nationella unghästchampionatet i Uzes, Languedoc, i oktober. Så det ser jag fram emot! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår eftermiddag kom jag hem från ett par dagar på tävlingarna i Laholm där jag varit med som hästskötare/sällskap/mentalt stöd (inte...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: mooi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka