Första gången med hackamore..

S

_smirnofff_

Vill inte bli sågad nu.

Men undrar om man kan rida med bett OCH hackamore första gångerna? För att se så det verkligen funkar med hack? Men att ha bettet som "säkerhet"?

Som ett kombinationsbett, fast ändå inte?

Sv: Första gången med hackamore..

Ja det kan man.

Tror det är enklast om man har ett "vanligt hack" (dvs inte ett ponnyhack) och ett bett med små ringar.

Går alldeles utmärkt.. Gjorde jag ofta på min förra häst..

Visst kan man. Men tror inte att det är nödvändigt. Prova rida på hacket på ridbana första gången om du är rädd för att hästen ska reagera nåt särskilt på det. Har aldrig varit med om att någon häst inte gillat läget på hack:).

jag har inte testat hack på min häst än men introducerade bettlöst i form av remontnosgrimma med tyglar + bett. dvs det bettlösa var remonten och det gick förvånansvärt bra. har ridit på bara remonten efter det men bromsen är väldigt glappande samt att jag vill kunna rida ut bettlöst och ev hoppa (och kunna bromsa efteråt :p) så ska försöka låna hem ett ponny hack och prova på ridbanan.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar