Första betäckningen!Hjälp!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Titania
  • Startdatum Startdatum
T

Titania

Hej!

Första gången nu som jag ska prova att betäcka mitt sto, och skulle behöva lite info från ngn som vet hur allt går till!
Allt det här med semin, kan man seminera på vilken godkänd seminstation som helst, eller finns ngn möjlighet att kunna seminera på hemmaplan av veterinär?
Sedan är det det här med hennes brunst..hon kan nämligen brunsta lite när och var och hur gör jag då..när ska jag eg kunna veta när det är dax att seminera henne!?

Skulle bli jätteglad om ngn ville hjälpa mig lite med dessa funderingar!

Sv: Första betäckningen!Hjälp!

Om ditt sto brunstar oregelbundet kan det bli lite svårt, eftersom att stona brukar undersökas med ultraljud, och när man ser att det finns ägg (folliklar) som börjar mogna så seminerar man stoet.
Eftersom att du sto brunstar oregelbundet kanske du ska åka med henne till en seminstation och låta henne stå där tills de ser att hennes ägg börjar mogna. Dock kan det bli ganska dyrt beroende på hur länge hon måste stå på stationen.

Rätta mig om jag har fel, men all seminerig måste väl utföras på en godkänd seminstation? Jag tror inte att någon hingststaion skulle skicka sperma till ett stall, utan de skickar till stationen där stoet ska semineras.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 456
Senast: KesoNeso
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka