"Först till kvarn", får man göra så?

kopparberg

Trådstartare
Sitter och kollar vilka dressyrtävlingar jag vill rida i år. En klubb i distriktet skriver i proppen att "först till kvarn gäller" om det blir för många anmälningar. Jag har aldrig sett en klubb ha annat än bortlottning när det blir för många anmälningar, dessutom har jag något minne av att när problemet med för många starter diskuterats i Ridsport så var det så att det enda som än så länge gäller är bortlottning. Vet att just "först till kvarn" efterlystes som alternativ men det gick inte att göra så än stod det i det numret av Ridsport.

Har jag fel? Har kollat i TR, hittar ingenstans att det är annat än bortlottning som gäller vid för många anmälningar?! Eller har jag missat något? :confused:

Sv: "Först till kvarn", får man göra så?

Det förekommer då och då att anmälan stängs när en klass är full, och det är helt enligt TR (TR I mom 125).
Ett bra system tycker jag, för då vet man ju direkt om man får starta eller inte, (och särsk som jag vet att lottning inte alltid innebär att enbart slumpen får avgöra :grin: )

Bättre än bortlottning tycker jag. Vissa fälttävlan gör så, anmälan stängs när klassen är full.

Det blir lättare att planera eftersom man vet direkt om man an rida eller inte och om man är ute i god tid kan man rida de tävlingar man har tänkt sig :)

Bättre än bortlottning tycker jag. Vissa fälttävlan gör så, anmälan stängs när klassen är full.

Det blir lättare att planera eftersom man vet direkt om man an rida eller inte och om man är ute i god tid kan man rida de tävlingar man har tänkt sig :)

Fast hur gör dom då när folk tar tillbaka sin anmälan? För det göt dom ju rätt ofta, innan anmälningstiden gått ut liksom...:confused:

De brukar ha en adress dit man kan maila om man vill ställa sig på "reservlista".

Jag gillar det!

Jag tycker nog också att det är mer rättvist med "först till kvarn" eller att stänga klassen vid full anmälning och sedan ha reservlista.
på propparna står det ju när det är öppet för anmälan och då får man hålla sig framme.
För klubbarna är det också bättre för man slipper i regel en massa efteranmälningar.

Det är ju kanon ju!! :)

Mer rättvist, och lättare för ryttare att planera (istället för att anmäla sig, vänta på att anmälningstiden ska gå ut och sedan få beskedet att man blivit bortlottad. Får man veta direkt vid anmälningstillfället att klassen redan är full så kan man ju kanske anmäla till en annan tävling istället, vill man vara garanterad att få starta så anmäler man sig tidigt).

Dessutom underlättar det ju för arrangörerna, jag har varit med och arrangerat ett stort antal tävlingar, och kan inte begripa varför merparten av alla ryttare väntar till sista dagen med att anmäla sig. (gäller såväl hopp- som dressyrtävlingar). Vi har (i min förra klubb) använt oss av först-till-kvarn vid samtliga våra dressyrtävlingar (bortsett från lagtävlingar, där lagryttare har företräde), och har aldrig hört något negativt från ryttarna.

Ja jag tycker också det verkar bättre än bortlottning! Dels så känns det rättvisare, alla har ju samma chans att få vara med.
Likaså så är det ju bra att få veta direkt om man inte får vara med i tävlingen, går ju att planera in att anmäla någon annanstans då i stället.

I det här distriktet så har ett par tävlingsarrangörer bara tagit med lagdeltagare på tävlingen. Också ju ett ok sätt att slippa bortlottning, och man ser ju direkt på proppen att rider man inte i laget, ingen idé att anmäla.

Känns som om det är system som underlättar för alla inblnadade:). Kan ju hoppas att det blir vanligare och vanligare eftersom bortlottningssystemet inte gillas av nån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 122
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar