Först swedbank och nu Nordea

nullo-modo

Trådstartare
Hur har ni klarat er? Ska vi tro på att det har blivit tekniskt fel hos 2 storbanker så tät inpå varandra. Teorierna om vad som hänt flödar.

Själv fick jag minns på saldot men "bara" på kontot som är kopplat till kortet och inte mer än 1013 kr.

Hoppas det inte blir några problem med min kollega som har näst sista betalningen till kronofogden för att sedan efter 14 år bli skuldfri.
 
Har Nordea och har precis handlat utan problem, men å andra sidan så märker jag om något inte dras som det ska och räknar med att det kommer dras senare.

Screenshot_20220430-152538_Nordea Mobile.webp
 
Hur har ni klarat er? Ska vi tro på att det har blivit tekniskt fel hos 2 storbanker så tät inpå varandra. Teorierna om vad som hänt flödar.

Själv fick jag minns på saldot men "bara" på kontot som är kopplat till kortet och inte mer än 1013 kr.

Hoppas det inte blir några problem med min kollega som har näst sista betalningen till kronofogden för att sedan efter 14 år bli skuldfri.
Som @Gnist sa, Nordea hade inga problem igår, men det hindrar ju inte konspirationsteorier att flöda.
 
Det ordnar sig. Att två banker skulle råka ha IT-incidenter samtidigt är sannolikt inte unikt. Sen att kunderna märker av det eller att fel ens inträffar är förstås inte bra. Men små som stora fel kommer alltid att inträffa, och bankerna har strukturerade sätt att rätta till felen på. Men ibland krävs det tid för att man måste göra saker i en viss ordning för att fixa det som felet orsakade.
 
Inget fel på mitt Nordea konto, även om jag fick upp samma meddelande som bilden i morse. Tydligen är inte felet så alvarligt, utan det rör sig enbart om att saldo inte är korrigerad på "Min Sida" efter kortköp. Ingen fara för minus på kontot dock, då verkligt saldo på kontot förhindrar övertrassering även om "Min Sida" inte redovisad senaste transaktionerna.
 
Det ordnar sig. Att två banker skulle råka ha IT-incidenter samtidigt är sannolikt inte unikt. Sen att kunderna märker av det eller att fel ens inträffar är förstås inte bra. Men små som stora fel kommer alltid att inträffa, och bankerna har strukturerade sätt att rätta till felen på. Men ibland krävs det tid för att man måste göra saker i en viss ordning för att fixa det som felet orsakade.
Kommer det ordna sig? Kommer banken betala förseningsavgifter som detta kan ha inneburit för många nu när betalningar blivit sena. Swedbank rekommenderar själva att se till så räkningar blivit dragna, nu är ju sista betalning för trängselavgiften på måndag som tur är men vi leker med tanken att det var i fredags, transportstyrelaen är ju stenhårda med att det ska betalas i tid.
Kommer min kollega få problem med betalningen som skulle vara inne den sista till kronofogden eller tar swedbank på sig ansvaret så min kollega går fri.

Kort sagt, kommer Swedbanks kunder gå fria från förseningsavgifter och andra problem. Jag är tveksam.
 
Kommer det ordna sig? Kommer banken betala förseningsavgifter som detta kan ha inneburit för många nu när betalningar blivit sena. Swedbank rekommenderar själva att se till så räkningar blivit dragna, nu är ju sista betalning för trängselavgiften på måndag som tur är men vi leker med tanken att det var i fredags, transportstyrelaen är ju stenhårda med att det ska betalas i tid.
Kommer min kollega få problem med betalningen som skulle vara inne den sista till kronofogden eller tar swedbank på sig ansvaret så min kollega går fri.

Kort sagt, kommer Swedbanks kunder gå fria från förseningsavgifter och andra problem. Jag är tveksam.

Swedbank kommer som vanligt att svära sig fria, och kunderna kommer stå för notan om förseningsavgifter avkrävs. Inget nytt under solen här, utan de kommer hänvisa till "Force Maieur"... trots att det rör sig om en planerad uppdatering av datasystemet.
 
Kommer det ordna sig? Kommer banken betala förseningsavgifter som detta kan ha inneburit för många nu när betalningar blivit sena. Swedbank rekommenderar själva att se till så räkningar blivit dragna, nu är ju sista betalning för trängselavgiften på måndag som tur är men vi leker med tanken att det var i fredags, transportstyrelaen är ju stenhårda med att det ska betalas i tid.
Kommer min kollega få problem med betalningen som skulle vara inne den sista till kronofogden eller tar swedbank på sig ansvaret så min kollega går fri.

Kort sagt, kommer Swedbanks kunder gå fria från förseningsavgifter och andra problem. Jag är tveksam.

Swedbank har gått ut med att de kommer stå för ev förseningsavgifter.
 
Jag har varken Swedbank eller Nordea så har klarat mig denna gången, har en annan bank som tyvärr strular regelbundet.

Dock lite överraskad över att så många är förvånade och inte verkar tycka de har nåt eget ansvar alls. Inte för att jag tror att det har med det att göra denna gången men i en orolig omvärld där det bland annat varnas för hacker-attacker - hur kan detta komma som en överraskning? Vi har pratat om krisberedskap under hela våren ändå blir folk förlamade o vi kan läsa artiklar i tidningen om folk som inte kan köpa lunch.

Om hela systemet skulle kollapsa blir det ju svårt men rätt länge kan man ta ansvar för sitt eget liv. Olika bankkort (t ex Visa/Mastercard), konto i två banker, kontanter, så blir det inte panik direkt. Det är heller inget måste att vänta till sista dagen att betala en räkning - då blir det inte förseningsavgift om det är strul med banken en dag. Väljer man att göra det ändå då får man ju räkna med att det kan bli förseningar.
 
Kommer det ordna sig? Kommer banken betala förseningsavgifter som detta kan ha inneburit för många nu när betalningar blivit sena. Swedbank rekommenderar själva att se till så räkningar blivit dragna, nu är ju sista betalning för trängselavgiften på måndag som tur är men vi leker med tanken att det var i fredags, transportstyrelaen är ju stenhårda med att det ska betalas i tid.
Kommer min kollega få problem med betalningen som skulle vara inne den sista till kronofogden eller tar swedbank på sig ansvaret så min kollega går fri.

Kort sagt, kommer Swedbanks kunder gå fria från förseningsavgifter och andra problem. Jag är tveksam.
Det blir lite larvigt med upprördhetsgrejen.. Man ringer och reder ut saker om man är orolig för betalningar, påminnelseavgifter etc.
 
Det är heller inget måste att vänta till sista dagen att betala en räkning - då blir det inte förseningsavgift om det är strul med banken en dag. Väljer man att göra det ändå då får man ju räkna med att det kan bli förseningar.
Vissa saker dras ju utan min inverkan, t.ex. låneinbetalningar. I övrigt betalar jag alltid mina andra räkningar på lönedagen, dvs den 27:e för mig, vare sig de förfaller den dagen eller några dagar senare.

Jag hade tyckt att det hade varit jätteobehagligt om jag hade loggat in och sett ett minussaldo på mitt konto, så jag kan verkligen förstå folks upprördhet!
 
Jag kunde inte längre se slutbetalningen från en bostadsförsäljning men det var allt. Ändå ingen höjdare men som swedbankare börjar man väl vänja sig.. Strulet som varit senaste året påverkar mig inte i någon större utsträckning då jag handlar med kredit hos en annan bank, ett beslut som visat sig vara både fördelaktigt och nödvändigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp