Förspänd!

Sv: Förspänd!

hm du bör nog gå in på travforumet för att få kommentarer. här är det mest "vanlig" körning som hägrar :)

Det är "vanlig" körning som hägrar för oss också, men jag kanske ska smyga in till dem och få hjälp med remmarna...

Jag han några kommentarer, men du får ta dem som du vill då jag inte kör med speedcart längre (min är otroligt obekväm). Är det en långbrösta du har? Isf ska ju den lindas runt skalmen några varv och sean fästas i knoppen.

Är skalmarna mkt böjda? Jag skulle nog selat längre bak på skalmen för att undvika att tappa vagnen (inte kul, jag har nästan provat :) ). Är skalmen däremot rätt mkt böjd där du selat så går det nog bra.

Och så skulle jag lindat skalmremmen ett par varv till innan jag låst den. Men det har nog eg ingen betydelse.

Tack för tipsen!

Skalmarna är ganska mycket böjda och de ligger bäst där vi har selat fast dem. Kanske att man kan fästa lite längre bak.

Tipset om bröstan fick jag på trav också, det ska jag helt klart ta till mig. Remmarna svajade lite väl mycket så som jag hade dem.

Skalmremmen, är det den som går över däckeln, runt skalmarna och fästs under magen? Den surrade vi så många gånger så att den blev lagom lång att spänna. Men tydligen har jag inte fäst den riktigt och dessutom surrat konstigt, så det är nog därför det ser knepigt ut. Den är surrad 4-5 varv i alla fall.

Vad skulle du välja för däckelunderlägg?

Du förlorar själva vitsen med att ha långbröstan surrad runt den fasta skakeln. istället ska du binda fast draglinan runt skalmen. räcker med ett balsnöre.

När vi kör med kortbrösta hoppar inte draglinorna omkring, spänn hårdare. MEN...du hade verkligen världens tunnaste långbrösta, den kan han inte dra en speedcart med. Byt ut den mot en träningskortbrösta o köp draglinor eller gör egna i rep som jag gjort :)

Själva anspänningen ser väldigt rörig ut, jag surrar inte så men det kanske är olika beroende på var man har lärt sig ??
Säkerhetsremmen använder vi visserligen aldrig, utan bara bukremmarna.

Hästen såg då väldigt tillfreds med hela grejen :) Hoppas att han får gå lite framför vagn, men jag skulle absolut satsa på en riktig brösta!

/jenny

Det är säkerhetsremmen du menar. Du selar först skalmremmen och sedan säkerhetsremmen likadnat ovanpå. Börja surra skalmremmen underifrån och över skalmen (på bilden ser det ut som att du gjort tvärt om). Fortsätt några varv (beror lite på hur långa remmarna är) och lås sedan fast den bakom skalmöglan och fäst i spännet. Säkerhetsremmen ovanpå det likadant men den fäster du ju under magen.

Jag tycker att däckelunderläggen i sympatex är bra, finns bla hos Börjes. De är lätta att tvätta. Jag föredrar de långa modellerna framför de korta. Men de i teddy/fuskpäls är ju kul att matcha övrig utrustning med. Sympatexunderläggen finns bara i svart. Är inte däckeln stoppad så att den lämnar ryggraden fri kan det vara bra med ett specialsytt underlägg från en sadelmakare. Så att underlägget ser till att ryggraden går fri.

Det är ingen fara med att köra med smal kortbrösta när du har speedcart. Jag har tom kört rockard med min smala brösta. Men då är en bredbrösta att föredra. Har för mig att Börjes säljer ett underlägg till en smalbrösta som gör att den blir bredare. Har du inga draglinor (ser inte ut så på bilderna) så fortsätt med långbröstan, så har du en säkerhet ifa selningen börjar glida.

Cilva skrev:
Det är säkerhetsremmen du menar. Du selar först skalmremmen och sedan säkerhetsremmen likadnat ovanpå. Börja surra skalmremmen underifrån och över skalmen (på bilden ser det ut som att du gjort tvärt om). Fortsätt några varv (beror lite på hur långa remmarna är) och lås sedan fast den bakom skalmöglan och fäst i spännet. Säkerhetsremmen ovanpå det likadant men den fäster du ju under magen.

Åh, vad bra förklarat! :bow:

Av en slump skulle pappa till Småland idag, så han ska åka förbi Börjes. Måste genast ringa och lämna en beställning!

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 022
Senast: Zab
·
Trav Idag spände vi för gammelhästen för den nyrenoverade speedcaren och gick en sväng. Han sköttes sig utmärkt. Det är ju väldigt många...
Svar
16
· Visningar
1 093
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama