försörja sig med hjälp av arbetshästar

B

Bamses husse

Är det någon av er som försörjer med hjälp av arbetshästar.
Jag har funderat lite på att kanske försöka försörja mig på detta en gång, om det finns underlag för det, då tänker jag mest på skogsarbete! :bump:
Jag har läst om några stycken i Sverige som gör detta. bla en tjej i Örebrotrakten.
Jag tror hon kör ut konstgödsel med häst på åkrar tidigt på våren då inte marken har torkat upp tillräckligt för de tunga maskinerna som komplement till skogskörningen på våren, och bröllopskörningar på sommaren. Jag har även sätt en del filmer med folk som försörjer sig på detta så det borde ju intevara omöjligt.
Någon mer som funderat på detta? :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: försörja sig med hjälp av arbetshästar

Har inte funderat på det, men med mångsidiga hästar bör det gå! Har man t.ex en häst som tycker det är kul att köra ut kogödsel, köra bröllopskörningar och sedan gå några turer på turridning så har man ju alla förutsättningar. Men frågan är hur mycket man tjänar på det...?

Räkna inte med att få det fett bara. En i min trakt kör i skogen med häst och han o hans fru bor på varann i ett minihus med ungar o allt, de har inte råd med bättre. Då kör han ändå med par och griplastare.
Hästarna måste också gå ganska hårt plus att det är svårt att hitta folk som verkligen vill betala vad det kostar att köra ut virke med häst.
Den jag känner kör inte bara med hästarna utan hugger också innan utkörningen. Man bör också vara riktigt skogskunnig om man ska köra proffessionellt åt andra.

Sedan ska du nog ha ganska stor tur om du ska hitta en bonde som vill att du ska sprida konstgödning åt dem.

Tänk på att det är mycket grejer som ska fixas med om du ska vara mångsysslare i hästkörningen, ska du köra i skogen så ska du ha grejer till det och vagnen och hästen ska transporteras till platsen där du håller på och dessa 2 har man oftast inte möjlighet att transportera samtidigt.
Ska du hålla på med turistkörning så ska du ha en vagn till detta också, och en till bröllopskörningen, det kostar att ligga på topp.

Hästen, selen och vagnen ska putsas och glänsa till ett bröllop, du ska även där transportera vagn o häst till platsen.
Det är ju inte bara körningen du ska ta betalt för, utan du ska ha betalt för allt jobb du lägger ner, från förberedelse med tvättning av häst o grejer, till bensinpengar.

Det kan gå, men det är många bollar att hålla i luften samtidigt och det kan ta ett tag innan du får nån ekonomi i det eftersom du troligtvis först måste investera i rätt mycket grejer.

Jag tror att det bästa sättet att försörja sig på hästkörning är att köra åt sig själv. Odla sitt eget med hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret! :)
Jo jag har allt tänkt på en del av detta.
Jag gillar att konstruera maskiner och hjälpmedel, så jag bygger nog det mesta själv eller köper begagnat som Jag utvecklar.
Jag räknar inte med att jag skall tjäna storkovan på detta.
gillar att leva enkelt.
Tanken är i första hand att göra detta på fritiden, sedan får man se hur det blir i förlängningen.Jag tycker bara att tanken är intressant :banana:

Jag har hört att det skall finnas ca 300 entreprenörer i Sverige som lever på att köra häst. Är dock inte riktigt säkert att denna summa stämmer.

Inom skogskörningen är det mest eftertraktat att gallra med häst och oftast då i känsliga områden som stadsnära skog där folk inte vill ha stora skogsmaskiner.

Det gjordes även en uträkning på en kurs inom projektet grönare skog där man faktiskt kom fram till att det i längden är billigare att gallra med häst eftersom det finns mycket mer oskadad skog till slutavverkningen.
Men denna uträkning löpte under hela skogens tillväxt från plantering till slutavverkning så det kan vara svårt att påpeka fördelarna.

Lycka till med ditt projekt!! :D

När jag gick kurs i brukskörning så var vi ute och tittade på några som körde i skogen vid sidan om (de jobbade som hovslagare med) och då hade de tre hästar totalt (en som körde ut till stickväg och ett par framför vagn). jag tror att det kan gå och få iho det, men som sagt det tar ett tag innan man kommer in i det ordentligt och får upp en kundkrets. Och hästen har sina fördelar tex i svår terräng och just vid gallringar.

Jag vet att det finns dom som är anställda av kommunen för att sköta parker m.m.Sedan har ju dom stora skogsbolagen anställda med.

en liten nyfiken fråga bara.. :o vart i skaraborg bor du? betäckte min ardenner märr i stenstorp 2003 och han som hade hingsten körde åt andra dels åt kommunen med sina hästar och sin griplastar vagn.. tänkte bara om det det var samma person.. :o

plumpen skrev:
en liten nyfiken fråga bara.. :o vart i skaraborg bor du? betäckte min ardenner märr i stenstorp 2003 och han som hade hingsten körde åt andra dels åt kommunen med sina hästar och sin griplastar vagn.. tänkte bara om det det var samma person.. :o

Vem ställer du frågan till?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka