försöka banta lite..

Sv: försöka banta lite..

Kanske just för att kompisen får betydligt mera grovfoder? Ibland blir det bättre om de får MER mat.

Tack för alla tips. Vilken version ska jag välja... :angel:
Hästen är ett nyss fyllda 8 årigt halvlodssto som är ca 160 cm hög. På helgerna rider jag ut minst en dag just nu i skritt minst en timme på grund av dåligt underlag, snö is osv. Den andra helgdagen rider jag också ut motsvarande eller med trav om det funkar. I veckorna rider jag aktiv dressyr i ca 30-35 minuter plus upp- och nedvärmning, 1 dag med tränare då är det väl extra aktion...Svårt att rida längre dressyrpass, känns det som, vill inte bara sitta och nöta för motionens skull. Hon har en rolig kompis i hagen och rör sig en del, och sparkar bakut, men säkert inte mer än en timme om dan, hon är rätt lat...Kan försöka få en bild ikväll... Ska försöka dra ner lite på kraftfodret ändå och köpa lite halm som hon kan tugga på och dra ner höet ett par kilo iallafall. Vad tros om det.

I Vår/sommar kan man galoppera mer och bränna fett...Så när underlaget förändras ska jag utöka motionen också.

mysis skrev:
Tack för alla tips. Vilken version ska jag välja... :angel:
Hästen är ett nyss fyllda 8 årigt halvlodssto som är ca 160 cm hög. På helgerna rider jag ut minst en dag just nu i skritt minst en timme på grund av dåligt underlag, snö is osv. Den andra helgdagen rider jag också ut motsvarande eller med trav om det funkar. I veckorna rider jag aktiv dressyr i ca 30-35 minuter plus upp- och nedvärmning, 1 dag med tränare då är det väl extra aktion...Svårt att rida längre dressyrpass, känns det som, vill inte bara sitta och nöta för motionens skull. Hon har en rolig kompis i hagen och rör sig en del, och sparkar bakut, men säkert inte mer än en timme om dan, hon är rätt lat...Kan försöka få en bild ikväll... Ska försöka dra ner lite på kraftfodret ändå och köpa lite halm som hon kan tugga på och dra ner höet ett par kilo iallafall. Vad tros om det.

I Vår/sommar kan man galoppera mer och bränna fett...Så när underlaget förändras ska jag utöka motionen också.

Jag skulle aldrig dra ner på höet, hon får ju inte särskilt mycket nu med tanke på at det är en stor häst det handlar om. Hellre minskar jag kraften.
Skaffa 4 brodd och snösula, sen går det att träna på vintern med! Jag har inget ridhus, men jag har mina hästar igång ändå. Har du ingen skog i närheten? Där brukar det ju inte bli så isigt heller. :idea:

milly skrev:
.
Dvs att en häst på 500kg ska ha minst 7.5kg TS = 9kg hö.
.
Dvs. genomsnitthästen..
Jag tycker att den genomsnittliga hästen kan gott och väl ha fritt med hö, MEN för varje regel.., så finns det undantag.:bump:

Sv: Samma problem

Frasseoo skrev:
Vad är detta? varför ser min ut som en spärrbalong:eek: när polarn är lagom? Skumt!
/Franz

Min erfarenhet är att det finns hästar som har betydligt lättare för att lägga på hullet jämfört med andra. Jag har två halvblodsston som är precis lika stora (164 cm höga, relativt kraftiga i typen) och rids precis lika mycket. Den ena är alldeles lagom i hull, medan den andra är riktigt mullig. De får samma mängd hö + hösilage, men den som är tjockare få bara hälften så mycket kraftfoder som den andra.
Den mulliga är min egen uppfödning, och hon såg ut som en bulle redan när hon föddes. Jämfört med de andra halvblodsfölen som gick på samma bete var hon mer som en ardennerkorsning. :D
Men -som en veterinär sa till mig en gång - var glad för att du har en lättfödd häst!

isigt, bara skor fram...snö som packar sig under skorna, inga snösulor, ska inte sko om förrän 18 april, hoppas snön är borta då, och även under de oskodda bakhovarna. Tyvärr, jag kan inte ge henne mer motion just nu. Ska rida mer ute när våren kommer. Under vintern rider jag inte ut när det är mörkt och isigt heller på kvällen... Låter nog som en massa ursäkter, men just såhär är läget

Kell skrev:
Dvs. genomsnitthästen..
Jag tycker att den genomsnittliga hästen kan gott och väl ha fritt med hö, MEN för varje regel.., så finns det undantag.:bump:

Men det handlar inte om hästen klarar sig med mindre utan att de faktiskt har ett stort behov av att tugga (15timmar om dygnet)och ha grovfoder i tarmarna i en viss mängd för att må bra!

Bättre en något överviktig häst än en som får för lite grovfoder.

mysis skrev:
Ska försöka dra ner lite på kraftfodret ändå och köpa lite halm som hon kan tugga på och dra ner höet ett par kilo iallafall. Vad tros om det.

Hmm... ja kanske då att du byter ut 1-2kg av silaget mot halm men då bör du också lägag till nåt med protein - soja till exempel. 1dl per kg halm. Men inte mer än 3-4dl sammanlagt eftersom vi inte har vetskap om proteininnehållet i hösilaget.

Väldigt svårt överhuvdtaget att säga så här över nätet! Visa gärna bild/bilder, som sagt.

mysis skrev:
Har ett halvblodssto som är lite rund om magen. Tränar henne 4-5 dagar per vecka, ca 45 min i genomsnitt. Äter nu ca 10 kg helt torrt hösilage, ca 8 dl havre per dag och ca 8 dl våt betfor. Jag vill att hon ska få äta och är rätt så emot att dra ner på höet, och kraftfoder behöver hon lite så jag kan blanda ner mineraler... Hon har inte gått ner alls sedan i somras... Vill gärna att hon går ner lite innan gräset kommer. Vad tror Ni om att dra ner lite på höet och ge lite halm istället, hon står på torv.

Jag tror att det kan vara bra att dra ner lite på höet . Lite mer ridning skadar nog inte heller och om du inte har tid att rida mer så kan du alltid skaffa dej en medryttare . Det finns fullt av hästtokiga människor som skulle göra vad som helst för att så rida lite extra;)

foxtrot skrev:
. Det finns fullt av hästtokiga människor som skulle göra vad som helst för att så rida lite extra;)

Tyvärr inte många som är mogna nog att ta det ansvaret och dessutom har bil och körkort så att de kan ta sig ut till stallen... :cool: Det är min erfarenhet när jag letat medryttare! Mycket svårt att hitta någon lämplig. Och då har jag inga större krav på ridningen, bara de klarar av hästen och kan lunka på i skogen med den.

Har fått erbjudande men vill inte ha någon. OM jag skulle fundera på det skulle det vara någon som var duktigare än jag annars är det inte ett alternativ. Vill inte ha en felriden häst när jag kommit igång bra med henne.

Sv: Samma problem

Frasseoo skrev:
Hakar på lite här.

Jag har en 6årig Knabstrupper som är riktigt tjock.
Han har mycket välvda revben och kort stark rygg men jag kan inte
förklara bort fettet med att han är av barockhästtyp :angel:

I år har vi av olika orsaker ett hö som är ok i mj (7,2) men klent i protein 27 smrp. Alltså måste man tilläggsfodra.

Han får just nu 8,5 kg hö. 3 dl torrt betfor, 6 dl soja samt 4 dl havre.
Plus morötter och bvitamin samt lite mineraler.
Han är pigg och glad och hårremmen blänker.

Han har tidigare stått en tid pga en sönder trampad hov men nu är han igång. Han är mycket sent utvecklad varför vi med flit tar det lite lugnt. Vi rider/tömkör/long. 5 dgr i v.
Han rör på sig dock extremt mycket i hagen. Han och hans "mate" springer omkring mest hela dagarna på stora ytor i djupsnö. Så mycket är omöjligt att motionera med ridning;)

Hans kompis är inte fet.
Han äter 12-15 kg hö, 7 dl torr betfor, 1,5 liter havre plus en massa annat krafs. Den gossen är 5 och arbetar max 3 ggr i vecka a`20 min.

Vad är detta? varför ser min ut som en spärrbalong:eek: när polarn är lagom? Skumt!

/Franz

Hej! Vill bara säga att jag har exakt samma problem! Har också en 6 årig knabstrupper... kanske är rasen mycket lättfödd... ingen motion i världen skulle kunna får ner hennes mage under betet! Så de är inte ensam :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka