Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mysis skrev:Tack för alla tips. Vilken version ska jag välja...
Hästen är ett nyss fyllda 8 årigt halvlodssto som är ca 160 cm hög. På helgerna rider jag ut minst en dag just nu i skritt minst en timme på grund av dåligt underlag, snö is osv. Den andra helgdagen rider jag också ut motsvarande eller med trav om det funkar. I veckorna rider jag aktiv dressyr i ca 30-35 minuter plus upp- och nedvärmning, 1 dag med tränare då är det väl extra aktion...Svårt att rida längre dressyrpass, känns det som, vill inte bara sitta och nöta för motionens skull. Hon har en rolig kompis i hagen och rör sig en del, och sparkar bakut, men säkert inte mer än en timme om dan, hon är rätt lat...Kan försöka få en bild ikväll... Ska försöka dra ner lite på kraftfodret ändå och köpa lite halm som hon kan tugga på och dra ner höet ett par kilo iallafall. Vad tros om det.
I Vår/sommar kan man galoppera mer och bränna fett...Så när underlaget förändras ska jag utöka motionen också.
Dvs. genomsnitthästen..milly skrev:.
Dvs att en häst på 500kg ska ha minst 7.5kg TS = 9kg hö.
.
Frasseoo skrev:Vad är detta? varför ser min ut som en spärrbalong när polarn är lagom? Skumt!
/Franz
Kell skrev:Dvs. genomsnitthästen..
Jag tycker att den genomsnittliga hästen kan gott och väl ha fritt med hö, MEN för varje regel.., så finns det undantag.
mysis skrev:Ska försöka dra ner lite på kraftfodret ändå och köpa lite halm som hon kan tugga på och dra ner höet ett par kilo iallafall. Vad tros om det.
mysis skrev:Har ett halvblodssto som är lite rund om magen. Tränar henne 4-5 dagar per vecka, ca 45 min i genomsnitt. Äter nu ca 10 kg helt torrt hösilage, ca 8 dl havre per dag och ca 8 dl våt betfor. Jag vill att hon ska få äta och är rätt så emot att dra ner på höet, och kraftfoder behöver hon lite så jag kan blanda ner mineraler... Hon har inte gått ner alls sedan i somras... Vill gärna att hon går ner lite innan gräset kommer. Vad tror Ni om att dra ner lite på höet och ge lite halm istället, hon står på torv.
foxtrot skrev:. Det finns fullt av hästtokiga människor som skulle göra vad som helst för att så rida lite extra
Frasseoo skrev:Hakar på lite här.
Jag har en 6årig Knabstrupper som är riktigt tjock.
Han har mycket välvda revben och kort stark rygg men jag kan inte
förklara bort fettet med att han är av barockhästtyp
I år har vi av olika orsaker ett hö som är ok i mj (7,2) men klent i protein 27 smrp. Alltså måste man tilläggsfodra.
Han får just nu 8,5 kg hö. 3 dl torrt betfor, 6 dl soja samt 4 dl havre.
Plus morötter och bvitamin samt lite mineraler.
Han är pigg och glad och hårremmen blänker.
Han har tidigare stått en tid pga en sönder trampad hov men nu är han igång. Han är mycket sent utvecklad varför vi med flit tar det lite lugnt. Vi rider/tömkör/long. 5 dgr i v.
Han rör på sig dock extremt mycket i hagen. Han och hans "mate" springer omkring mest hela dagarna på stora ytor i djupsnö. Så mycket är omöjligt att motionera med ridning
Hans kompis är inte fet.
Han äter 12-15 kg hö, 7 dl torr betfor, 1,5 liter havre plus en massa annat krafs. Den gossen är 5 och arbetar max 3 ggr i vecka a`20 min.
Vad är detta? varför ser min ut som en spärrbalong när polarn är lagom? Skumt!
/Franz
Äter nu ca 10 kg helt torrt hösilage