Förslitningar i bakbenen

nexxa

Trådstartare
Jag har letat efter en sällskapshäst till min häst och fick svar från en tjej med en fd. ridskolehäst som hade förslitningar i bakbenen.Den tiden hon haft henne efter ridskoletiden har de skrittat henne men hon säger att det inte har funkat.
Så min fråga är; Kan man rida en häst med förslitnings skador? Promenader? Kan man "bygga" upp det på nått sätt så att det blir bra eller är det en bestående skada som inte går att göra något åt?

Sv: Förslitningar i bakbenen

Man kan rida en häst med förslitnings skador om veterinären anser det men sdet kan ju aldrig bli bättre utan kommer alltid finnas där, jag tror absolut att man kan ha en häst med inte jättestora förslitnings skador som promenad häst.

Okej, syftet är egentligen att bara ha hästen som sällskap, men den här hästen ska tydligen bli fet bara man säger gräs :crazy:
Då det är gott om gräs i hagarna sommar och vår, även en tid under hösten + att de kommer få rätt så rejält med hö så vill jag att hon ska röra på sig på nått sätt så hon inte rullar fram :D
Fast promenader kanske hjälper lite?

Förslitningar kan ju vara av olika grader, just i detta fall kanske hästen helt enkelt inte en klarara av promenadridning heller. Fast då är ju defentivt en övervikt inte alls önskvärd, då det kan ge minst lika stora bekymmer för hästen med mycket smärta.

Ärligen skulle jag nog hellre låta denna häst gå till trapalanda än att försöka, annars enbart som socialt sällskap och då kan du ju välja på en betesbegränsare för att hindra en vikt ökning.

VAd är det som inte har funkat? Klarar inte hästen skrittpromenader utan att bli halt, är den för busig för tjejen att skritta? Fattade som sagt inte vad som inte fungerar.

Om hästen är så dålig (på kronisk basis) att den inte ens klarar promenadridning I SKRITT, då vete 17 om den mår särskilt bra alls, och om den verkligen ska behöva finnas kvar.

Ta reda på vad det är för skada hästen har och återkom så ska jag försöka svara.
mvh
Lejonelle

Svarar till alla:

Problemet är att jag misstänker att de inte bara skrittat på hästen, utan att de har hoppats på att hon skulle hålla och inte gjort det.
Jag ska ringa ut till ridskolan hon gick på innan och kolla med dem.

Min åsikt är att en promenadridhäst ska hålla för lite mer än skritt, den ska kunna gå lätta pass med lite trav å galopp men inte hårdare träning.Klarar hästen bara av att skritta så anser jag att den är så pass dålig att det skulle vara bättre att ta bort den.Man kan ju inte hindra den från att springa i hagen tex å att bara hålla en häst stilla i ett stall eller en pytte hage anser inte jag är ett värdigt liv för en häst.
Jag kan förstå om hästen är dålig för att de tex hoppar med den fast den inte får det, men att tex bara trava å hästen blir dålig-då tror jag inte det är en bra idé att ta den.Bara min åsikt :smirk:

Vart sitter förslitningarna?
Är hästen halt eller har den "bara" förslitningar?
Förslitningar försvinner aldrig, men hästen behöver inte känna av dom...
Min har en förslitning i en bakhas, och enligt både veterinär & massör kan hon bli helt "symptomfri" trots den. Det gäller bara att inte göra det värre.

Kan på sätt och vis hålla med, men å andra sidan belastas kroppen mer med ryttare.
Jag själv anser att en häst ska kunna röra sig obehindrat i hagen och därigenom också hålla för att vara ute och skrittas.
Är den nöjd fysiskt och psykiskt med detta så tycker jag att det är ok.
MEN det är få hästar som vill vara helt sysslolösa, speciellt efter ett så aktivt liv som en ridskolehäst ofta haft.

Om den inte klara skritturer ens är det nog dax för den att gå vidare, för då orkar den ju knappast med sig själv i hagen.... Skaffa då en annan sällskapshäst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III