Förslag på övningar!

BusBarro

Trådstartare
Äger en 7-åring som ej hoppat mycket alls. Behöver förslag på övningar jag kan göra med henne för att få henne orädd osv.

Mycket tacksam för svar! :bump:

Om du har tillgång till tidningen Ridsport, har de haft mkt bra hoppövningar där (som kommer från kända hopp- och fälttävlansryttare).
Gjorde en markarbetsövning idag som kommer från Ridsport.
Då sätter du upp ett litet räcke/kryss på volten. Lägg en bom framför o en bom bakom hindret som i en solfjäder. Du ska alltså hoppa övningen i galopp på en ex 20-m volt. För stor häst ha ca 2,5 m mellan bom o hinder.
Mkt bra övning tkr jag, just att hoppa på böjt spår o få hästen i bra balans o landa i rätt galopp osv.
Först kan du ju ha 3 travbommar o rida över först, på volten innan du bygger upp hindret.

Annars funkar ju studs mkt bra, du kan ha ex litet hinder, bom, litet hinder, bom, litet hinder. Ca 3 m emellan för stor häst.

Du kan oxå sätta upp ett litet hinder mitt på ridbanan, så du hoppar först hindret, landar i höger galopp o lägger en volt åt höger, hoppar hindret, landar i vänster galopp, lägger en volt åt vänster osv.
Tränar balans o att landa i rätt galopp.

Sen finns det ju olika serier du kan hoppa.
Du kan lägga ut 4 bommar på en 20 m volt (med lika stort avstånd mellan varje bom över hela voltspåret) o trava/galoppera över. Försök få in lika många galoppsprång mellan varje bom!
Sen kan du oxå sätta upp 2 små hinder på volten, o hoppa på volten. Alltså du sätter ex upp ena hindret vid A o andra hindret på öppna delen av volten.

Ja vad finns det mer, du kommer säkert på mer själv! Lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
666
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: Elo
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 233
Senast: Edla
·
R
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka