Förslag på fodermedel som innehåller mkt fosfor och b-vitamin?

D

Doriz

Har räknat en foderstat till en häst och funnit att Ca/P-kvoten är lite hög (2,4) samt att inga b-vitaminer tillsätts med de fodermedlen den får i dagsläget. Har funderat kring att lägga till vetekli i foderstaten, vilket är rikt på fosfor och b-vitaminer. Har någon ngt annat förslag på foder som har samma egenskaper? Har nämligen hört en del ofördelaktigt om vetekli, som att det kan utlösa blödningar inne i hovarna. (Vet att det finns en maxgiva) Någon som vet ngt om detta eller andra konsekvenser av att ge vetekli?

Sv: Förslag på fodermedel som innehåller mkt fosfor och b-vitamin?

Om du har uppfyllt alla andra behov i foderstaten är det ju lättast att bara lägga till det som saknas. Att kvoten är lite hög gör iofs inte så mycket, men känner du att du ändå vill sänka den kan du ju ex. ge fosforbalans som i princip bara är fosfor. B-vitamin är ju inget du behöver tillsätta i fodret, det tillverkas av mikroorganismerna i hästens tarmar.

Annars innehåller spannmål i regel relativt mycket fosfor. Eller också kanske du kan byta ut det mineralfoder du tänkt ge mot ett som innehåller mer fosfor.

Sv: Förslag på fodermedel som innehåller mkt fosfor och b-vitamin?

VETEKLI :bump:

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Senast: Madick
·
L
Foder & Strö Ja, nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och skrivit av hela raddan från mineralpåsen på det mysko finska mineralfoder jag ger. Så...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama