Förslag på foder?

T

trolli

Ja det är svårt det här med foder. Jag har hört så mycket om allting så man vet inte VAD som är OK att ge?? :confused:

Pellets:inte bra för magen/tarmarna
müsli:tydligen rena döden för tänderna,på väldigt kort tid
havre:mycket socker och mkt stärkelse
korn:ännu mer stärkelse och svårt för magen att bryta ner
betfor:väldigt mycket socker...

vad finns kvar att ge??

Sv: Förslag på foder?

Hur är musli dåligt för tänderna? Har jag aldrig hört talas om.
Och varför är pelletsen dålig för magen?

Gräs är också väldigt rikt på socker, och gräs är ändå hästens naturliga föda.

Det går många myter om alla slags foder, man måste försöka sålla och sortera ut vad man väljer att tro på och vilka fakta man kan få fram om de olika fodersorterna.

Det är även så att det finns både för- och nackdelar med alla foder, och man får försöka väga dem mot varandra.

T.ex. när det gäller betfor:
Det innehåller lite socker, ja, men det gör gräs också, och hästar hanterar inte alls socker på samma sätt som vi människor. Dessutom innehåller det väldigt bra fibrer för magen.

Där får man ju välja om man vill ge betfor eller inte, utefter de fakta som finns. :idea:

Har hört talas om Speedi-beet istället för Betfor. Fibrer är ju bra för magen menar jag.. Det kanske hade varit något då eftersom det innhåller 95% mindre socker? Någon som har nån erfarenhet av det??

Allt är ju dåligt i alldeles för stora mängder. Ger du det hästen behöver brukar det vara ok i form av nästan vilket fodermedel som helst bara man ger i rätt proportioner. Korn, havre, lusern, olja och olika färdigfoder är jättebra om man ger rätt mängd kombinerat med rätt grovfoder. :) Pellets kan blötas om man är orolig för foderstrupsforstockning, och man måste inte välja en müslisort med mycket tillsatt melass om man inte vill ge mkt socker.

Ja det är svårt det här med foder. Jag har hört så mycket om allting så man vet inte VAD som är OK att ge?? :confused:

Pellets:inte bra för magen/tarmarna
müsli:tydligen rena döden för tänderna,på väldigt kort tid
havre:mycket socker och mkt stärkelse
korn:ännu mer stärkelse och svårt för magen att bryta ner
betfor:väldigt mycket socker...

vad finns kvar att ge??

Jag vet inte var du har hört allt detta? Precis som ngn annan redan har skrivit så ska man nog inte tro på allt.
Att pellets inte skulle vara bra för mage och tarm kan man nog diskutera.
Müsli vet jag inte ngt om.
Att havre skulle innehålla mkt socker verkar konstigt. Däremot så innehåller det en hel del stärkelse som ovandlas till glukos i kroppen.
Att betfor innehåller mkt socker är inte heller riktigt sant. Betfor består av nyttiga fibrer och ofta tillsatt melass. Det är klart att det innehåller en del socker men det mesta av energin finns i fibrerna.

Nu är jag inte ngn expert men det enda som jag vet stämmer är det om korn. De andra påståendena verkar mer tveksamma.

Ett bra grovfoder:D!! Då borde du inte behöva något av det andra.

Du skall räkna ut hur mycket näring som fattas när du givit ditt grovfoder och så välja ett kraftfoder som matchar det mot din hästs behov. Inget av de foder du räknar upp är farligt. Korn skall man inte ge alltför mycket av men 1 kg är inte farligt. Socker är inte farligt för hästen, gräs är sockerrikt, sedan behvöer man ju inte ge onödigt sockrad mat som tex Fibergi.

Jag tror människornas "sockerhysteri" har smittat av sig på hästägarna. Som någon tidigare talare sagt så hanterar hästen socker på ett helt annat sätt än oss människor. Vill minnas att det varit uppe en diskussion om hästar och diabetes, där står mycket intressant om just insulinproduktion hos häst. Borde gå att googla på det med :p

Jag tror människornas "sockerhysteri" har smittat av sig på hästägarna. Som någon tidigare talare sagt så hanterar hästen socker på ett helt annat sätt än oss människor. Vill minnas att det varit uppe en diskussion om hästar och diabetes, där står mycket intressant om just insulinproduktion hos häst. Borde gå att googla på det med :p

Jag har läst att hästar kan producera mkt mer insulin än vad vi kan. Deras bukspottkörtel blir inte överansträngd som vår blir. Jag förstod det som att insulinhalten kan öka 100 ggr mot viloläget. De får därför inte diabetes som vi.
Jag tror också att många överför vårt sockerhysteri till utfodring av hästar. Det måste ändå vara skillnad på att äta gräs som innehåller mkt socker jämfört med en påse godis.

Sedan är det klart att de inte tål hur mkt socker som helst. De kan utveckla insulinresistens som man tror är en av orsakerna till fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 000
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama