Förslag på billig och bra foderstart?

N

Nellie165

Förslag på billig och bra foderstat?

Har en 5-årig vallack (halvblod) som rids ca 4 ggr veckan
Har också en pappa som tycker att jag överdriver med mitt prat om vitaminer och mineraler ,och det stämmer kanske lite för jag tror att man faller ganska lätt för reklamen om att det och det är bättre för hästen men då är också det ena dyrare än det andra.
(till saken) Är det någon som har något bra och BILLIGT foderstatsförslag som inte gör så att pappa blir pank!!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förslag på billig och bra foderstat?

Först och främst ska du ta reda på vad ditt grovfoder innehåller. Det är kanske så pass bra att hästen inte behöver tillskott av div sorter.
Du väljer kraftfoder efter vad grovfodret innehåller. Välj ett som är lätt att få tag i (tar ner bensinkostnaden) och som inte är för dyrt. Detta gäller oavsett om du vill ha färdigfoder eller blanda själv.
Vitaminer och mineraler är samma sak.
// Linda

mahlmt skrev:
Vitaminer och mineraler är samma sak.
// Linda

Vitaminer är vitaminer och mineraler är mineraler, inte samma sak...

Grapewine skrev:

Jag utläste det som så att man kollar upp vad grovfodret och ev kraftfoder kan tänkas innehålla och så ger man komplement efter det.

Grapewine skrev:
Det var ju givetvis inte så jag menade.
Precis som med energi och protein så utgår man från grovfodret när man väljer mineralfoder. Man väljer ett som passar sitt grov- och kraftfoder och som är lätt att få tag i och som är prisvärt. Det var så jag menade.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka