Försiktigt optimistisk men ändå orolig. Hur hade du gjort?

M

miisen80

Har ett fullblod på sju år som plötsligt blev halt på HF.
Hon var fortfarande halt två veckor senare när vet kom. Visade en rörelsehälta vid longering i v varv ca 2*. Kotleden böjdes o hon blev 4* halt. Bedövade kotleden o hon blev något bättre men inte mycket, allt nedanför kotan bedövades bort utan skillnad, därefter tror jag hon la en nervblckad ovanför kotan, den släckte hältan.

Hästen visade ömhet när hon klämde på gaffelbandets fäste i kotsenbenet (innan bedövning givetvis)
På röntgen visade sig att hon har pålagringar på kotsenbenet, vet utgick då ifrån att det var problemet, vi remitterades till Tornell för stötvågsbeh o ultraljud av gaffelbandet.

Under tiden gick hästen på metacam o stod i sjukhage med bandage o kilsula.

I tisdags var vi då hos Jonas (två veckor senare) gaffelbandet hade ärrvävnad i fästet, hade även med röntgenbilderna. Han menade att detta är gamla skador som hon kunnat haft i många år.
Vi tar ut henne på löpargången, ingen hälta rakt ut, endast en liten reaktion vid böjprov som snabbt försvann.
Vid det här laget står jag med hakan i marken. Trodde ju nästan detta var slutet.

Jonas tror alltså att de gamla skadorna inte har något med hältan att göra utan att hon helt enkelt dragit till gaffelbandet eller något ditåt. Vila en vecka till sen börja sätta igång lite lätt igen.

Ny röntgen o hältkoll om tre veckor bara för att vara på den säkra sidan.

Detta känns ju fantastiskt trevligt men faktum kvarstår, hon har röntgenförändringar.
Enligt Jonas behöver hon inte få några som helst bekymmer av det.

Hur hade du gjort här? Låtsas som det regnar o återgå till normal ridning eller kanske vara lite extra försiktig? Nu vet jag ju något som jag inte visste innan. Svårt tycker jag. Hästen tävlar lätt klass i hopp o dressyr.

Dela gärna med dig om dina tankar o åsikter.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 762
Senast: Ajda
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 030
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka