försiktig hund

T

TurboDevil

Hejsan alla kloka!

Har precis tagit över en omplaceringshund, en hanhund som är 4 år gammal. Till det som några anser är ett problem, hunden är lite blyg för nya människor han aldrig träffat. han går undan och kikar lite för att sedan komma fram och nosa och sedan är allt bra då är han väldigt kärvänlig och myser mer än gärna! Han vill alltså vara den som hälsar först. han har blivit pressad av okunniga personer vid första mötet och han har då bara tittat lite olyckligt omkring sig och stått snällt och sedan gått för att sen komma tillbaka och hälsa igen. Visar inget motstånd alls att komma och hälsa.

Problemet kom idag när hundarna var på dagis. Ägarens man hade då kommit in till hundarna för att ge dem varisn godbit. Hunden hade då lagt svansen mellan benen och backat undan. ( hunden har aldrig träffat karln tidigare)inte haft några agressiva tendenser eller liknande endast backat. Hon säger nu att hunden är livrädd för män och att han kan hugga och vara farlig. Hunden har aldrig bitit i sitt 4 åriga liv, han har blivit uppvuxen i barnfamilj och han har vi antal tillfällen blivit lämnad själv med snickare osv som han inte känner i hemmet.

jag tycker inte det är ett konstigt beteende direkt, han vill bara inte bli klappad av vem som helst utan att få hälsa först. jag kan ha fel och då är jag mer än glad att få höra det.

Sv: försiktig hund

Vår familj hade en tik som vi hade från valp och hon växte upp till att bli lite blyg.. Allra helst för fulla karlar:devil: Hon var en harig vovve helt enkelt!
Men under hela sitt liv så bet hon inte en endaste människa!
En gång då jag hade med henne till affären (man hade det på -80 talet:smirk:) Så kom jag ut, då hade en A-lagare tagit tag i kopplet å halat in henne.. Hon var fullkomligt vettskrämd men inte bet hon inte!
Så nog kan dom vara blyga och hariga utan att för den skull bli aggresiva!
Nu vet jag inte hur vanligt det är att dom blir så men det låter på din som att det skulle vara utav samma virke;)
En lite solskens historia levererad av mig och blandisen (stövare/finnspets) Gissa:bump:

ja han är lite blyg helt enkelt vill gärna kolla läget. Men dagis påsto att det nte fanns något som kallas blyga hundar utan endast rädda hundar.

som sagt tycker inte detta är konstigt då många hundar inte tycker om att främmande människor kommer för nära dme utan att de fått hälsa först. Men kan som sagt ha fel!

Rädd eller blyg?! Vad spelar det för roll så länge han inte visar på några aggresiva tendenser?? Vilken konstig attidyd dom har:crazy:
Vi har en Eurasier(stavning?), ute i stallet, som är allt annat än tillgänglig men inte sjutton tvingar vi henne till något, hon får komma fram om hon känner för det!
Kan inte dagispersonalen vara mer lyhörd för just din hunds personlighet?
Så länge han funkar i övrigt så är det väl inga problem?!:)

Det tycker jag också. Hon har nu pratat med en kille som också har sin hnd på dagis där och på fritiden sysslar han tydligen med problemhundar och han har sagt ditt och han har sagt datt. Och han har erbjudit sig att komma ut och gå med hunden och se hur hunden känner för det.
1. är han utbildad?
2. varför frågar ingen om jag VILL detta?
3. Överanalyseras inte detta något?

Hunden vill ha första kontakten mer med det är det väl inte? Senare på dagen hade denna problemhundsmänniska kommit till dagis och han hade stått utanför rummet och tittat på mina hundar och då hade min hund reagerat som han gjorde mot den förra mannane.Tro det ja när de står och stirrar på hono och väntar på en reaktion från hans sida.

usch vet inte vad jag ska göra...törs knappt säga ifrån att jag tycker de går lite över gränsen när DE ska börja träna min hund utan att jag är där och ser vad som händer.

jag tycker de låter okunnigt av dom att gå fram till en hund som backar undan med svansen mellan benen, då knör man sej inte bara på.

min hund är med lite försiktig, men blir bättre o bättre och nu går han fram till dom flesta människor utan problem, hotfulla/dragande hundar däremot är han lite rädd för fortfarande..men vem är inte de..
men han är ju fortfarande en liten valp så kanske är skillnad.

ja hade de kanske gett hunden lite svängrum så hade han antagligen gått fram, jag kan inte säga säkert men det är av min största övertygelse iaf.

Vill inte att någon som jag inte vet vem det är ska titta på min hunds beteende.

Inte en chans jag skulle låta en främmande människa träna min hund när jag själv inte va där...framför allt inte med en försiktig hund.

Jag kan jämföra lite med min förra shar-pei tik. Hon var inte rädd för folk, men väldigt reseverad och oerhört signalkänslig. Kom det någon främmande och stirrade henne i ögonen (ännu värre om dom samtidigt lutade sig framåt och lite över henne). Då morrade hon och backade...och jag lät henne faktiskt göra det. Hon måste få visa på ett snällt sätt att hon tyckte det var obehagligt. Hon skulle aldrig gå längre än morrande, för det var hennes sätt att visa att hallå där...så där gör man inte om man är artig.

Jag kunde ställa ut denna hund utan problem. Veterinärerna tyckte hon var oerhört snäll och det var hon. Hon var med mig ibland och jobbade, när jag jobbade extra på ett behandlingshem för missbrukare...inga problem, för hunden brydde sig inte om främmande människor och var helt trygg i nya situationen som matte sa var okej.

Om någon skulle säga till mig att den hunden kunde bli farlig, så skulle denne personen inte få ha hand om min hund.
Min hund tyckte inte om hotande signaler och ville alltid själv få nosa på främmande människor, när dom inte tittade på henne. Började folk stirra henne i ögonen, så ville hon inte lära känna dom alls...utan vände och gick iväg.
Fick hon bara hälsa i sin takt, så blev hon en vän för livet.

Han man då en hund som både är signalkänslig och lite rädd, så skulle jag akta mig för att låta främmande göra saker...och framför allt när man själv inte är med och ser vad som händer.
Jag tycker det är viktigt att det är matte/husse som bygger upp självförtroendet på en sådan hund och inte en främmande som i värsta fall kan göra så hunden ännu mindre kommer lita på nya människor.
Däremot så skulle jag kunna ta emot hjälp och träna tillsammans med en duktig person.

Han reagerer inte direkt när jag är i närheten. han skulle aldrig backa eller lägga svansen mellan benen är jag trygg är han trygg. Detta påpekade även dagis, de sa att han gör inte så när du är med för då e han trygg. Men räker inte det då?!

Ingen som kommer hit får bry sig om honom fören han vill och det vet han att jag håller reda på. Hunden är också utställd utan problem, har gått igenom MH test inte heller där några problem och har varit på diverse veterinärundersökningar utan problem!
Är då detta ett PROBLEM!

Jag själv skulle inte se det som ett problem med min livsstil, men olika människor tycker olika saker. Du själv verkar inte heller se det som ett problem.

Dock verkar hunddagiset se det som ett problem och frågan är om hunden verkligen känner sig trygg där.
Finns det ingen möjlighet för dig att ha hunden på en lugnare plats ? Dagmatte/daghusse ? Det kanske skulle passa bättre, då det blir lite mer som familjeliv som hunden är van vid. Det var bara en tanke, om nu dagiset ser det som ett problem.

Du känner din hund bäst själv, är det inget problem för dig så är det inget problem :mad:
Låt inga andra dressera din hund. Hunden kanske blir ännu mera osäker och kanske inte känner sig trygg på dagis.

Säg i från, säg åt dem att låta din hund vara. Stå på dig :)

han känner sig nog trygg där i vanliga fall men när en stor karl (han är lång och hyffsat grov) går in till honom på ett litet utrymme så ville han nog bara komma undan.

Nej jag ska försöka stå på mig! Det är som ni säger det kan bli jätte fel om någon kommer och skrämmer honom ännu mer.

Sålänge hunden inte hotar med att bita eller visar sig vara agressiv så är det faktiskt ok för mig.

Jag tycker absolut du ska stå på dig. Även kanske försklara ordentligt, så alla där förstår och tänker sig för lite.
Om allt sköts på ett bra sätt, så blir ju hunden även tryggare och tryggare även där.

Lycka till med vovven. Han låter go:smirk:

ja han e go:love: en stor go leonberger kille hehe

Jag har en rädd hund som går på hunddagis och det funkar bra. Jag tycker det verkar underligt med det du beskriver om att dom ska börja "träna" din hund? Hur utbildad och erfaren är egentligen hunddagispersonalen, som reagerar så underligt på det hela? Finns det möjlighet för dig att byta dagis till ett där personalen har mer erfarenhet och utbildning? Har du frågat dom om vad dom har för belägg för sitt handlande, och bett dom förklara hur dom tänker när dom vill 'tvinga sig på' en rädd hund? :confused: Jag förstår inte varför det inte skulle räcka med att din hund fungerar med den ordinarie dagispersonalen - varför släpa dit en massa annat folk som ska hålla på med din hund? Låter inte seriöst tycker jag.

Nej jag är inte heller förtjust i tanken och ska påpeka att jag nog inte vill att de tränar hunden. Jag tror att det är "dagismamman" som är lite skraj för honom då de har haft incidenter på dagiset i form av agressiva och bitande hundar. men min hund biter inte och skulle inte göra det. han morrade inte ens åt dem eller visade några tecken på att gå till anfall.

Nej tack jag tränar nog min hund själv isåfall det är nog summan av kardemumman eller vad söger ni gott folk?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 101
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens