Försäljningspriser på hästar våren 2025

Aifos

Trådstartare
Jag har vår 10-åriga D-ponny (Skåne) ute till försäljning till halva priset mot vad som var "normalt" för tre år sedan. Det är i princip noll intresse för honom. Det är i och för sig inte en nybörjarhäst och han är av den känsliga typen. Det kan även bero på att han inte har tävlingsmeriter. Är det stort överskott på ponnyer just nu? Hur upplever ni andra marknaden prismässigt? Är det tävlingsmeriter som gäller? Eller finns det tillräckligt många ponnyer med perfekt temperament som är till salu?

Jag har vår 10-åriga D-ponny (Skåne) ute till försäljning till halva priset mot vad som var "normalt" för tre år sedan. Det är i princip noll intresse för honom. Det är i och för sig inte en nybörjarhäst och han är av den känsliga typen. Det kan även bero på att han inte har tävlingsmeriter. Är det stort överskott på ponnyer just nu? Hur upplever ni andra marknaden prismässigt? Är det tävlingsmeriter som gäller? Eller finns det tillräckligt många ponnyer med perfekt temperament som är till salu?
Letar inte efter ponny men hästgård och där är det väldigt stiltje. Har en bekant som fick gå ner två miljoner för att kunna få sålt sin gård. Världsläget är ju minst sagt ostabilt och ingen vet hur det blir framöver så det verkar som många håller i sina pengar och avvaktar.

Min uppfattning är att det handlar om två saker:

För ett par år sen runt covid var det brist på hästar bla pga färre som importerade. Sen tror jag också folk under covid inte reste utomlands och liknande så folk hade pengar till hästar, renoverng av hus etc.
Sen tror gav många upplever att de inte har lika mkt pengar nu och att saker är dyrare.

Förutom att efterfrågan (och därmed pris) gått ner med konjunkturen och världsläget,
Så om man köper en lite mer svårriden/avancerad ponny så är det troligen för att man inte bara vill skogsmulla utan mest troligt tävla. Finns det då andra ponnyer med meriter så kollar man nog på dem först.

Coronapriserna går inte jämföra med dom normala priserna.
Nu är det köparens marknad igen precis som det var i omgångar innan coronan.
Det växlar ständigt.
Jag köpte häst under en köparens marknad period runt 2008 och fick en superfin häst för ett ridtravarpris.

Jättestor skillnad nu mot för 3 år sedan. Folk är försiktiga, har sämre ekonomi och världsläget känns oroligt vilket kan påverka.

Jag köpte nyligen en islandshäst, av mindre c-ponny storlek, visserligen unghäst och ej färdiginriden, för en bråkdel av vad han borde kosta. Kommer bli en superbra häst!

Bifogade filer

• IMG_0104.webp
    IMG_0104.webp
    552,8 KB · Visningar: 55
Där har du ditt svar i det fetade i din text. Hästar som är speciella är alltid svårare att sälja. Får du inte sålt honom hade jag testat att hitta en ryttare att samarbeta med som kan tävla honom lite.

På knepiga ponnyer så är tävlingsresultat typ allt. Jag sålde av två knepiga ponnier väldigt tätt som tonåring, den ena hade levererat stabila resultat i både hoppning och dressyr under två års tid, men kastade av om den blev uttråkad, den andra var tekniskt väldigt svårriden och hade inte levererat särskilt bra på tävlingsbanan men låg på samma utbildningsnivå som den som kastade av. Samt hade bättre exteriör och bättre rörelser för en sportponny. Den med tävlingsresultat fick vi nästan det dubbla för.

Dessutom så skulle jag tro att marknaden är seg nu, folk har helt enkelt inte pengar som för tre år sedan. Vi har haft rejäla reallöneökningar och häst har blivit sinnessjukt dyrt över de senaste 10-15 åren.

Där har du ditt svar i det fetade i din text. Hästar som är speciella är alltid svårare att sälja. Får du inte sålt honom hade jag testat att hitta en ryttare att samarbeta med som kan tävla honom lite.
Du har säkert rätt. Vi får väl hitta något sätt att få honom till start.

På knepiga ponnyer så är tävlingsresultat typ allt. Jag sålde av två knepiga ponnier väldigt tätt som tonåring, den ena hade levererat stabila resultat i både hoppning och dressyr under två års tid, men kastade av om den blev uttråkad, den andra var tekniskt väldigt svårriden och hade inte levererat särskilt bra på tävlingsbanan men låg på samma utbildningsnivå som den som kastade av. Samt hade bättre exteriör och bättre rörelser för en sportponny. Den med tävlingsresultat fick vi nästan det dubbla för.

Dessutom så skulle jag tro att marknaden är seg nu, folk har helt enkelt inte pengar som för tre år sedan. Vi har haft rejäla reallöneökningar och häst har blivit sinnessjukt dyrt över de senaste 10-15 åren.
Suck, suck, får se om vi kan få honom till start i hopp eller dressyr. Han har gått väldigt bra på P&J men det räknas ju inte. Saknar ponnyryttare i stallet just nu.

Ett alternativ är att sätta priset riktigt lågt, men jag vill inte locka till mig fel köpare, vill inte att han ska bli en vandringspokal. För rätt familj är han en fin och rolig ponny som kommer prestera fantastiskt på lättklassnivå.

Hur långt under ligger han de ponnyer som faktiskt har meriter? Tänker att projekt lockar ju en hel del ryttare, men då måste det ju vara värt det och inte att man kan lägga 20-30 till och få en ponny som har meriterna liksom. Ligger er på 100 och man kan få en med meriter för 130 så skulle jag tippa på att många som har möjlighet att köpa hästen för 100 även har möjlighet att köpa hästen för 130...

Hur långt under ligger han de ponnyer som faktiskt har meriter? Tänker att projekt lockar ju en hel del ryttare, men då måste det ju vara värt det och inte att man kan lägga 20-30 till och få en ponny som har meriterna liksom. Ligger er på 100 och man kan få en med meriter för 130 så skulle jag tippa på att många som har möjlighet att köpa hästen för 100 även har möjlighet att köpa hästen för 130...
Han ligger betydligt mycket lägre än 100'. Började på 80' med inget intresse överhuvudtaget. Så har gått ner ytterligare.

Kan tänka mig att det är bristen på resultat. Man kanske får för sig att den har varit skadad eller att det är något annat lurt ;-) Och att priset är för lågt för att det inte ska vara något fel på den. Stam hade man ju velat veta om den är svenskfödd.
Sen vet jag ju inte hur svår den är, men man kanske inte behöver överdriva det om det nu inte är extremt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka