Försäljning...hjälp!!

S

sara129

Hej allihopa.

Jag har en katt jag ska sälja. Han är åtta år och jag måste sälja honom pga. ändrade förhållanden.

Jag vill att han ska komma till ett livslångt hem och därmed hade jag tänkt att skriva ett avtal med den nya ägaren.

Avtalet ska fastslå att den nya ägaren inte får sälja honom vidare. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det juridiskt bindande eller hur fungerar det?

Eller kan man skriva nåt i stamtavlan?

Snälla hjälp, jag vill att han ska komma till ett bra hem.

Mvh

Sv: Försäljning...hjälp!!

Du kan ju skriva in att han inte får säljas vidare men för att det inte ska ske bör du ha någon form av böter om det sker, dvs du måste sätta en summa som är såpass hög att den nya ägaren förlorar på att sälja honom.

Ska katten tillbaka till dej om nya ägaren inte kan ha kvar den?

Om de inte får omplacera den alls så blir det nog väldigt svårt att överhuvudtaget få sålt den, ingen vet ju vad som händer i framtiden.

Du kan ju skriva in att han inte får säljas vidare men för att det inte ska ske bör du ha någon form av böter om det sker, dvs du måste sätta en summa som är såpass hög att den nya ägaren förlorar på att sälja honom.

Ska katten tillbaka till dej om nya ägaren inte kan ha kvar den?

Om de inte får omplacera den alls så blir det nog väldigt svårt att överhuvudtaget få sålt den, ingen vet ju vad som händer i framtiden.

Hej, tack för ditt svar.
Jag kan sätta en böter men frågan är om man får det, jag menar när katten är köpt är den ju utan min kontroll. Jag kan ju inte hålla koll på vad hon gör utan jag vill ha en överenskommelse.

En eventuell köpare kommer imorgon och ska titta, jag skrev i annonsen att livslångt hem sökes. Och till den evenuella köparen att jag vill att han ska få ett livslångt hem. Hon svarade att hon ska ge honom det.

Men jag undrar om det är någon som har tidigare erfarenhet och vad som gäller. Eller ska jag lita på hennes ord?

Jag tar ju givetvis tillbaka honom om hon inte skulle vara "nöjd" eller vad man säger.

Du måste sälja katten men vill inte att nästa ägare skall ha samma rätt!!??
PL

Det handlar väl inte om att undhålla rätten till att sälja vidare utan snarare en garanti för mig som säljare att någon inte köper katten och säljer den vidare i vinstsyfte eller liknande. Det är väl klart att man som katt -ägare/ älskare vill ge sin katt det bästa.

Är katten 8 år finns det knappast något vinstsyfte i det hela, och även den eventuella köparen kan inte se in i framtiden. Vad du kan göra är att införa att du ska ha förstatjing på katten om den skulle tvingas omplaceras igen, samt konsekvenserna om detta inte sker. Sen måste du förstå att även den nya ägaren inte kan garantera något, det kan ingen. För att du överhuvudtaget ska få sålt katten så måste det finnas en chans för nya ägaren att omplacera eller sälja, till dig eller annan, annars blir det nog svårt.

Hursomhelst är det viktigt att komma ihåg att skriva konsekvenserna om avtalet inte följs, gäller både säljare och köpare.

Är katten 8 år finns det knappast något vinstsyfte i det hela, och även den eventuella köparen kan inte se in i framtiden. Vad du kan göra är att införa att du ska ha förstatjing på katten om den skulle tvingas omplaceras igen, samt konsekvenserna om detta inte sker. Sen måste du förstå att även den nya ägaren inte kan garantera något, det kan ingen. För att du överhuvudtaget ska få sålt katten så måste det finnas en chans för nya ägaren att omplacera eller sälja, till dig eller annan, annars blir det nog svårt.

Hursomhelst är det viktigt att komma ihåg att skriva konsekvenserna om avtalet inte följs, gäller både säljare och köpare.

Tack det låter vettigt, såklart att ingen kan veta vad som händer i framtiden. Men genom att göra så här så har jag iallafall gjort vad jag har kunnat för honom.
Vilka skulle konsekvenserna vara då tycker du?

Jag brukar avtala om förköpsrätt när jag säljer katter (har uppfödning). Det är juridiskt bindande.

Jag brukar avtala om förköpsrätt när jag säljer katter (har uppfödning). Det är juridiskt bindande.

Är det juridiskt bindande även om det är mellan två privatpersoner?

Ett avtal mellan två privatpersoner är alltid juridiskt bindande så länge det inte finns brister i avtalet. Till och med muntliga avtal är bindande, men mycket svåra att bevisa om det inte finns vittnen.

Du kan t ex skriva att tvister gällande avtalet kommer tas upp i domstol, om någon av parterna på något sätt bryter detta avtal kan fallet tas upp i domstol osv osv. Jag tror dock att det är bra att kontakta en jurist för att få till det exakt, annars kan jag kolla i min affärsjuridiksbok. Har precis avslutat en sån kurs så jag borde ju kunna mer än det jag svamlar här :p.

Jag har för mig att min lärare sa att om man lade in en sådan klausul som du vill göra t ex så är det vanligaste felet att man inte skriver konsekvenserna, antingen om det eller om kontraktet helt enkelt bryts och gör man inte det, ja då kan ju inget hända. Antingen det eller så var alla sådana klausuler ogiltiga, gud vilket dåligt minne jag har :crazy:.

Senast ändrad av en moderator:

Är det juridiskt bindande även om det är mellan två privatpersoner?

Ja, mellan två privatpersoner är det Köplagen som gäller och då är det inte riktigt lika meckigt att skriva bindande avtal som när det är Konsumentköplagen som gäller.

Men som sagt, skriv in en konsekvensklausul.

Det måste vara en otroligt fin katt,om du tror du kan sälja den med en massa förbehåll,och att den är 8 år.
En katt för en hundring är nog tyvärr vanligare,och mera lättsålt.

Det måste vara en otroligt fin katt,om du tror du kan sälja den med en massa förbehåll,och att den är 8 år.
En katt för en hundring är nog tyvärr vanligare,och mera lättsålt.

Äh, de flesta förstår helt och fullt att den tidigare ägaren vill ha möjlighet att ta tillbaka katten om den inte kan stanna i det nya hemmet. Det behöver inte vara något märkvärdigt med katten bara för det.

Att inte vilja att katten ska säljas vidare är väl inte "en massa förbehåll"?

Man kan skriva i papprena att katten inte får säljas vidare men tyvårr dom sakerna gåller inte tråkigt nog.

Vet om man säger så på en hund häst eller liknande läre inte det avtalet följas fast det är skriftligt! vet inte varför men det är nån regel som går in och säger att det nya äger inte måste sälja tillbaka till den gammla ägaren fast at det står i papprena.

Många som gjort det mistaget sen tror dom att de ska få tillbaka sin Katt/Hund/häst när de ska säljas men det gäller inte.

Går det inte göra nå fodervärd avtal fast att det är katt?

Man kan skriva i papprena att katten inte får säljas vidare men tyvårr dom sakerna gåller inte tråkigt nog.

Vet om man säger så på en hund häst eller liknande läre inte det avtalet följas fast det är skriftligt! vet inte varför men det är nån regel som går in och säger att det nya äger inte måste sälja tillbaka till den gammla ägaren fast at det står i papprena.

Många som gjort det mistaget sen tror dom att de ska få tillbaka sin Katt/Hund/häst när de ska säljas men det gäller inte.

Går det inte göra nå fodervärd avtal fast att det är katt?

Det är visst juridiskt bindande. Problem uppstår när uppfödare säljer till icke-uppfödare för då är det Konsumentköplagen som gäller och då blir det mycket svårare att avtala om några som helst villkor. I det här fallet är det ett avtal mellan två privatpersoner och då gäller Avtalslagen och Köplagen, det blir mycket friare i hur man kan utforma avtalet.

Att avtala om förköpsrätt går absolut att göra och det är juridiskt bindande (faktiskt även i de fall Konsumentköplagen gäller).

Foderavtal går givetvis att utforma, men de behöver inte alls vara juridiskt giltiga och göra någon skillnad. Där kan man bara kräva tillbaks katten om fodervärden bryter mot avtalet. Rent juridiskt brukar fodervärden räknas som hundens/kattens ägare iaf efter en viss tid.

jag köpte en häst en gång och fick skriva på (eller ja, pappa som köpte hästen fick skriva på) att hästen aldrig mer skulle ställa upp i ett officiellt lopp igen, då skulle vi böta á 100 000kr.

Det är ju inte samma sak riktigt men ändå...

Vi som köpare var privatpersoner och jag vet faktiskt inte om han som sålde hästen sålde den privat eller i företaget (han var galopptränare och hans fru stod som ägare på hästen? så jag antar den såldes privat då det stod i kontraktet att vi köpte hästen av henne, frun)

Det är visst juridiskt bindande. Problem uppstår när uppfödare säljer till icke-uppfödare för då är det Konsumentköplagen som gäller och då blir det mycket svårare att avtala om några som helst villkor. I det här fallet är det ett avtal mellan två privatpersoner och då gäller Avtalslagen och Köplagen, det blir mycket friare i hur man kan utforma avtalet.

Att avtala om förköpsrätt går absolut att göra och det är juridiskt bindande (faktiskt även i de fall Konsumentköplagen gäller).

Foderavtal går givetvis att utforma, men de behöver inte alls vara juridiskt giltiga och göra någon skillnad. Där kan man bara kräva tillbaks katten om fodervärden bryter mot avtalet. Rent juridiskt brukar fodervärden räknas som hundens/kattens ägare iaf efter en viss tid.

Okay, för vet när vi skrev så på en chihuahua som vi köpte så skrev vi i papprena att vi inte fick sälja den vidare utan skulle kontakta uppfödaren först.
Men sen pratade vi med en som håller på med dom där eeglerna och man kan skriva det fast avtalet gäller inte om man inte har dom som är med när man skriver papprena.

Men kanske annat med katter:)

Nej, inte är det juridiskt annorlunda bara för att det är katter. Det kan gälla allt så länge det är ett säljobjekt.

Men jag har fortfarande minne av att även min juridiklärare upplyste om att en sådan klausul inte gäller. Nu blir jag tveksam, får väl ta upp juridikboken igen och kolla...

Det beror antagligen på hur man skriver. Avtala om förköpsrätt är helt OK och juridiskt bindande, att däremot skriva att hunden/katten inte får säljas vidare kan mycket väl vara ogiltigt. Det är ju egentligen en helt annan sak man avtalar om då.

Det bästa är väl att kolla upp riktigt hur du ska göra så att det inte blir nå problem senare iaf.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 215
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama