Vi har haft besök av en säljare på jobbet.
Jag måste säga att försäljning är en riktig konst. Personer som behärskar denna konst har min fulla beundran, medans en dålig försäljare verkligen kan förstöra en affärsrelation totalt.
Den personen som besökte oss på jobbet misslyckades ganska grovt måste jag säga.
Vi gick från att ha varit positivt nyfikna och intresserade av produkten, till att tänka att det där är nog inget för oss och vi får försöka hitta en annan lösning. Och då tror jag faktiskt inte att det är något större fel på produkten i sig, jag är till och med så pass fräck att jag misstänker att den hade kunnat möta våra behov ganska bra.
När säljaren kommer till oss råkar han bli mottagen av en av våra färgstarkare professorer, som visserligen är en högst charmig man, men man får ta honom med lite humor... ;-) Men den stackars säljaren verkar mest bli nervös och obekväm, och senare i vårt möte säger han något om att jag kom och ”räddade” honom från professorn. Det känns lite underligt, då man som säljare nog bör räkna med att träffa alla möjliga sorters människor om man är ute på kundbesök, och att det i den rollen är ganska viktigt att både kunna ”ta” och till och med tycka om olika människotyper.
Sedan ska säljaren presentera sin produkt för oss. Först börjar säljaren med att fälla några nedlåtande kommentarer om hur andra kunder har betett sig när han varit ute och presenterat sin produkter. Det var väl inget vi direkt uppskattade. Sedan talar säljaren sig varm för en av produkterna i sitt utbud och ger oss en snygg broschyr. Vi frågar lite, och en av deltagarna på mötet har en ganska burdus framtoning och rättfram personlighet, men brukar aldrig mena något illa utan vill mest bara ha information. Men säljaren blir nästan påtagligt fientligt inställd när den personen ställer frågor. Tillslut svarar inte längre säljaren på den personens frågor, så jag tar över frågorna och ställer dom istället. (Det blir ju jättekonstigt redan där)
Vi frågar bl a efter alternativ. Om vi vill ha något mindre, billigare, enklare – vad finns det i så fall att välja på? Men säljaren säger att det är just den här modellen vi behöver. Vi fortsätter envist att fråga efter alternativ, och tillslut slänger säljaren motvilligt fram ett kopierat papper som presenterar en annan modell, och han rabblar snabbt upp nackdelarna med detta alternativ i en enda mening. Sen blir han tyst, så vi läser själva på produktbladet. Grejen var att vi tyckte att det andra alternativet verkade passa oss bättre, men säljaren vill inte svara på fler frågor om den modellen. Vi får lite uppfattningen att det är den dyra modellen eller ingen alls som säljaren är intresserad av att sälja till oss.
Rent generellt så kändes säljaren kritisk, fientlig och obekväm. Han pratade på utan att fånga upp våra frågor eller bemöta våra funderingar. Vi gick från mötet med en tråkig känsla, och den personen som inte fick sina frågor besvarade kom till mig efteråt och var ledsen.
I mina ögon handlar försäljning om att SKAPA RELATIONER. Presentera ett lockande alternativ, få mottagaren att känna sig trygg, omhändertagen, sedd och lyssnad på och att lyhört bemöta nyfikenhet med information och bemöta behov med lösningsförslag. Och sedan lämna ett respektfullt utrymme för beställaren att fatta sina egna beslut, utan att försvinna helt. Helt enkelt skapa bra relationer. Vara nyfiken på sina medmänniskor. Visa omtanke. Få andra att känna sig bra till mods.
Den säljaren jag träffade nu senast lyckades inte med någonting av ovanstående. Snacka om fel person på fel plats.
Jag måste säga att försäljning är en riktig konst. Personer som behärskar denna konst har min fulla beundran, medans en dålig försäljare verkligen kan förstöra en affärsrelation totalt.
Den personen som besökte oss på jobbet misslyckades ganska grovt måste jag säga.
Vi gick från att ha varit positivt nyfikna och intresserade av produkten, till att tänka att det där är nog inget för oss och vi får försöka hitta en annan lösning. Och då tror jag faktiskt inte att det är något större fel på produkten i sig, jag är till och med så pass fräck att jag misstänker att den hade kunnat möta våra behov ganska bra.
När säljaren kommer till oss råkar han bli mottagen av en av våra färgstarkare professorer, som visserligen är en högst charmig man, men man får ta honom med lite humor... ;-) Men den stackars säljaren verkar mest bli nervös och obekväm, och senare i vårt möte säger han något om att jag kom och ”räddade” honom från professorn. Det känns lite underligt, då man som säljare nog bör räkna med att träffa alla möjliga sorters människor om man är ute på kundbesök, och att det i den rollen är ganska viktigt att både kunna ”ta” och till och med tycka om olika människotyper.
Sedan ska säljaren presentera sin produkt för oss. Först börjar säljaren med att fälla några nedlåtande kommentarer om hur andra kunder har betett sig när han varit ute och presenterat sin produkter. Det var väl inget vi direkt uppskattade. Sedan talar säljaren sig varm för en av produkterna i sitt utbud och ger oss en snygg broschyr. Vi frågar lite, och en av deltagarna på mötet har en ganska burdus framtoning och rättfram personlighet, men brukar aldrig mena något illa utan vill mest bara ha information. Men säljaren blir nästan påtagligt fientligt inställd när den personen ställer frågor. Tillslut svarar inte längre säljaren på den personens frågor, så jag tar över frågorna och ställer dom istället. (Det blir ju jättekonstigt redan där)
Vi frågar bl a efter alternativ. Om vi vill ha något mindre, billigare, enklare – vad finns det i så fall att välja på? Men säljaren säger att det är just den här modellen vi behöver. Vi fortsätter envist att fråga efter alternativ, och tillslut slänger säljaren motvilligt fram ett kopierat papper som presenterar en annan modell, och han rabblar snabbt upp nackdelarna med detta alternativ i en enda mening. Sen blir han tyst, så vi läser själva på produktbladet. Grejen var att vi tyckte att det andra alternativet verkade passa oss bättre, men säljaren vill inte svara på fler frågor om den modellen. Vi får lite uppfattningen att det är den dyra modellen eller ingen alls som säljaren är intresserad av att sälja till oss.
Rent generellt så kändes säljaren kritisk, fientlig och obekväm. Han pratade på utan att fånga upp våra frågor eller bemöta våra funderingar. Vi gick från mötet med en tråkig känsla, och den personen som inte fick sina frågor besvarade kom till mig efteråt och var ledsen.
I mina ögon handlar försäljning om att SKAPA RELATIONER. Presentera ett lockande alternativ, få mottagaren att känna sig trygg, omhändertagen, sedd och lyssnad på och att lyhört bemöta nyfikenhet med information och bemöta behov med lösningsförslag. Och sedan lämna ett respektfullt utrymme för beställaren att fatta sina egna beslut, utan att försvinna helt. Helt enkelt skapa bra relationer. Vara nyfiken på sina medmänniskor. Visa omtanke. Få andra att känna sig bra till mods.
Den säljaren jag träffade nu senast lyckades inte med någonting av ovanstående. Snacka om fel person på fel plats.