försäkringskassan

V

vickis-pajala

ja jag har ju både sett på TV och läst i tidningaran om att försäkringskassan inte dierkt är någon snabb myndighet MEN har inte tänkt på det dessa mer utan tyck synd om de människorna som drabbas.

Ja nu sitter jag där, jag bestämmde mig här i våras för att ta ut föräldradagar på min yngsta dotter för att få vara ledig hela sommaren så jag gjorde en anmälan till försäkringskassan och fick hem papper och fyllde i dessa och skickade in dessa papper.

idag började jag efterlysa mina pengar och ringde till försäkringskassan.

1 försäkringskassans system låg nere så handläggaren kunnde inte se mitt ärende
2. informerades om att det kan ta upp till 40 DAGARS handläggningstid för ett nytt ärende från det att brevet kom in

ja man ska tydligen inte vara i behov av mat eller ha andra räkningar att betala.

// vickis som är ett gnälligt PMS monster :devil:

Sv: försäkringskassan

Jag vet inte om det beror på vilken Fk man tillhör. Jag bor i Kungsbacka och när jag skickade in för Föräldrapenning i vintras så gick det ruskigt fort. För min sambo som begärde pappas 10 dagar så tog det inte ens 2 veckor från det att han anmält på nätet tills det att pengarna fanns på kontot (och då var det mitt under julen så det var en massa röda dagar). Så jag kan faktiskt inte klaga. Utan är snarare grymt imponerad om hur fort det har gått.

Kan det ha att göra med att vi har anmält allt via internet?

Mvh

Tora

Vi har fått vänta 70 dagar på att få tillfällig föräldrapenning utbetald och nio månader på att få en sjukskrivning förlängd.

ja vad säger men jippi eller något :confused::confused:

hur överlever man ?

Ja kul kan det vara :crazy:
Sambon har pysslat länge nu med att få allt rätt,
dom har aldrig varit otrevliga eller så, absolut inte.

Men är man både egenföretagare bitvis, kör buss på timme,
jobbar några månader per år på LRF Konsult med att göra EU ansökningar +
diverse annat pyssel.
Det blir aldrig rätt, det räcker aldrig med papppar, uträkningar och intyg.
Han passar verkligen inte in i systemet.

Till det kan man lägga att det tog 3 månader innan han fick ett intyg från bussbolaget.

Tur att vi bor billigt :angel:

Jag tycker synd om dom som jobbar på försäkringskassan, kan inte vara roligt att jobba på en myndighet som har så dålig organisation att det nästan inte kan vara sant. Jag har väntat sen början av april på pengar, eller rättare sagt på en blanket för att kunna få pengar.

Vi flyttade till Österrike när dottern var 3 veckor och ska få föräldraförmåner härifrån. För att dom ska kunna börja betala ut så behövde dom en blanket (E411) som bevis att jag inte får något från Sverige så dom begärde en sån blanket i början av april.

Efter ngn månad mailade en tjej från försäkringskassan påGotland och ville ha svar på ngr frågor. Det fick hon men sen hände inget mer och jag mailade henne, då hade hon inte mitt ärende utan det var i Falun nu och däremellan hade det varit hos två olika personer i Malmö. I juni fick jag veta att dom inte kunde fylla i den blanketen sålänge jag var försäkrad i Sverige. jag fyllde i en utförsäkringsblankett och nu idag ringde en tant och sa att jag nu är utförsäkrad. Men så började hon prata om att jag inte kunde få E411 för att sambon aldrig bott i Sverige, jag fattade ingenting men så sa hon att det inte var hennes område så jag hoppas att hon bara yrade. Ska skicka ett mail idag iaf, sitta i telfonkö härifrån har jag ingen lust med (blir dyrt).

Hoppas vi får E411 innan 8 sept för här vill dom börja betala ut föräldraförmånerna innan barnet är 6 mån, annars blir ersättningen mkt lägre. Det vet försäkringskassan i Sverige så mitt ärrende har prio 1.

Hade varit mkt enklare att få föräldraförmånderna från Sverige (det har vi rätt till), men här kommer vi få mer än dubbelt så mkt mot i Sverige så jag hoppas det är värt allt krångel.

När skickade du in då? Det står ju på deras hemsida vilken handläggningstid som gäller, när jag sökte var det 5 veckor för nya ärenden.

Hade dock också krångel att få pengarna, sökte i tid och så och jag ringde några dagar innan för att få veta om pengarna var på väg. Jo det var dom sa den jag pratade med, och det skulle utbetalas den 25. Inte kom det några pengar. Fick vänta två dagar och ringa 3 gånger för att få pengarna. Kan inte vara roligt att jobba på Försäkringskassan, man blir säkert utskälld ett par gånger per dag.

När skickade du in då? Det står ju på deras hemsida vilken handläggningstid som gäller, när jag sökte var det 5 veckor för nya ärenden.

Hade dock också krångel att få pengarna, sökte i tid och så och jag ringde några dagar innan för att få veta om pengarna var på väg. Jo det var dom sa den jag pratade med, och det skulle utbetalas den 25. Inte kom det några pengar. Fick vänta två dagar och ringa 3 gånger för att få pengarna. Kan inte vara roligt att jobba på Försäkringskassan, man blir säkert utskälld ett par gånger per dag.

jag ringde ju om mina papper och har inte läst på deras hemmsida (fel av mig), jag fick reda på att mina apper inkommit den 14 juli till försäkringskassan, så i mitten, slutet av augusti så ska jag ha pengarna, det kunnde gå snabbare.

jag tillhör ljust nu gruppen RINGT och skällt ut en stackars handläggare på försäkringskassan.

mest orolig för överlevnaden alltså mina stackars räkningar,

Varför skällde du ut handläggaren?
Jag brukar försöka vara extra trevlig när jag pratar med en handläggare, även om jag är jätteirriterad så jobbar dom bra (oftast iaf) och gör så gott dom kan. Jag tycker synd om dom som jobbar där :(

jo det är ju sant det kan inte vara lätt att vara handläggare på försäkringskassan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka