Försäkringsfråga

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 155

Ela

Trådstartare
Jag har försäkrat min hund i ag**a med veterinärvård 25000kr. Nu har hon haft en skada och plötsligt är vi nu nästan uppe i detta beloppet och försäkringsåret sträcker sig från september till september.

Detta betyder ju att hon är i princip oförsäkrad resten av året :eek::eek:

Fy vad jag ångrar nu att jag inte har en tilläggsförsäkring på 50000kr i veterinärvård.

Finns det något sätt att komma ifrån detta på? Vad händer om jag dubbelförsäkrar henne i ett annat bolag? Eller om jag säljer henne till min man? :angel:

Sv: Försäkringsfråga

Kan inte hjälpa dig men kommer att följa denna tråd då jag tyckte du tog upp en intressant fråga.
Hoppas någon vet och kan svara.

Jag har också försäkring genom Agria och betalar bara en viss procent på det som är över försäkringsbeloppet. Är du säker på att du inte också har det så? Fick uppfattningen att det var deras fasta upplägg även om man kunde välja procenttal.

Man betalar bara en viss procent av kostnaderna upp till taket för försäkringen. Har man ett tak på 25000 kr så betalar inte försäkringen mer än så, då får man betala allt resterande själv.

TS:
Man kan inte dubbelförsäkra samma sak i två olika försäkringsbolag, det är försäkringsbedrägeri såvitt jag vet.
Att sälja hunden blir också svårt under pågående skada, ska den nya ägaren teckna en egen försäkring med högre tak så måste hunden ju vara fullt frisk vid försäkringstillfället, sedan är det väl en karens på 30 dagar eller så. Allt som sedan tillstöter som hör till den gamla skadan blir ej ersättningsbart och så får man betala det själv iaf.

Om du säljer hunden till din man för att komma ur din nuvarande försäkring, och sedan att han tecknar en ny, bättre försäkring skulle kanske eventuellt också kunna betraktas som bedrägeri, just med tanke på att ni är makar.. Men jag är inte säker där.. Om ingen kollar upp det så lär det ju funka, men åker ni dit så vet jag inte faktiskt.. Iofs har ju hunden en ny ägare, och ska ju då ha en ny försäkring..

Är hunden frisk nu?
I så fall borde man väl när som helst kunna höja taket på försäkringen, eller är jag ute och cyklar?

Vet inte om det hjälper dig, men en kompis till mig var med om samma sak med sin. Akut op tarmvred, och sen var försäkringspengarna slut.

Hon tecknade ännu en försäkring i ett annat bolag, dock med reservation för just tarmvred. Inte kul, men vad gör man? Jag är glad att jag har 40 000 i tak :)

Nej frågade Ag**a angående detta och fick svaret att taken endast går att höja när försäkringsperioden löper ut, alltså vid nytt försäkringsår.

Jag trodde verkligen att jag hade dem högsta ersättningsnivån på veterinärvården eftersom jag annars har en så "bra" försäkring. Det var inte alls längesedan jag fick hjälp att kolla över försäkringarna och lade till användbarnhet och rehab+medicin, konstigt att vi inte pratade om att höja taket då..
men det är ju upp till mig att ha koll. Dessutom hade jag kanske ändå trott att det räcker men nu inser jag va fort det plockar iväg.

Ja hade man kunnat göra något likande hade det varit kanon.

Min hund har skurit sig i tassen med komplikationer som följd givetvis på julafton, annandagen och nyårsafton vilket gjort att det snabbt plockat iväg. Nu har bolaget ersatt drygt 15000 och jag känner mig orolig, tänk om det händer något mer som livmoderinflammation och liknade.

Att hon får mer ont av tassen skadan hon har nu känns inte troligt men man är ju jätteorolig för en eventuell annan skada/sjukdom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka